שיקום השירות הציבורי

הון אנושי

בפרפרזה על הפתגם הצרפתי הנודע "הצבא צועד על קיבתו" – המגזר הציבורי צועד על טיב ההון האנושי שלו ועל היכולת של הון אנושי זה להמשיך לשפר ולהשתפר. מחקרים קודמים הוכיחו כי שירות ציבורי עצמאי ומקצועי מוביל לביצועים טובים יותר ולמדיניות מטיבה יותר עם האזרחים (דהן, 2016). במסגרת פרויקט שיקום השירות הציבורי אנו מובילים שורה של המלצות למניעת פוליטיזציה במינויים, חיזוק הצטיינות (merit), התאמת כישורים לצרכיה מאה ה-21, ניוד עובדים ועוד.

 

ניתוח מגדרי של מנכ"לי
משרדי הממשלה, 2023-2003

סקירה | מאת: עילי גבאיד"ר אסף שפיראדפנה אבירם-ניצן | 9 באוקטובר 2023
מ-2003 ועד היום מונו 237 מנכ"לים למשרדי הממשלה, מתוכם רק 41 נשים (17%) • הממשלה הנוכחית מסמנת נקודת שפל: היא מינתה שתי מנכ"ליות בלבד (אחת מהן כבר פוטרה), בעוד שהממשלה הקודמת מינתה 11 • במשרדים שמכהנות בהן שרות, וכן במשרדים שאינם גדולים, גבוהים יותר סיכויי הנשים להתמנות למנכ"ליות.


מינויים אישיים בשירות המדינה

סקירה | מאת: ד"ר אסף שפירא | 18 באפריל 2019
הממשלה ה-34 ניסתה, ובחלק מהמקרים הצליחה, להגביר את ההשפעה הפוליטית על מינויים בכירים בשירות המדינה. הממשלה שתיכנס לתפקידה בקרוב תמנה לפחות 421 מינויים אישיים. בעוד מינויים כאלה עשויים לתרום להגברת המשילות ולסייע לנבחר הציבור לממש את מדיניותו, הם עלולים לעודד פוליטיזציה ולהכניס אנשים שאינם בהכרח מקצועיים דיה למשרדי הממשלה. סקירת סוגי המינויים האישיים הקיימים כיום והשלכותיהם.


הצעה לתיקון שיטת המינוי
של נציב שירות המדינה

ספר | מאת: ד"ר אסף שפירא | 3 בספטמבר 2018
על פי הליך המינוי הנהוג היום, נציב שירות המדינה ממונה על ידי הממשלה לפי המלצת ראש הממשלה לאחר מתן חוות דעת של ועדת מינויים על המועמד. ואולם בשני הליכי המינוי האחרונים לתפקיד התגלו פגמים ניכרים שמחייבים בדיקה מחודשת של שיטת המינוי. מסמך זה עורך בחינה כזאת ומעלה כי יש צורך לאמץ שיטה חלופית אשר תסייע להבטיח מינוי נציב מקצועי ועצמאי בהליך יעיל. שיטת המינוי המוצעת כאן היא ועדה לאיתור מועמדים.


ההסכמים הקואליציוניים של הממשלה
ה-37 | ביטול "נבחרת הדירקטורים"
וביטולן ועצירתן של ועדות איתור

מאמר דעה | מאת: עו"ד עדנה הראל-פישר | 4 בינואר 2023
יש ערך ציבורי רב באיוש תפקידי הניהול הבכירים בחברות הממשלתיות ובדירקטוריונים המפקחים על ההנהלה בבעלי כישורים, ניסיון והשכלה מתאימים. שלושה סעיפים בהסכמים עלולים לגרום להטיות ולקידום המועמדים שאינם הטובים ביותר.


השר אמסלם מול רשות החברות הממשלתיות:
לא ממלכתיות ולא משילות

סקירה | מאת: ד"ר אסף שפיראעו"ד עדנה הראל-פישר | 23 ביולי 2023
התנהלות אמסלם ושרים נוספים בעניין רשות החברות הממשלתיות ונבחרת הדירקטורים - להעדיף מינויי מקורבים על פני מינויים ראויים של בעלי כישורים שיבטיחו יעילות של החברות הממשלתיות - משתלבת בתפיסת הממשלה שיש להחליש את כל מי שמוסמכים לאזן, לבקר או לבלום את הדרגים הנבחרים וכן להחליש גורמים מקצועיים. היא משתלבת בחקיקה נגד עילת הסבירות ונגד מערכת המשפט, שעתידה לפגוע אנושות במקצועיות של מינויים בכירים. מהלכים דומים, שביטאו פוליטיזציה של השירות הציבורי, אירעו במדינות שחוו שחיקה דמוקרטית כפולין והונגריה.


מאחורי הוועדה המייעצת למינויים
בכירים בשירות המדינה

סקירה | מאת: ד"ר אסף שפירא | 14 באוגוסט 2022
על רקע דחיית היועמ"שית את הצעת בג"צ להפוך את מינוי מזוז ליו"ר הוועדה למינוי בכירים לזמני, רקע היסטורי על הוועדה, הרכבה, תפקידה, המועמדים שהיא בדקה לאורך השנים והצעות לתיקונים.


יחסי דרג נבחר ודרג מקצועי

חוות דעת | מאת: פרופ' יובל שני, ד"ר נדיב מרדכי, ד"ר אסף שפירא, עו"ד ריטה גולשטיין-גלפרין | 29 בנובמבר 2021
על רקע אישור הממשלה למינוי עמיר פרץ ליו"ר דירקטוריון התעשייה האווירית והמתקפות על הוועדה המייעצת למינויים בכירים בחברות ממשלתיות, חוקרי המכון הישראלי לדמוקרטיה שבים וקוראים לפעול לשיקום עצמאות השירות הציבורי שמעמדו רוסק בשנים האחרונות, ולהבטיח מינויים מקצועיים ועצמאיים.