מאמר דעה

בן גביר נגד היועמ"שית: על סף משבר חוקתי

| מאת:

התעלמותו של השר מפרשנותה המחייבת של היועמ"שית בפרשת קידום רפ"ק מאיר סוויסה למפקד תחנה בתל אביב קשה באופן יוצא דופן, משום שמדובר במינוי במערכת שאמורה לאכוף את החוק. כאשר בה מתעלמים מהדין המחייב במדינה, הפגיעה בשלטון החוק חמורה במיוחד.

Photos by: Yonatan Sindel/Flash90 (Itamar Ben-Gvir), Chaim Goldberg/Flash90 (Gali Baharav Miara)

מכתבה של היועמ"שית לראש הממשלה, שנשלח ב-6.8.24, אמור היה לחולל רעידת אדמה בישראל: היועמ"שית קבעה כי הממשלה מתעלמת באופן סדרתי מתהליכי עבודה תקינים, מסתמכת על חוות דעת משפטיות של גורמים בלתי מוסמכים (גורמים פרטיים או מזכיר הממשלה), כולל כאלה שעוסקות בשאלות "כבדות משקל בתחום הביטחוני". היא קבעה שהתוצאה היא "הפרת דין ופגיעה בציבור".

וכאילו כדי לחזק את האמור במכתב, יש שרים בממשלה שממשיכים מאז באופן מופגן להתעלם מקביעות מפורשות של היועמ"שית. כך, לפני כשבוע, קבע שר האוצר סמוטריץ' כי פרשנותה של היועמ"שית באשר לחובת הממשלה להפסיק את סבסוד מעונות היום לאברכים ניתנה "בחוסר סמכות" והוא מורה על המשך סבסוד המעונות.

וכך גם פורסם בתגובתו של השר בן גביר לקביעת היועמ"שית שקידומו של רפ"ק מאיר סוויסה למפקד תחנה בתל אביב אינו חוקי: "המינוי לא יבוטל...היועמ"שית היא גורם ממליץ ולא גורם מחליט ולכן סוויסה הוא מפקד תחנת תל אביב - דרום". במקרה זה, התעלמותו של השר מפרשנותה המחייבת של היועצת המשפטית לממשלה קשה באופן יוצא דופן, משום שמדובר במינוי במערכת שאמורה לאכוף את החוק, וכאשר בה מתעלמים מהדין המחייב במדינה, הפגיעה בשלטון החוק חמורה במיוחד. שכן, כפי שעולה ממכתבו של המשנה ליועמ"שית, עו"ד גיל לימון, כנגד הליך המינוי הוגשה עתירה לבית המשפט המחוזי בירושלים, שנמחקה על רקע הודעת המדינה (שהתבררה כלא תואמת את מה שקרה מאוחר יותר) שאין המלצת מפכ"ל לקידומו של הקצין, על רקע חקירות מח"ש וכתב אישום שהוגש נגדו. בהתאם לנוהלי המשרד לביטחון לאומי והמשטרה, ללא המלצת מפכ"ל לא ניתן למנות קצינים בכירים במשטרה. מטעם הייעוץ המשפטי אף התריעו על כך מראש בפני המשרד לביטחון לאומי, ועל כך שיהיה צורך להמתין עם ההמלצה למינוי עד השלמת החקירה והתמונה העובדתית בעניין. ועם זאת, בטקס שנערך ב-22.8 הוענקו דרגות לקצין ויצאה הודעה על מינויו למפקד תחנה. על כן, נקבע במכתבו של עו"ד לימון, שהמינוי בלתי חוקי ומכאן שכניסתו לתפקיד או ענידת הדרגות תהיה בניגוד לדין.

קו מחבר בין התעלמות השרים סמוטריץ' ובן גביר מהייעוץ המשפטי לממשלה לבין הסירוב למנות נשיא ושופטים לבית המשפט העליון על ידי שר המשפטים, הצעות החקיקה שהוגשו על ידי הקואליציה לפגיעה בחופש הביטוי, המחאה והתקשורת החופשית, הפגיעה בשדרת המינויים המקצועיים בשירות המדינה ועוד. כל אלו הם ניסיון נוסף, בהמשך לניסיון ההפיכה בשנת 2023, אלא שעתה מדובר בהצבת עובדות בשטח במקום תיקון חוקי יסוד.

אלא שטמון בכך יסוד נוסף. הממשלה והשרים גוררים את ישראל אל סיפו של משבר חוקתי של ממש: רק לאחרונה קבע בג"ץ על ידי תשעה שופטים ופה אחד כי "היועצת המשפטית לממשלה היא הפרשנית המוסמכת של הדין כלפי הרשות המבצעת ופירושה זה מחייב את הרשות המבצעת". מכאן שהתעלמות סדרתית מעמדת היועמ"שית היא בעקיפין התעלמות מפסק דין מפורש, עדכני וחד-משמעי של בג"ץ.


המאמר פורסם לראשונה ב"הארץ"