חוות דעת

תקציב 2025: כספים קואליציוניים לחינוך החרדי

כמעט 2 מיליארד ש"ח של כספים קואליציוניים מועברים במסגרת תקציב 2025 למוסדות חינוך חרדיים, ללא פיקוח, בניגוד למנהל התקין ותוך פגיעה בשוויון מול זרמים אחרים בחינוך

| מאת:

 

תקציר חוות הדעת

בחוות הדעת נמצאו כשלים במנגנון התקצוב למוסדות החינוך החרדיים, הסדרים ייחודיים שאינם עולים בקנה אחד עם נורמות מנהל תקין ולעיתים תיעדוף של הקצאת כספי ציבור על פני הזרמים האחרים. מדובר ביותר מ-1,842.587 מיליארד ש"ח שמועברים ללא בקרה, פיקוח ורגולציה מספקים המקשים על מעקב אחר הקצאה ושימוש בתקציב המיועד למערכת החינוך החרדית שהיא מערכת חינוך בעלת מאפיינים של חינוך פרטי ומפלגתי במימון ציבורי.

הנתונים המרכזיים:

  • 269 מיליארד ש"ח מוקצים למוסדות תורניים – תוך תקצוב ישיבות בהן לומדים חייבי גיוס.
  • 75 מיליון ש"ח להכשרת עובדות הוראה – למרות עודף מורות במגזר החרדי והעובדה ש-88% מהמוכשרות/לומדות במסלול להוראה אינן משתלבות בהוראה. זאת בשעה שבנות גילן בשירות צבאי ולאומי.
  • 46 מיליון ש"ח מענקי ירושלים – התקציב נובע מהחוק שמחייב תמיכה מיוחדת בירושלים, אך בפועל חלקים ניכרים ממנו מופנים למוסדות חרדיים על חשבון קבוצות אחרות.
  • 60 מיליון ש"ח מוסדות תורניים תלמידי חו"ל – מימון לימודים בישיבה לתלמידי חוץ. חשש כי התמיכה עוברת למוסדות וזולגת לתמיכה בבחורים אזרחי ישראל ובהם לחייבי גיוס, מעבר לשאלה מדוע מדינת ישראל צריכה לממן לימודים בישיבה לתושבי חוץ.
  • 70 מיליון ש"ח תרבות יהודית חרדית, שיעורי תורה – תוך המשך אפליה של זרמים פלורליסטיים, ועם קושי לבצע פיקוח ובקרה על הפעילות.
  • 50 מיליון ש"ח לסבסוד מלא של צהרונים במוסדות פטור – למרות שהמוסדות מתוקצבים ב55% וקושי בפיקוח על קיום ואיכות הפעלת הצהרונים.
  • 9 מיליון ש"ח ו-10 מיליון ש"ח נוספים "לחיזוק וסיוע נוער בסיכון" – תקציב מסומן לש"ס באמצעות הטמעת תוכנית החונכים לנוער חרדי נושר במסגרת החברה למתנ"סים, בניגוד להנחיות הייעוץ המשפטי.
  • 28 מיליון ש"ח תוכנית חנוך לנער למניעת נשירת נוער בקרב תלמידי הישיבות הקטנות – נדרש פיקוח על העברת כספים לישיבות בהן לומדים חייבי גיוס ועל העסקת חייבי גיוס כחונכים (נכון גם לסעיף הקודם).
  • 70 מיליון ש"ח תמיכה בארגוני נוער – התקנה נועדה במקור לתמוך בארגוני חינוך בהיקפים נמוכים יותר מתנועות נוער. אולם, התקציב מנותב בחלק מהמקרים לארגונים עם פעילות דלה ותקציב מנופח, תוך קשיים בפיקוח ורגולציה ("בנות בתיה בשנת 2024 קיבל מעל 30% מתקציב ארגוני הנוער שעמד על 63 מיליון שקל). בנוסף, הגדלת התקציב של סעיף זה נעשתה במקביל לקיצוץ בתקציב לתנועות נוער.
  • 32 מיליון ש"ח לתמרוץ וטיפוח במוסדות הפטור – התקציב נועד לטיפוח כישורים ומיומנויות להשתלבות בשוק התעסוקה ואינו מתאים למוסדות פטור שאינם מלמדים לימודי ליבה מלאים. קושי ברגולציה ובאכיפה, כך נערך תשלום על שנת 2024 ללא בדיקה האם השעות בוצעו וללא כל דיווח שעות. עולה שאלה על חוקיות הסעיף נוכח חוו"ד המשפטית של משרד החינוך.