המפעל החוקתי בישראל: עבר ועתיד

צפו בשידור המלא מהכנס:

שר המשפטים גדעון סער על חוק הגבלת כהונה: אפעל בניסיון להשלים את החקיקה בתחילת כנס הקיץ | סער על אפשרות לשינוי שיטת הבחירות: שוחחתי על כך עם לפיד... לא משוכנע שהצעד מעשי באקלים הפוליטי הנוכחי | שר המשפטים התייחס לשימוע הפומבי לשופטי העליון בוועדה לבחירת שופטים שאושר היום: חשוב וקריטי להגברת אמון הציבור... יש הרבה פייק ניוז סביב הוועדה, לעיתים סלקטיבי כדי לפגוע במועמד כזה או אחר

הערב (ב') ערך המכון הישראלי לדמוקרטיה כנס בסימן המפעל החוקתי בישראל: עבר ועתיד, בהשתתפות שר המשפטים גדעון סער ושופטי העליון לשעבר פרופ' אהרן ברק ודורית בייניש. הכנס עסק בחוקי היסוד העתידיים ובסימן 30 שנה לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.   

להלן דברי שר המשפטים גדעון סער:

באשר לאישור הצעתו לקיום שימוע פומבי לשופטי העליון בוועדה לבחירת שופטים, אמר "כי זה חשוב וקריטי להגברת אמון הציבור בבחירת השופטים לערכאת השיפוט הכי בכירה שלנו. את אותו הליך של ראיונות שמתקיים גם היום בוועדה, אנחנו הופכים לפומבי ושקוף, מעבירים אותו בשידור ישיר. יש הרבה מאוד גם פייק ניוז סביב מה שקורה בוועדה, מה קורה בראיונות זה יוצא לפעמים סלקטיבי ומגמתי כדי לפגוע במועמד כזה או אחר, כך נייצר שקיפות בחלק של תהליך המינוי שיכול להיות פומבי ושקוף.

לדבריו, החששות מפגיעה במוסד הוועדה לבחירת שופטים הם מוגזמים. "זה לא שאין בכלל חשש, אבל מי שחושב שאפשר לא לשנות דבר טועה. כי יש ציבור גדול שחושב שצריך לשנות, והשאלה היא האם צריך שינויים בשיטה אבולוציוניים או שינויים רבולוצניים, להרוס את כל השיטה הקיימת. אני בעד תיקונים אבולוציוניים וזה מה שעשינו היום.

הוא הוסיף כי ברצונו "להגיד מילה טובה לנשיאת ביהמש העליון השופטת אסתר חיות. התמיכה שלה ושל  ויתר השופטים החברים בוועדה לא הייתה מובנת מאליה".

בנוגע לחוק יסוד: החקיקה, ציין כי "העובדה ש-74 שנה הכנסת לא חוקקה את החוק הזה היא כישלון אדיר, וכולנו אוכלים את פירות הבאושים שלו. זו השאלה הכי חשובה ובה בעת, בשל ההטרוגניות הרבה של החברה הישראלית וגם התפיסות החוקתיות השונות שבה, זה דבר שהיום הרבה יותר קשה לעשות אותו. ההסכמה עדיין רחוקה, אבל אני חשבתי שגם אם הסיכוי לא גדול, מחובתי לעסוק בזה. הוועדה קיימה כמה ישיבות, אולי נגיע להצעה חלקית, אבל מחובתי לנסות.

בנוגע לטענות כי חוק יסוד: זכויות במשפט מוחל רק על ההליכים הפליליים ומתייחס למסגרת רזה של זכויות, אמר סער כי "כל מי שמדבר על גרסה רזה מדבר דברי הבל. זאת הצעה מקיפה לגבי ההליך הפלילי של כל הזכויות. אם היינו מנסים  לתפוס הכל, לא היינו לדעתי מצליחים לסיים את המלאכה". לדבריו הוא מקווה שהחוק יעבור. "לצערי, רוב סיעות האופוזיציה החליטו להתנגד לכך וההחלטה שלהם הייתה לא עניינית, כמו ההחלטה בזמנו להתנגד לחוק האזרחות. הסיכום שלי עם  יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט גלעד קריב זה שהוועדה תעבוד בחודשי כנס הקיץ של הכנסת אינטנסיבית כיד לנסות ולסיים את החקיקה בכנס הקיץ. זה לא יהיה פשוט ואני מקווה שיעלה בכוחי להשלים את זה- זה חשוב גם מבחינת המשפט הפלילי וגם החוקתי".

על חוק הגבלת הכהונה, ציין כי יש מאבק קשה בכנסת על החוק הזה. לטענתו, "הסיכוי לבטל את הגבלת הכהונה תהיה מאוד קטנה משום שזה הליך מסובך שדורש תמיכה של 61 חברים לפחות בכל אחת מהקריאות, ויש תמיכה ציבורית מאוד גדולה במהלך הזה. אני אפעל בניסיון להשלים את החקיקה בתחילת כנס הקיץ".

על שינוי שיטת הבחירות, ציין כי היה לו שיח בנושא עם השר לפיד. "שינוי מהותי משטרי בשיטת הבחירות זה דבר מאוד לא פשוט במקום שכל אחד מהסיעות בקואליציה, ובכנסת בכלל רואה אינטרס פרטיקולרי. אני לא משוכנע שזה מעשי בהתחשב באקלים הפוליטי הנוכחי".

על תקופת כניסתו לתפקיד, אמר כי "חד וחלק, המשרד נראה כמו אחרי סופת הוריקן, לא היה כמעט שום תפקיד מאויש במינוי של קבע – לא פרקליט המדינה ולא חלק ממשרות המשנים ליועמ"ש, ולא מנכל המשרד ולא הרבה מאוד משרות בכירות ביותר היו יותר משנתיים ללא איוש. אפילו כשהייתה ממשלת נתניהו וגנץ, גם בתקופה הזו לא מינו במשרד המשפטים וזה גרם נזק גדול מאוד לתפקוד המשרד. שיקמנו אותו, הובלתי מינויים לכל תפקידי המפתח. שנית, מתקפות בלתי פוסקות מצד הדרג הממונה. חלק מהתקופה הזאת מתוך הממשלה עצמה שהטילו ספק בטוהר עבודתם של עובדי הציבור במשרד המשפטים".