שוב היא חוזרת: קללת הבחירה הישירה
השיטה הישירה היא לא הפתרון לפלונטר הפוליטי המתמשך, ואף עלולה להביא להתמשכות ואף להתעצמות הבעיה. קשה לראות את הסכנות שבפתרונות "קסם" כאלה ואחרים שיכולים להישמע מפתים אחרי ארבע מערכות בחירות רצופות. אבל אסור לנו ליפול לזה
שוב היא חוזרת, הבחירה הישירה לראשות הממשלה שהייתה נהוגה בישראל בין השנים 1996-2001. אותה רפורמה שרגע לפני שהחריבה את המערכת הפוליטית בישראל, היא בוטלה מאותה הסיבה. אלא שהפעם זה קורה שעות ספורות לפני פקיעת המנדט של ח"כ בנימין נתניהו להקמת הממשלה, בניסיון נואש לבצע חקיקת בזק, תוך עקיפת הכללים המקובלים.
ראשית כל, חשוב להבין, השיטה הישירה היא לא הפתרון לפלונטר הפוליטי המתמשך כאן. יותר מזה – היא עלולה להביא להתמשכות ואף להתעצמות הבעיה. לא רק שהיא לא תפתור את המחלוקת והפיצול בין סיעות הכנסת וחבריה, אלא שהיא יוצרת מוקד נוסף ונפרד של פיצול בין הכנסת לבין ראש הממשלה (כפי שלמדנו מהכהונות קצרות הימים והבעייתיות של בימין נתניהו ושל אהוד ברק בשנים 1999-2001) שרק יחריף את השיסוי.
גם הקמת ממשלה יציבה לא מבטיחה השיטה הזו. בהינתן העובדה שיחסי הכוחות הנוכחיים בכנסת לא מאפשרים הקמת ממשלה, הסיכוי שהמועמד שייבחר בבחירה הישירה לראשות הממשלה יצליח במשימה נמוך למדי, שהרי גם בתרחיש הזה נדרשת הצבעת אמון בכנסת. הציבור הישראלי מבין זאת גם כן - כמחצית מהישראלים חושבים שהבחירה הישירה לראשות הממשלה לא תסיים את הפלונטר הפוליטי, לעומת 33% שמסכימים שהיא בלבד תביא לסיומו, כך עולה מנתוני מדד הקול הישראלי של המכון הישראלי לדמוקרטיה לחודש אפריל.
מדובר ברפורמה שעומדת בניגוד להיגיון המשטרי שלנו, שהוכיח עצמו במשך למעלה מ-70 שנה בחברה מקוטבת, עם חבירה של מפלגות ליצירת קואליציה. לא ניתן לבסס שלטון דמוקרטי יציב על תמיכה באדם אחד, מוכשר ככל שיהיה, והבחירה הישירה ממסדת בדיוק את הרעיון הבעייתי הזה. אין ספק, השיטה הנוכחית פשוט לא עובדת, ולכן קשה לראות את הסכנות שבפתרונות "קסם" כאלה ואחרים שיכולים להישמע מפתים אחרי ארבע מערכות בחירות רצופות. אבל אסור לנו ליפול לזה. לא שוב.
הפתרון נמצא מתחת לאף שלנו מזה שנים. אם ניאלץ לקיים עוד בחירות, יש דרך פשוטה וקלה להבטיח שתהיה בהן הכרעה וסיכוי לממשלה יציבה. אם ייקבע שראש המפלגה הגדולה הוא ראש הממשלה, וכי הוא לא יזדקק להצבעת אמון הרי שתקום ממשלה, תוכל להיות פה ממשלת רוב, ממשלת מיעוט שנתמכת מבחוץ, או אפילו כזו שמתקיימת כל עוד אין רוב שיכול להציע לה חלופה. זה לא יהיה "חצי עבודה", כמו בבחירה ישירה, אלא בחירה בשניים בפתק אחד – גם מפלגה וגם ראש ממשלה. לא מדובר בחכמה בדיעבד. הרפורמה הזו מוצעת זה מספר עשורים, לא כפלסטר או טלאי למצב קיים, אלא כרפורמה שתיצור לחצים להתקבצות ופשרות של הפוליטיקאים והבוחרים. הפוליטיקאים, מצדם, יידעו כי זו השיטה ולכן יתקבצו למפלגות גדולות ולקואליציות לפני הבחירות; הבוחרים יעדיפו לתת את קולם לרשימות הגדולות ובעלות הסיכוי הגדול ביותר לקבל את ראשות הממשלה.
אחת ולתמיד, יש להסיר את הבחירה הישירה מסדר היום הציבורי. עשינו את הניסוי על בשרנו, למדנו בדרך הכואבת שזו שיטה כושלת. אפילו שירתנו מדינות אחרות (ביניהן יפן והולנד) שהשתעשעו ברעיון ונטשו אותו, אחרי שלמדו מאתנו שמדובר ברעיון רע. טעות אחת זה נסלח, פעמיים זו כבר טיפשות ורשלנות. יזהרו גם מי שתומכים בשינוי השיטה מתוך הנחה שהם ייצאו ממנה נשכרים. ניתוח של דפוסי התמיכה בבחירה הישירה העלה כי רוב רובם של אלו שתמכו בה ניזוקו ממנה (ולהפך). יזכור גם מוביל הרפורמה, ראש הממשלה בנימין נתניהו, את כהונתו המסויטת בשנים 1999-1996 לעומת כהונותיו שעברו יחסית בנעימים בשנים 2009-2013 ו-2015-2019 וישאל את עצמו, האם שווה להנדס שיטת בחירות כדי לזכות בראשות ממשלה שנגזרה מראש לכישלון?
פורסם לראשונה ב-N12.