צוות המכון הישראלי לדמוקרטיה
להורדת התמונה

ד"ר תמי הופמן

ראשת התוכנית למדיניות חינוך לדמוקרטיה; עמיתת מחקר

חברת סגל במכללת סמינר הקיבוצים, ראשת תוכנית רג"ב למצטיינים במכללה. חברה בועדת ההגוי של פורום לאוטמן למדיניות חינוך.
חוקרת ומרצה בתחומי חינוך ומדיניות חינוך בדגש חינוך לדמוקרטיה וחיים משותפים, המפגש בין מערכת החינוך לצבא והכשרת מורים.
בעלת תואר שלישי מבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב.

 

 

 

 

תמונה: עודד אנטמן

מאמרים סרטונים ספרים

פרסומים אחרונים מאת ד"ר תמי הופמן

לקחים מ-11 בספטמבר: התפקיד הקריטי של מערכת החינוך בצילה של  מתקפת טרור ומלחמה מתמשכת
סקירה

לקחים מ-11 בספטמבר: התפקיד הקריטי של מערכת החינוך בצילה של מתקפת טרור ומלחמה מתמשכת

לא מעט קווי דמיון קיימים בין התמודדות מערכת החינוך הישראלית אחרי 7 באוקטובר לבין תגובת מערכת החינוך בארה"ב לאסון התאומים. אבל הניסיון האמריקני מלמד שכאשר נמנעים מדיונים ערכיים בבתי הספר, הדמוקרטיה משלמת מחיר יקר.

סקר פתיחת שנת הלימודים תשפ"ה בצל המלחמה: 40% מכלל הציבור תומכים במסר השמירה על לכידות לאומית כחשוב ביותר למערכת החינוך
סקרי "חרבות ברזל"

סקר פתיחת שנת הלימודים תשפ"ה בצל המלחמה: 40% מכלל הציבור תומכים במסר השמירה על לכידות לאומית כחשוב ביותר למערכת החינוך

כמחצית מהציבור סבורים שהמורים צריכים לדון בכיתות בהשבת החטופים ולבחון את החשיבות המוסרית של התביעה להשבתם בכל מחיר, אולם רוב בקרב החרדים והמסורתיים-דתיים אינם מסכימים לכך • 51% סבורים שמערכת החינוך אינה יכולה לסייע בקידום סיפור משותף לכלל הקבוצות בחברה הישראלית לעומת 40.5% ב-2022.

הצעת חוק המצלמות במעונות היום מעמידה את הפעוטות בסכנת ביוש ומעלה חשש לדליפת מידע שתגרום לפגיעה
חוות דעת

הצעת חוק המצלמות במעונות היום מעמידה את הפעוטות בסכנת ביוש ומעלה חשש לדליפת מידע שתגרום לפגיעה

מרגע מתן הגישה לשידורי המצלמות באופן מקוון ובזמן אמת אין דרך למנוע את הפצתם ואת השלכותיהם. לצד סכנת החשיפה למתקפות סייבר, המעקב המתמיד עלול לפגוע בזכות העובדים לפרטיות ובמעמד צוותי החינוך. מתן אפשרות לנציגות הורי הפעוטות לצפות בצילומים אחת לחודש עשוי למזער את הפגיעה.

האם טקסי ימי הזיכרון והעצמאות יכולים שלא לשאת משמעות פוליטית?
מאמר דעה

האם טקסי ימי הזיכרון והעצמאות יכולים שלא לשאת משמעות פוליטית?

עצם הניסיון להפנות את המבט מהמחלוקות בנושאי המהות של החברה הישראלית: בדמוקרטיה, בביטחון, ביחסי דת ומדינה, הוא ניסיון להרחיק, לטשטש ולמנוע את הדיון המתחייב והקשה בשאלות אלו, על אחת כמה וכמה בתקופה זו, שבה ההכרעות הן לעתים של חיים ומוות. ערב יום העצמאות ה-76, יש לערוך חשבון נפש פוליטי וחברתי ובעיקר לשאול כיצד באה לידי ביטוי אחריות של ממשלה לכלל  אזרחיה?

ההצעה לאסור העסקת עובדי הוראה ולשלול תקציבי מוסדות חינוך בשל הזדהות עם מעשי וארגוני טרור מקדמת סתימת פיות ופוליטיזציה ומסוכנת למערכת כולה
חוות דעת

ההצעה לאסור העסקת עובדי הוראה ולשלול תקציבי מוסדות חינוך בשל הזדהות עם מעשי וארגוני טרור מקדמת סתימת פיות ופוליטיזציה ומסוכנת למערכת כולה

מתן הסמכות לשר החינוך ולמנכ"ל משרדו לפרש וליישם עצמאית הגדרה רחבה וייעודית לחינוך של ההזדהות עם טרור, בנפרד מגורמי אכיפת החוק וללא קבלת אישור היועמ"ש, הוא פסול. במקביל, קידום הליך מנהלי נפרד שירחיב את הגדרת ההזדהות שבחוק המאבק בטרור ונועד רק למורים, מייצר איום ממשי על חופש הביטוי וחופש העיסוק שלהם. בפרט בזמן המלחמה, החוק המוצע יגרום לאפקט מצנן ויאיים על מורים בכלל ובמיוחד בחברה הערבית.

יום הילד הבינ"ל מספק תזכורת לפגיעה המתמשכת של המלחמה בילדי ישראל ולמהלכים שיש לנקוט למענם
מאמר דעה

יום הילד הבינ"ל מספק תזכורת לפגיעה המתמשכת של המלחמה בילדי ישראל ולמהלכים שיש לנקוט למענם

על מערכת החינוך לתת לבנות ובני "הדור האבוד", שחווה את מגפת הקורונה וכעת את מלחמת "חרבות ברזל", מענה מהיר שיספק רווחה וביטחון: מייצוב שגרת הלימודים ועד כלים רגשיים וחינוכיים לחיים בחברה דמוקרטית הן בחירום והן בשגרה.

סרטונים מאת ד"ר תמי הופמן

play
סרטון

60% מהציבור תומך בדיונים בבתי הספר על השינויים במערכת המשפט, אך מערכת החינוך עדיין משמרת את הקיטוב

המורות והמורים נמנים עם שומרי הסף ונדרשים לתווך לתלמידים את המציאות ולהעניק להם כלים להתמודדות עם מציאות מקוטבת. רוב הציבור מעוניין בכך: 73% מתוכו סבור שחינוך לדמוקרטיה הוא אחד מתפקידיהם, ולכן בלעדיו לא תהיה דמוקרטיה.

play
סדרת "פרשת הדמוקרטיה"

פרשת "לך לך" ומערכת החינוך בישראל

"פרשת הדמוקרטיה" - וידיאוקאסט חדש של המכון הישראלי לדמוקרטיה בהנחיית עו"ד שלומית רביצקי טור-פז המפגיש בין חוקרי המכון ומחקריהם העכשוויים לבין פרשות השבוע העתיקות ועלילותיהן.

והשבוע פרשת "לך לך" עם ד"ר תמי הופמן, מנהלת התכנית למדיניות חינוך לדמוקרטיה, על פתרון ההיפרדות של אברהם ולוט ועל מחיריו של פתרון זה גם בישראל של היום.

ספרים מאת ד"ר תמי הופמן