תמונות מידע
השירות הציבורי בישראל ובמדינות המערב
טבלה 1: אוכלוסייה, כח העבודה ואחוז עובדי הציבור
נקודות מבט:
• אחוז עובדי הציבור בישראל אינו חריג בהשוואה למדינות המערב האחרות.
• מאז 1995 יש ירידה עקבית באחוז זה, שרק נבלמה בעקבות האירועים הביטחוניים
סך כל האוכלוסייה: 2000 | סך כל האוכלוסייה בכוח העבודה*: 2000 | אחוז עובדי הציבור (כולל חברות- ללא מלכ"רים) : 2000 | אחוז שינוי נטו עובדי ציבור (כולל חברות ללא מלכ"רים): 2002/1995 | |
אלפי תושבים | אלפי תושבים | אחוז מכוח העבודה | אחוז השינוי | |
ישראל 1995 | 5612 | 2199 | 12.3 | |
ישראל 2000 | 5369 | 2435 | 10.9 | |
ישראל 2002 | 6631 | 2546 | 11.2 | 2.4 |
אוסטריה | 8102 | 3915 | 11.2 | 0.6- |
אוסטרליה | 19662 | 9942 | 15.2 | 7.3- |
איטליה | 57189 | 23721 | 13.2 | 0.1 |
אירלנד | 3838 | 1781 | 14.1 | 18.5 |
ארה"ב | 278357 | 140863 | 14.1 | 6.9 |
גרמניה | 82160 | 39731 | 10.7 | 9.5- |
דנמרק | 5293 | 2853 | 22.6 | 0.5 |
הולנד | 15786 | 8058 | 10.5 | 7.8 |
הונגריה | 10036 | 4111 | 19.2 | 3.1- |
יוון | 10321 | 4437 | 6.1 | 0.2- |
לוכסמבורג | 433 | 189 | 6.9 | 18.8 |
נורווגיה | 4465 | 2350 | 5.7 | 0.6- |
ניו זילנד | 3942 | 1979 | 11.6 | 0.5- |
ספרד | 39211 | 16844 | 11.2 | 10.9 |
פולין | 38765 | 17311 | 12.4 | 10.9 |
פינלנד | 5176 | 2609 | 20.8 | 2.1 |
צ'כיה | 10267 | 5181 | 13.9 | 4.6 |
צרפת | 59039 | 26226 | 18.3 | 6.8 |
קנדה | 31147 | 15999 | 15.8 | 2.7 |
לתשומת לבכם: הנתונים המופיעים עם קו תחתון מתייחסים לסך כל המשרות ולא לעובדים
הגדרה: כח העבודה כולל כל בן אדם שמלאו לו 15 שנה אשר היה מועסק בתקופה הנבדקת באופן קבוע.
גם נכללים בהגדרה אותם אנשים אשר לא עבדו אך חפשו עבודה מיידית באופן פעיל.
המונח לא כולל עקרות בית, סטודנטים ואנשי צבא (בסדיר או בקבע) וכד'.
נתונים מתוך:
- דין וחשבון על הוצאות שכר של גופים ציבוריים, משרד האוצר, 1996, 2000, 2002.
- הירחון הסטטיסטי לישראל, הלמ"ס - דצמבר 1999, דצמבר 2003.
- עיבודים מקוריים מאת אדריאן גרושניעווסקי, מרכז המידע, המכון הישראלי לדמוקרטיה.
- OECD: Highlights of Public Sector Pay and Employment trends: 2002.
- I.L.O. Labor Statistics - Total and Economically active population. In
http://laborsta.ilo.org.
- UN Population Division: Population in 1999 and 2000 - All Countries. In: World Population Prospects, Vol. 1.
טבלה 2: עלות שכר של עובדי ציבור מול הכנסה לאומית והוצאה ציבורית
נקודות מבט:
• ההוצאה הציבורית הכוללת בישראל הינה נמוכה יחסית בהשוואה למדינות המערב.
• מנגד, עלות השכר הכוללת לעובדי הציבור למיניהם הינה בין הגבוהות בקבוצה.
תוצר מקומי גולמי לגולגולת | הוצאה לצריכה ציבורית כוללת** | תמורה כוללת לעובדי ציבור* | |
כוח הקנייה בדולרים ארה"ב (שיטת DPP) | אחוז מהתמ"ג השנתי- 2000 | אחוז מהתמ"ג השנתי- 2000 | |
ישראל 1995 | 29.7 | 17.7 | |
ישראל 2000 | 27.8 | 15.4 | |
ישראל 2002 | 19000 | 30.9 | 16.6 |
אוסטריה | 28910 | 49.8 | 11.8 |
אוסטרליה | 27440 | 33.2 | 8.2 |
איטליה | 26170 | 50.0 | 10.3 |
ארה"ב | 36110 | 31.4 | 7.8 |
בלגיה | 28130 | 51.4 | 11.7 |
בריטניה | 26580 | 40.9 | 11.1 |
גרמניה | 26980 | 48.1 | 10.4 |
דנמרק | 30600 | 56.8 | 17.1 |
הולנד | 28350 | 44.6 | 7.8 |
הונגריה | 13070 | 44.5 | 8.1 |
ניו זילנד | 20550 | 38.9 | 9.4 |
ספרד | 21210 | 39.9 | 11.6 |
פולין | 10450 | 44.9 | 9.5 |
פורטוגל | 17820 | 43.5 | 13.9 |
פינלנד | 26160 | 51.8 | 15.8 |
צ'כיה | 14920 | 40.9 | 7.9 |
צרפת | 27040 | 52.6 | 11.3 |
קנדה | 28930 | 42.4 | 11.4 |
שבדיה | 25820 | 59.0 | 16.1 |
לתשומת לבכם: הנתונים שמתחתם קו מתייחסים לשנים קודמות במקור (סוף שנות התשעים)
הגדרה:
* התמורה לשכירים כוללת את תשלומי השכר לעובדים וכן את הפרשות המעבידים לקרנות, קופות פנסיה, מסים וכד'.
**ההוצאה לצריכה ציבורית כוללת את סך כל צריכת המגזר הממשלתי (הממשלה, המוסדות הלאומיים, הרשויות המקומיות וכד'). היא מורכבת מהוצאה אינדיבידואלית (שירותים לפרט הממונים ע"י הממשלה) והוצאה קולקטיבית (הוצאות מנהל ושירותים לכלל כגון ביטחון, סדר ציבורי וכד').
נתונים מתוך:
- השנתון הסטטיסטי לשראל, הלמ"ס, 1996, 2001, 2003.
- עיבודים מקוריים מאת: אדריאן גרושניעווסקי, מרכז המידע, המכון הישראלי לדמוקרטיה.
- OECD: Summary of the PSPE Data Analysis and Future Directions for HRM Data Collection, July 2000.
- World Bank GNI per Capita-Atlas Method and PPP. In World Development Indicators, April 2004.
טבלה 3: עובדי מדינה ועובדי ציבור אחרים - שינויים במשקלם היחסי
נקודות מבט:
• בישראל ההפרטה של החברות הממשלתיות הביאה לצימצום מזערי בלבד של משקל העובדים בתוך המגזר הציבורי, מאז 1995.
• באותה תקופה יש ירידה עקבית של משקל עובדי המדינה מסה"כ עובדי הציבור וגידול במקביל במשקלם של עובדי הציבור האחרים. (עיריות, הרשויות המקומיות, התאגידים החוקיים וכד').
הגדרה:
* "עובדי ציבור אחרים" בישראל כולל את עובדי רשויות מקומיות, עיריות, איגודי ערים, חברות עירוניות, מועצות דתיות, תאגידים חוקיים וכד'.
לא כלולים בקטגוריה זאת עובדי מדינה, ועובדי חברות ממשלתיות. כמו כן לא נכללו עובדי הגופים הפרטים הנתמכים ע"י הממשלה.
נתונים מתוך:
- I.L.O.: Statistics on Public Sector Empolyment: Methodology. Structures and Trends (By M. Hammouya), 1999.
- דין וחשבון על הוצאות שכר של גופים ציבוריים, משרדי האוצר, 1996, 2000, 2002.
- הירחון לסטטיסטיקה לישראל, הלמ"ס - דצמבר 1999, דצמבר 2003.
- עיבודים מקוריים מאת: אדריאן גרושניעווסקי, מרכז המידע, המכון הישראלי לדמוקרטיה.
נקודות בולטות:
• יש מגמה של ירידה עקבית בהוצאה הציבורית הכוללת, במיוחד מאז 1990. רק בעקבות האירועים הביטחוניים החלה המגמה להתהפך.
• באותו פרק זמן, יש מגמה של יציבות ואפילו עלייה בתרומה של המגזר הציבורי לתמ"ג. לא הייתה עלייה בעלות השולית של המגזר הציבורי.
עובדי מדינה (ארציים) | עובדי ציבור אחרים (ללא מלכ"רים וחברות) | חברות ממשלתיות (ארציות) | |
כאחוז מסה"כ עובדי הציבור | כאחוז מסה"כ עובדי הציבור | כאחוז מסה"כ עובדי הציבור | |
ישראל 1995 | 39.0 | 40.8 | 20.2 |
ישראל 2000 | 36.1 | 44.1 | 19.8 |
ישראל 2002 | 36.6 | 43.9 | 19.4 |
אירלנד | 70.0 | 10.8 | 19.2 |
ארה"ב | 13.8 | 86.2 | אין פירוט של חברות |
ברזיל | 11.7 | 81.3 | 6.3 |
גרמניה | 79.9 | אין פירוט של רשויות מקומיות | 20.1 |
דנמרק | 17.5 | 74.8 | 7.7 |
הונגריה | 27.6 | 21.7 | 50.8 |
יפן | 24.8 | 75.2 | אין פירוט של חברות |
מכסיקו | 40.0 | 48.8 | 11.2 |
נורווגיה | 18.9 | 66.4 | 14.7 |
ניו זילנד | 78.0 | 7.8 | 14.3 |
ספרד | 43.8 | 44.1 | 12.0 |
פולין | 45.5 | אין פירוט של רשויות מקומיות | 54.5 |
פינלנד | 16.8 | 77.0 | 12.9 |
צ'כיה | 64.1 | אין פירוט של רשויות מקומיות | 35.9 |
קנדה | 12.1 | 84.6 | 3.3 |
קפריסין | 35.2 | 41.1 | 8.4 |
רוסיה | 9.8 | אין פירוט של רשויות מקומיות | 90.2 |
הגדרה:
* "עובדי ציבור אחרים" בישראל כולל את עובדי רשויות מקומיות, עיריות, איגודי ערים, חברות עירוניות, מועצות דתיות, תאגידים חוקיים וכד'.
לא כלולים בקטגוריה זאת עובדי מדינה, ועובדי חברות ממשלתיות. כמו כן לא נכללו עובדי הגופים הפרטים הנתמכים ע"י הממשלה.
נתונים מתוך:
- I.L.O.: Statistics on Public Sector Empolyment: Methodology. Structuresand Trends (By M. Hammouya), 1999.
- דין וחשבון על הוצאות שכר של גופים ציבוריים, משרדי האוצר, 1996, 2000, 2002.
- הירחון לסטטיסטיקה לישראל, הלמ"ס - דצמבר 1999, דצמבר 2003.
- עיבודים מקוריים מאת: אדריאן גרושניעווסקי, מרכז המידע, המכון הישראלי לדמוקרטיה.
תרשים 1: תרומת המגזר הציבורי לתמ"ג בהשוואה לצריכה הציבורית
נקודות בולטות:
• יש מגמה של ירידה עקבית בהוצאה הציבורית הכוללת, במיוחד מאז 1990. רק בעקבות האירועים הביטחוניים החלה המגמה להתהפך.
• באותו פרק זמן, יש מגמה של יציבות ואפילו עלייה בתרומה של המגזר הציבורי לתמ"ג. לא הייתה עלייה בעלות השולית של המגזר הציבורי.
נתונים מתוך:
- השנתון הסטטיסטי לישראל, הלמ"ס, 1996, 2001, 2003.
- עיבודים מקוריים מאת: אדריאן גרושניעווסקי, מרכז המידע, המכון הישראלי לדמוקרטיה.