מעולם הישיבות לעולם המעשה: אתגרים חברתיים ופוטנציאל תעסוקתי בקרב תלמידי ישיבות חרדים

מחקר מדיניות 199

  • מאת:
  • שנה:
  • כריכה: רכה | מקוון
  • מספר עמודים: 122 עמ’
  • מרכז: מרכז ג'ואן וארווין ג'ייקובס לחברה משותפת
  • מחיר: 45 ₪

בשנת הלימודים תשפ"ב (2021/22) למדו כמעט חמישים אלף (47,749) תלמידים בישיבות גדולות חרדיות המיועדות לבני 17 ומעלה. למרות הניסיון להתאים את עולם הישיבות לכל סוגי התלמידים כמוסד שווה לכל נפש, רבים מהלומדים מתקשים למצוא בהן את מקומם באופן מלא. הסיבה לכך היא שהישיבות מציעות נתיב לימוד אחיד ותובעני שלא כולם מסוגלים להתמודד איתו.

רישומי האגף הבכיר למוסדות תורניים במשרד החינוך מלמדים כי בשנת הלימודים תשפ"ב (2021/22) למדו כמעט חמישים אלף (47,749) תלמידים בישיבות גדולות חרדיות, ב-433 מוסדות שונים ומגוונים. ישיבות אלו נועדו לתלמידים בגילים 23-17, ומתקיימים בהן סדרי לימוד תורניים אינטנסיביים. למרות הניסיון להתאים את עולם הישיבות לכל סוגי התלמידים כמוסד שווה לכל נפש, רבים מהלומדים מתקשים למצוא בהן את מקומם באופן מלא ושלם. הסיבה לכך היא שהישיבות מציעות נתיב לימודי אחיד ותובעני שלא כולם מסוגלים להתמודד איתו. רמת הלימודים בישיבה היא גם אבן בוחן למידת הרצינות והאיכות של תלמידיה טרם שידוכיהם. כך, המצטיינים מקרב תלמידי הישיבות זוכים לסיפוק בלימודי הקודש ולהישגים חומריים בדמות משרות תורניות נחשקות, שידוך מובטח או סיוע נכבד ברכישת דירה על ידי הורי הכלה. לעומת זאת, צעירים שאינם מסוגלים או אינם מעוניינים להקדיש את כל זמנם, מרצם ועתידם לעולמה של תורה מתקשים מאוד בלימודיהם, אך נאלצים להישאר בישיבות, כיוון שאין להם אופציה לנתיב הגשמה חלופי הלגיטימי בעיני הקהילה, בשל הנורמות המחייבות כל נער ובחור בלימוד תורני מלא ומשמעותי.

מחקר זה בוחן את שביעות הרצון והאתגרים החברתיים והאישיים של צעירים חרדים הלומדים בישיבות גדולות ואת יחסם לחלופות אפשריות ללימודים בישיבה, דוגמת לימודי מקצוע ויציאה לעבודה. המחקר נשען על שילוב של שני סוגי מידע: (א) סקר כמותני שהקיף כ-530 תלמידי ישיבות בני 23-17 ממגוון זרמים וקהילות; (ב) נדבך איכותני שכלל ראיונות עומק עם 15 מחנכים ורבנים חרדים, וכן שתי קבוצות מיקוד שהשתתפו בהן 16 תלמידי ישיבות מרקע ליטאי וספרדי כאחד.

המחקר מבחין בין שתי תתי־אוכלוסיות של תלמידי ישיבות: (1) קבוצה שמשתייכים אליה מרבית התלמידים בישיבות הרגילות של הזרם החרדי המרכזי, שבהן יש הקפדה רבה על סדרי הלימוד, סגנון לבוש ואורח חיים תורני מוקפד; (2) קבוצה המונה כ-8,320 תלמידים (כ-18% מכלל תלמידי הישיבות) הלומדים בכ-130 ישיבות שבהן לומדים צעירים המתקשים ללמוד לימודי קודש לאורך כל היום. בישיבות אלו הלחץ הלימודי מופחת ויש גם שיעורי עזר ופעילויות חברתיות שאינן מקובלות בעולם הישיבות. במחקר זה אני מכנה את הישיבות הללו ישיבות "רכות". בהתאם לכך גם גובשה החלוקה של המשיבים לסקר הכמותני שהתמקד בשתי אוכלוסיות אלו.