כנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה 2014 (פורום קיסריה)
ובחסות עיריית חיפה
ובשיתוף:
ב 3-4 בנובמבר התקיים בפעם ה-22 כנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה (פורום קיסריה) 2014. לאורך כל שנותיו התקיימו בכנס דיונים נוקבים בשאלת המדיניות הכלכלית והחברתית הרצויה של הממשלה. ואולם קביעת מדיניות, נכונה ומתקדמת ככל שתהיה, היא חסרת משמעות אם אין בכוחה של הממשלה לבצעה. לכן הוחלט שבשנה זו יתמקדו הדיונים בנושאים הקשורים בכושר הביצוע של הממשלה והשפעתו על הכלכלה והחברה בישראל. בכל נושא פעל צוות מחקר.
- שחיתות חוקית
בראש הצוות: עו"ד יואב סגלוביץ', ניצב בדימוס, לשעבר ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרת ישראל
חוברת המלצות הצוות - רגולציה
בראש הצוות: ד"ר אסף כהן, אסטרטג ראשי, גיזה זינגר אבן
חוברת המלצות הצוות - חדשנות
בראש הצוות: ד"ר לאוניד בקמן, מייסד ומנהל בפועל, המכון הישראלי לחדשנות
חוברת המלצות הצוות - חינוך
בראש הצוות: פרופ' משה יוסטמן, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב וראש תחום החברה האזרחית במכון ון ליר בירושלים
חוברת המלצות הצוות - כוח אדם בשירות הציבורי
בראש הצוות: רו"ח דורון כהן, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר
חוברת המלצות הצוות - פריון - למה המשק תקוע?
בראש הצוות: פרופ' צבי אקשטיין, דיקן בתי הספר למינהל עסקים ולכלכלה ומנהל מכון אהרן למדיניות כלכלית, המרכז הבינתחומי הרצליה
חוברת המלצות הצוות
לפניכם סיכום התוצרים וההמלצות של שמונה קבוצות העבודה שנערכו ביום הראשון של הכנס. המטרה שלשמה קיימנו פעילות של דיון בקבוצות קטנות הייתה להרחיב את עבודת צוותי המחקר על ידי יצירת שיח בין-מגזרי והטרוגני מתוך המשתתפים בכנס. הנושא המאחר הוא שיפור ביכולת הביצוע של הממשלה והשירות הציבורי. הדיונים הולידו זוויות ראיה שונות לנושא, וכן המלצות שאנו מקווים שיובילו לשינויים וליישום.
מפקח-מפוקח - יחסיהם לאן?
הייעוץ המשפטי במשרדי הממשלה - שומר סף או מקדם ביצוע?
הפחתת הנטל הרגולטורי - רגולציה כמנוע צמיחה?
תקצוב דיפרנציאלי בחינוך - למה לא עושים את מה שכולם מסכימים עליו?
תכנון היקף כוח האדם בשירות הציבורי
השירות הציבורי - משפרים מהשטח
ישראל דיגיטלית - קפיצת מדרגה
Start-up Government?
פרופ' צבי אקשטיין
ראש צוות: פריון - למה המשק תקוע?
דיקן בתי הספר למינהל עסקים ולכלכלה ומנהל מכון אהרן למדיניות כלכלית, המרכז הבינתחומי הרצליה.
ד"ר לאוניד בקמן
ראש צוות: חדשנות
מייסד ומנכ"ל המכון הישראלי לחדשנות. יזם ומפתח עסקי. יועץ לגופי ממשל בנושאי מדיניות חדשנות.
פרופ' משה יוסטמן
ראש צוות: חינוך
פרופסור משה יוסטמן עומד בראש תחום החברה האזרחית במכון ון ליר בירושלים. עד לאחרונה שימש מנהלה בפועל של התוכנית לכלכלה וחברה במכון. בעבר ריכז במכון את קבוצת המחקר הרב-תחומית מדידת הבלתי מדיד, שבחנה בעיות מדידה מורכבות בתחומים שונים של מדעי החברה. הוא משמש פרופסור לכלכלה באוניברסיטת בן-גוריון, שם הוא מלמד מאז 1982, ועמית מחקר במכון למחקר כלכלי וחברתי יישומי של אוניברסיטת מלבורן, ומכהן גם כנשיא האגודה הישראלית לכלכלה לשנים 14–2012.
בעבר שימש ראש המחלקה לכלכלה ודיקן הפקולטה למדעי הרוח והחברה באוניברסיטת בן-גוריון; יו"ר הוועדה לרענון אינדיקטורים במערכת החינוך – יוזמה משותפת של האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, משרד החינוך ו"יד הנדיב"; חבר ועדת ההיגוי הלאומית לתשתיות מדעיות וטכנולוגיות וחבר במועצות ציבוריות שונות. כמו כן שימש יועץ למשרדי החינוך, התעשייה והמסחר, העבודה והרווחה והפנים, לסוכנות היהודית ולמושל מדינת אוהיו. הוא שימש פרופסור אורח באוניברסיטת קרנגי מלון בפיטסברג, באוניברסיטת העם הסיני בבייג'ינג ובאוניברסיטה האוטונומית של ברצלונה, והיה עמית מחקר באוניברסיטת קייס וסטרן רזרב בקליבלנד.
פרופסור יוסטמן הוא בעל תואר ראשון במתמטיקה ובסטטיסטיקה ותואר שני במתמטיקה מהאוניברסיטה העברית בירושלים, ותואר שלישי בכלכלת עסקים מאוניברסיטת הארוורד. תחומי המחקר שלו כוללים: כלכלת חינוך, שוויון הזדמנויות וחלוקת הכנסות; כלכלת חדשנות ומדיניות טכנולוגית; ופיתוח אזורי.
ד"ר אסף כהן
ראש צוות: רגולציה
ד"ר אסף כהן הינו האסטרטג הראשי של חברת הייעוץ הפיננסי "גיזה זינגר אבן", ומתמחה בייעוץ כלכלי בתחום התחרות והרגולציה הכלכלית, ובניתוח תחרותי של ענפי המשק הישראלי בכלל, ושל שוק התקשורת בפרט. במסגרת זו הוביל צוות מומחי רגולציה ישראליים ובינלאומיים אשר ייעץ לצוות ממשלתי בראשות ראש אגף תקציבים במשרד האוצר, בצעדים לשיפור ולייעול הרגולציה הממשלתית הגנרית וכן בתחומי משק שונים, ובהם הגנת הסביבה, הגנת הצרכן ובטיחות מזון. מנתח סוגיות רגולטוריות, תחרותיות וכלכליות עבור גופים עסקיים. מייעץ לחברות ממשלתיות בתהליכי רגולציה.
טרם הצטרפותו לגיזה זינגר אבן, כיהן אסף כסמנכ"ל בכיר לכלכלה של משרד התקשורת (2001-2011). אסף היה חבר בועדות ציבוריות אשר עיצבו את כללי התחרות בשוק התקשורת, כתב חוות דעת אשר היוו את הבסיס להסדרת השוק, ועמד בראש ועדת מכרזים להקצאת תדרים למפעילים סלולריים נוספים - "הוט מובייל" ו"גולן טלקום".
בעל תואר ראשון ושני בהצטיינות בכלכלה ומנהל עסקים, ותואר דוקטור (Ph.D.) מהאוניברסיטה העברית ירושלים, בתחום המימון. במהלך השנים מרצה למימון ולתחרות בתחום התקשורת בתכניות MBA באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטת תל אביב.
רו"ח דורון כהן
ראש צוות: כוח אדם בשירות הציבור
ראש תכנית המחקר חרדים במכון הישראלי לדמוקרטיה; לשעבר מנכ"ל משרד האוצר
עו"ד יואב סגלוביץ
ראש צוות: שחיתות חוקית
עו״ד יואב סגלוביץ (ניצב בדימוס) בתפקידיו האחרונים הקים את היחידה למאבק בפשיעה הכלכלית ובשנת 2008 הקים את יחידת להב 433 בתפקידו האחרון כיהן כ-5 שנים כראש אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל.
כושר הביצוע של הממשלה בתחום קידום חדשנות
בראש הצוות: ד"ר לאוניד בקמן, מייסד ומנהל בפועל, המכון הישראלי לחדשנות
משפרים מהשטח: קביעת אסטרטגיה לאומית להערכת ביצועים, מתן שירות ושיפור המוטיבציה לשירות ציבורי
בראש הצוות: רו"ח דורון כהן, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר
קווי מדיניות להגדלת פריון העבודה בישראל
בראש הצוות: פרופ' צבי אקשטיין, דיקן בתי הספר למינהל עסקים ולכלכלה ומנהל מכון אהרן למדיניות כלכלית, המרכז הבינתחומי הרצליה
הרחבת ארגז הכלים הרגולטורי: יחסי אמון ורגולציה משותפת
בראש הצוות: ד"ר אסף כהן, אסטרטג ראשי, גיזה זינגר אבן
תקצוב דיפרנציאלי בחינוך
בראש הצוות: פרופ' משה יוסטמן, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב וראש תחום החברה האזרחית במכון ון ליר בירושלים
שחיתות חוקית
בראש הצוות: עו"ד יואב סגלוביץ', ניצב בדימוס, לשעבר ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרת ישראל
בעוד ימים ספורים ניפגש בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה (פורום קיסריה) 2014, שיתכנס השנה בפעם ה-22. לאורך כל שנות הכנס התקיימו דיונים נוקבים בשאלת המדיניות הכלכלית והחברתית הרצויה של הממשלה. ואולם קביעת מדיניות, נכונה ומתקדמת ככל שתהיה, היא חסרת משמעות אם אין בכוחה של הממשלה לבצעה. לכן החלטנו השנה להתמקד בנושא כושר הביצוע של הממשלה והשפעתו על הכלכלה והחברה בישראל.
השאלות שיעסיקו אותנו השנה בכנס הן בעיקר אלה:
- באיזו מידה הממשלה מוציאה את מדיניותה מן הכוח אל הפועל?
- מהם החסמים שעומדים בפני יישום המדיניות?
- מה ניתן לשפר בדרך הפעולה של הממשלה, על כלל זרועותיה, כדי ליצור מאמץ מתואם לקידום המשק והחברה?
- כיצד משפיעה דרך הפעולה של משרדי הממשלה והרגולטורים בשילוב יכולת התיאום בין כל הגורמים על צמיחת המשק ועל יצירת חברה הוגנת וצודקת?
כמובן, השאלות בעניין יכולת הביצוע ויישום המדיניות אינן פחותות בחשיבותן מהשאלות בדבר קביעת המדיניות המוצהרת.
כמדי שנה, גם השנה הכנס הוא שיאו של תהליך ארוך. במהלך החודשים האחרונים עבדו צוותי מחקר על כתיבת מסמכים בשישה נושאים מרכזיים – רגולציה, שחיתות חוקית, חדשנות, חינוך, כוח אדם בשירות הציבורי ופריון. מסקנות הצוותים מצורפות בעמוד זה.
תכליתו הסופית של הכנס היא טיוב תהליך קבלת ההחלטות בממשל, והמשכו הטבעי הוא השבחת איכות המדיניות החברתית והכלכלית של ישראל לטובת הציבור כולו. אנחנו שואפים שהעבודה הקשה והרצינית של צוותי המחקר המומחים לקראת הכנס והעבודה הנוספת שתיעשה במהלך הכנס יתורגמו לכיווני פעולה שיישקלו ברצינות על ידי מקבלי ההחלטות בישראל.
כדי להעמיק את תהליך העבודה והחשיבה במהלך הכנס וכדי לאפשר דיונים ממוקדים בהמלצות השונות של הצוותים נקיים גם השנה במהלך הכנס קבוצות עבודה מצומצמות. מסמכי המחקר של הצוותים ישמשו המסד לעבודתן. בקבוצות העבודה נעמיק בסוגיות הליבה של הכנס ונבחן כיצד ניתן להתגבר על החסמים השונים בדרך ליישום מדיניות. מטרת הדיונים היא להוביל לגיבוש המלצות חדשניות ואיכותיות, שיימסרו למקבלי ההחלטות בישראל.
אנו סמוכים ובטוחים כי הידע והניסיון המצרפיים של המשתתפים בכל קבוצה יביאו לגיבוש המלצות איכותיות וחדשניות, לטובת הנעת מהלכים שיחזקו את איתנותה הכלכלית והחברתית של מדינת ישראל.
בברכת כנס פורה,
ירום אריאב