חוות דעת

'חוק הרבנים 2' ייצור מנגנון תקצוב בעייתי ומיותר

הצעת החוק להסדרת תקצוב המועצות הדתיות תפגע באוטונומיה שלהן, תסבך את מנגנון התקצוב הקיים ותגדיל את התקצוב הממשלתי למועצות, בזמן שהן נמצאות בעודף תקציבי של מאות מיליוני שקלים

| מאת:

Photo by Chaim Goldberg/Flash90

 

תקציר חוות הדעת:

הצעת חוק שירותי הדת היהודיים, שזכתה לכינוי "חוק הרבנים 2" או "חוק הרבנים המרוכך", מבקשת להסדיר מנגנון תקצוב נוסף למועצות הדתיות, שיאפשר לשר לשירותי דת לממן שכר ותקנים במועצות לפי בחירתו. מכיוון שכבר היום מגדיר תקציב המדינה את הסכום הכולל שהממשלה מוסמכת להעביר לתקציב המועצות הדתיות, הצעת החוק מבקשת ליצור למעשה שני מסלולי תקצוב ממשלתיים שונים עבור אותם השירותים.

התוצאה: מנגנון תקצוב ריכוזי וחריג שיפגע באוטונומיה של המועצות הדתיות ויוביל גם לבזבוז כספי ציבור: בניגוד להנחה שבבסיס החוק, המועצות הדתיות לא סובלות מהיעדר תקצוב מספיק אלא להיפך. דו"ח מבקר המדינה מ-2023 חשף כי הן מצויות בעודף תקציבי של 427 מיליון ש"ח, והוצאותיהן נמוכות באופן שיטתי מהכנסותיהן. יתרה מכך, המועצות הדתיות סובלות מליקויים משמעותיים בתחום העסקת כוח אדם, כולל העסקת עובדים מעבר לתקן וחריגות שכר – בדיוק התחומים שאותם מבקשת ההצעה להרחיב.