• פתוח לקהל בהרשמה מראש

הנהגה חרדית — סוף עידן הגדולים?

התוכנית "חרדים בישראל" משיקה ספרים חדשים: באין רועה: ש"ס וההנהגה החרדית-מזרחית אחרי עידן הרב עובדיה יוסף; שנתון החברה החרדית בישראל 2017; מדריך לחברה החרדית: אמונות וזרמים.

במכון הישראלי לדמוקרטיה, רח‘ פינסקר 4, ירושלים

יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה: "שילובה של החברה החרדית בחברה הישראלית מעלה דילמות רבות במגוון סוגיות, ביניהן: של הפרדה בהשכלה גבוהה וסוגית הגיוס. ברור שאי אפשר לוותר על נורמות בסיסיות הקשורות לשוויון, ובמקביל בלתי אפשרי להסיג לאחור את החברה הישראלית לחברה שיש בה אפליה על רקע דת ומגדר".

סוף עידן הגדולים:
ד"ר גלעד מלאך, ראש התוכנית לחרדים במכון הישראלי לדמוקרטיה: "הפיצול בחברה החרדית בא לידי ביטוי אפילו ברמת ההנהגה, אלא שפיצול הוא לא בהכרח חולשה. לצורך הענין, החברה החסידית מתנהלת בפיצול מזה 200 שנה והיא משגשגת ומתחזקת"

ד"ר לי כהנר, המכון הישראלי לדמוקרטיה ומכללת אורנים: "עלינו להבין את ההבדל בין הקבוצות השונות בחברה החרדית, בוודאי על רקע השיחה שבין השבטים בחברה הישראלית. עוצמת השינויים בציבור הכללי אינם ידועים".

פרופ' קימי קפלן, אוניברסיטת בר-אילן: "אין שום סוף לעידן הגדולים, העסק ממשיך לעבוד. חשוב להבין מאיפה מגיע הכסף של החרדים, היות וחידת הקיום של החרדים לא נמצאת בנתונים. הדיון היום בישראל מתמקד בשאלת המספרים ולא בפרשנות ובהכרת החברה החרדית וצרכיה".

הרב יוסף מילר, מכון ון ליר: "התביעה לעליונות התורה במישור הפוליטי, לא נובעת ממסירת הסמכות על ידי החכמים. הצבת גדולי תורה בראש המערכת, נובעת מהעובדה שבמסגרת המשחק הפוליטי יש להעדיף שיקולים תורניים על כל שיקול אחר. בחברה החרדית משלימים עם העובדה שהחלטות מתקבלות על ידי בעלי הון או בעלי אינטרסים. אבל במובן העמוק יותר, הם לא רואים זאת כדעת תורה".

פרופ' בנימין בראון, המכון הישראלי לדמוקרטיה והאוניברסיטה העברית: "משנות החמישים ואילך לא קיימת למעשה יהדות אורתודוכסית, אלא ציונות דתית וחרדיות. אלו קבוצות שיש להם מפלגות שונות, מסגרות חינוך שונות ואפילו עיתונות שונה".

ש"ס וההנהגה החרדית מזרחית אחרי עידן הרב עובדיה יוסף:
אבי מימרן, רדיו קול חי: "למזרחיות התורנית אורח חיים וסדר יום שונים בתכלית. כשבוחנים את השאלה האם ש"ס הצליחה, צריך לזכור למשל שמערכת החינוך הספרדית החרדית לא הייתה קיימת בעבר ומי שביקש ללמוד תורה באופן הלכתי מחמיר, התבקש לעשות זאת במסגרת המוסדות האשכנזים. יש רועה לחברה החרדית גם אחרי מותו של הרב עובדיה יוסף. זה נכון שלש"ס אין היום את הכלים להגיע לנערים כמו פעם והיא בהחלט צריכה לאמץ כלים חדשים, אבל זה בהחלט אפשרי משום שהערכים והאמונות קיימים שם בדיוק כשם שהיו קיימים בתקופת הרב עובדיה יוסף".

דניאל בן סימון, עיתונאי: "ש"ס היא החמצה. ההורים שלי שהצביעו לש"ס בזמנו חזרו להצביע לליכוד. ש"ס לא הצליחה לתת ביטוי לציבור גדול של מיליון וחצי אזרחים שהיו זקוקים לייצוג. אם ש"ס תחזור לשנות השמונים ותהיה חרדית "לייט", מתונה, ספרדית ותעסוק בנושאים שעל סדר היום, ותנסה לעשות מהפכה בקרב אלו שהלכו לאיבוד, היא תצליח. כיום יש למפלגת ש"ס נטייה ללכת עם החרדיות האשכנזית הפנאטית".

ד"ר אבישי בן חיים, פרשן לענייני חרדים בערוץ 10: "ש"ס היא מגש הכסף של המזרחים, הרב עובדיה יוסף ואריה דרעי לקחו על עצמם להוציא את הדיכוי והשד העדתי. אלא שמה שחיסל את ש"ס היה מסע תעמולה שהפך את המפלגה למשהו בזוי. כך למשל, שנה לפני הסאגה של חוק המרכולים, דרעי אמר לגבי תל-אביב שהחילונים בה צריכים להיות אחראים על קדושת השבת וכולם התעלמו מהאמירה הזו כדי לא לתת למתינות הספרדית להרים את הראש. האליטות הן אלו שהרסו את מפלגת ש"ס".

ד"ר ניסים לאון, המכון הישראלי לדמוקרטיה ואוניברסיטת בר-אילן: "ש"ס הפכה מאתגר לישראליות למאותגרת. ומי שמאתגר את ש"ס היא הציונות הדתית שמקימה גרעינים בפריפריה במהלך של שילוב מזרחים בהשכלה הגבוהה ובעמדות מפתח. ב"אין רועה" לא אומר בהכרח שאין מנהיג ריאלי, אלא שאין מנהיג מיתולוגי וכעת אין ספק שש"ס מאותגרת מבחינת הפנייה שלה לציבור".

ד"ר תהילה קלעג'י, המכון הישראלי לדמוקרטיה ואוניברסיטת בן גוריון: "הרב עובדיה יוסף תמך במכללה החרדית. בהיבט הנשי, מאז מות הרב עובדיה אבד הכוח הנשי שקם לתחייה בעזרת יוזמות מקומיות".

ד"ר נרי הורביץ, אגורא מדיניות: "בהיבט הפוליטי, המהפכה הראשונה של ש"ס הצלחה בקנה מידה היסטורי. המהפכה השנייה היא מהפכה חברתית תרבותית ועליה אפשר להתווכח. חלק מסמלי הסטטוס של אלו שהתחתנו עם ליטאים, הפכו למה שנקרא "משתכנזים". מנהיגי ש"ס בשנים האחרונות לא הבינו את המחיר שמשלמים על מעיין החינוך התורני ועל כך שנותנים לעסקנים לנהל את מערכת החינוך ולמעשה דחקו חלק מהציבור שלהם החוצה מהמודל של התנועה הזו".

פרופ' ידידיה שטרן, סגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה: "הרעיון הבסיסי החשוב שכולנו צריכים לקחת בו חלק, הוא לגרום לכך ששותפות בין ישראלים תוכל להתממש על בסיס הכרה רחבה ככל האפשר. ברור לגמרי שאנחנו נמצאים ברגעים של הכרעה- פסק הדין בנוגע לצוערים לשירות המדינה החרדים, סוגיית ההכרעה של גיוס החרדים- אלה וסוגיות נוספות מחוייבים לקבל טיפול חכם והוגן".

15:00 | התכנסות

15:15 | דברי פתיחה
יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה

15:30-17:00 | תמורות בחברה החרדית — סוף עידן הגדולים?
יו"ר המושב: ד"ר גלעד מלאך, המכון הישראלי לדמוקרטיה

בהשתתפות:
פרופ‘ בני בראון, המכון הישראלי לדמוקרטיה
ד"ר לי כהנר, המכון הישראלי לדמוקרטיה
הרב יוסף מילר, מכון ון ליר בירושלים
פרופ' קימי קפלן, אוניברסיטת בר-אילן

17:30-19:00 | באין רועה: ש"ס וההנהגה החרדית-מזרחית אחרי עידן הרב עובדיה יוסף פאנל
בהנחיית יאיר אטינגר

בהשתתפות:
ד“ר אבישי בן חיים, ערוץ 10
מר דניאל בן סימון, עיתונאי
ד"ר נרי הורוביץ, אגורא מדיניות
מר אבי מימרן, רדיו קול חי
ד"ר תהילה קלעג'י, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

דברי סיכום
פרופ' ידידיה שטרן, המכון הישראלי לדמוקרטיה
ד"ר מאיה חושן, מכון ירושלים למחקרי מדיניות