ההחלטה לא למנות נציב שירות מדינה – טעות חמורה
ההחלטה לא להאריך את כהונתו של דניאל הרשקוביץ ולא למנות לו מחליף מותירה את שירות המדינה ללא שומר סף שימנע שחיתות ופגיעה בעובדים. הממשלה וראש הממשלה צריכים למנות בהקדם נציב חדש, מקצועי ועצמאי
היום מסתיימת כהונת נציב שירות המדינה. מינוי נציב קבוע חדש לא נראה באופק: בתחילת החודש הורה בג"ץ להקפיא את הליך המינוי שאושר בממשלה, והדיון הבא בסוגיה נקבע רק לחודש ינואר 2025. רה"מ גם לא מינה ממלא מקום לנציב, ולפי הפרסומים לא מתכוון לעשות זאת בקרוב.
על ראש הממשלה והממשלה למנות במהירות האפשרית נציב שירות מדינה קבוע, בהתאם לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, ומוטב היה להאריך את כהונת הנציב עד אז. לנציב שירות המדינה תפקידים חיוניים רבים שייפגעו קשות או לא יתבצעו כלל ללא איוש המשרה, שכן לנציב תפקיד קריטי במינוי בכירים בשירות הציבורי, גיוס וקידום עובדים, טיפול בסוגיות של משמעת ואתיקה, דאגה לתנאי העבודה ולרווחת העובדים ועוד.
מינוי נציב קבוע צריך להיעשות באמצעות ועדת איתור מקצועית ועצמאית, אשר תקיים הליך תחרותי שבסופו תמליץ בפני ראש הממשלה על מועמד/ים. גם היועצות המשפטיות במשרד ראש הממשלה ובנציבות, וארגוני חברה אזרחית רבים נוספים, תמכו בעמדה זו. זאת בניגוד להליך שאושר בהחלטת הממשלה האחרונה (והוקפא כאמור בבג"ץ): הליך לא-תחרותי שבו הממשלה תאשר את מועמדו של ראש הממשלה, בכפוף לבדיקתו בידי ועדת מינויים מיוחדת שכל חברי ממונים בידי הממשלה.
הליך מינוי תחרותי, מקצועי ועצמאי באמצעות ועדת איתור נחוץ לא רק מטעמים משפטיים, אלא גם ובעיקר בשל מאפייני תפקיד הנציב כשומר סף ורגולטור, ועוד יותר מכך – לאור הצורך הקריטי במינוי נציב שהוא איש מקצוע וניהול מהמעלה הראשונה, בעל רקורד מוכח של קידום רפורמות ושיקום מערכות במשבר. רק אדם כזה יוכל להתמודד עם האתגרים הכבירים שניצבים בפני שירות המדינה כיום, ולשקם אותו.
לשירות המדינה נדרש כיום נציב מקצועי ועצמאי, שיוכל להוות בלם לניסיונות לפגוע בשירות, ולהצעיד אותו קדימה. לשם כך יש להסדיר את הליך המינוי ולחדול מפתרונות אד-הוקיים. יש לקדם הליך כזה ולמנות נציב קבוע בהקדם.