פרק א: השלכות מדיניות אקלים על שוק התעסוקה - סקירת ספרות ומקרי בוחן מהעולם | טיוטה

טיוטה

חומר רקע למושב השפעת משבר האקלים על שוק העבודה הישראלי בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה 2024

מסמך זה הינו טיוטה לדיון, גרסה סופית של המחקר תפורסם בקרוב

לשינויי האקלים עצמם ולהתמודדות עמם תהינה השפעות על שוק העבודה עם הגברת הביקוש לעיסוקים וענפים מסוימים וצמיחת חדשים לצד פגיעה בתנאי העבודה באחרים שתחייב שינוי באופן הפעילות בהם.

מדינות ברחבי העולם הבינו שעל מנת למתן את קשיי ההסתגלות לשינויים הצפויים ולצמצם את השלכותיו השליליות הפוטנציאליות בהיבט של חברה וכלכלה, וכן על מנת למצות את ההזדמנויות החדשות, יש צורך בגיבוש פתרונות וכלי מדיניות למעבר צודק לכלכלה דלת פחמן, מעגלית וכחלק מההיערכות ומההסתגלות לשינויי האקלים. כאשר המטרה המרכזית היא שלא להשאיר אוכלוסיות מסוימות ״מאחור״ (behind one no leave) בתהליך המעבר למשק דל פחמן, מעגלי ומותאם להתמודדות עם שינויי האקלים.

בהתאם, מסמך זה מיועד בעיקר לספק רקע על בסיס המחקר הבינ״ל על אודות האופן שבו צעדי מדיניות שונים שמטרתם לקדם כלכלה ירוקה צפויים להשפיע על שוק התעסוקה, הן ברמת המאקרו והן ברמה הענפית. כמו כן, מוצג הסבר על אודות עיקרון המעבר הצודק, אשר נועד להוות את המסגרת להתמודדות עם השינויים הצפויים בחברה ובתעסוקה, וכן על האמצעים המרכזיים ליישומו במסגרת מדיניות. לבסוף, מוצגים מקרי בוחן מאירופה באשר לתהליך המעבר הצודק שננקט שם. התובנות מהמחקר והמדיניות המיושמת בחו"ל ישמשו אותנו בהמשך עבודתנו לבחינה כמותית של השפעת צעדי מדיניות אלו על ישראל וכן להצעת צעדי מדיניות להתמודדות עם השלכות ההיערכות למשבר האקלים.