• שידור חי
  • למוזמנים בלבד

50 שנה למלחמת ששת הימים - דיון מיוחד

24.5 | INSS, חיים לבנון 40, תל אביב יפו

4.6 | המכון הישראלי לדמוקרטיה, פינסקר 4, ירושלים

בימים אלה מציינת מדינת ישראל יובל שנים למלחמת ששת הימים. תוצאות המלחמה מלוות אותנו עד היום, כאשר שאלת שטחי יהודה ושומרון טרם נפתרה. בתזמון מפתיע מגיע בשבוע הבא לישראל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שלפני חודשים ספורים, במהלך ביקורו של נתניהו בוושינגטון, הצהיר כי הפתרון המדיני המקובל עליו הוא "מה שהצדדים ירצו".

מהן ההשלכות של כל אחד מהפתרונות המדיניים? כיצד תיראה ישראל בכל אחד מהתרחישים? מהן ההשלכות על הדמוקרטיה, על הביטחון, על הערבים והמתנחלים? ומה צריך להיות מונח בפני מנהיגי ישראל בבואם להחליט "מה הצדדים רוצים"?

המכון הישראלי לדמוקרטיה והמכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) ביומיים של דיונים מיוחדים לרגל ציון חמישים שנה למלחמת ששת הימים. הצטרפו אלינו ליומיים מרתקים בהם נדון בשאלות השונות ונבין מהן ההשלכות לדמוקרטיה הישראלית.
תוצרי הדיונים יעובדו ויובאו בפני מקבלי ההחלטות על מנת שיוכלו לשמש אותם בעתיד.

היום נערך דיון שני במסגרת שיתוף פעולה בין המכון הישראלי לדמוקרטיה למכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), בנושא עיצוב התרחישים האפשריים לישראל, 50 שנה לאחר מלחמת ששת הימים. במסגרת הדיון, התייחסו המשתתפים לאפשרות של המשך הסטטוס-קוו בשטחים.

דן שפירו, שגריר ארצות הברית לשעבר בישראל וחוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי אמר: "גם אם המצב הנוכחי ימשך, קשה לראות את ארצות הברית סוטה מהמשך התמיכה והפעילות למען פתרון שתי המדינות. השאלה היא האם בישראל עדיין ימשיכו להציג חתירה להסדר שכזה. אם זה לא יהיה המצב, יתחיל שיח שיגרום להרבה אמריקאים להרגיש לא בנוח. בנוגע לאירופה, שם זה תלוי מאוד מה יגידו ויעשו הפלסטינים, אבל אם יתחיל שיח לגבי מדינה אחת, הוא יכול לקבל תמיכה במדינות אירופאיות במובן של "אדם אחד-קול אחד". אלטרנטיבה אחרת היא שהאירופאים יחליטו להכיר פשוט במדינה פלסטינית באופן רשמי".

אלוף (מיל') גרשון הכהן, חוקר במרכז בגין סאדאת: "בניגוד לשיח שקיים היום, דווקא הישארות והגדלת כמות המתנחלים ביהודה ושומרון תורמות לביטחון. אם בעוד 20 שנה יהיו 600,000 מתנחלים במרחב זה יתרון גדול לצה"ל שיכול באופן כזה להחזיק מרחב גדול עם מעט מאוד לוחמים".

יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה: "אם הייתי מסתכל לפני 20 שנה על המציאות הייתי חושב שיהיה גרוע יותר מבחינת הלחץ הבינלאומי אבל לא הייתי מתאר לעצמי רדיפה של בתי המשפט ושל התקשורת. אנחנו רואים היום הקרנה פנימה של הסכסוך וברור שיש קשר בין ההתקפות על בית המשפט העליון ובין ההפרעה שלו במרכאות כפולות על ניהול השטחים".

עדי מינץ, לשעבר מנכ"ל מועצת יש"ע: "צריך לנפץ את המיתוס של שליטה על עם זר. אנשים כמוני שמסתובבים בשטח ומדברים עם האנשים, רואים שהשפה שהשטח מדבר היא שפה מדהימה ושונה לחלוטין משפת הזכויות ושפת הכיבוש. בעוד 20 שנה ביהודה ושומרון יהיו מליון תושבים ישראלים והיחס בין יהודים לערבים יהיה 35% מכיוון שהמומנט הדמוגרפי השתנה. אם ישאר המצב הקיים, תהיה ירידה איטית בתפיסה שיש סיכוי להגיע לשתי מדינות, וכך נוכל לאפשר לפלסטינים לחיות יותר טוב בתוך האוטונומיה".

העיתונאי קאסם חטיב: "אם המצב הנוכחי ימשך יגבר הניכור בין הערבים בישראל לפלסטינים וגם למדינת ישראל. התוצאה תהיה שהאזרחים הערבים ימשיכו להיתפס בתור אויבים ויהיו מבודדים".

ד"ר צביה גרינפלד: "אין דבר כזה הימשכות של הסטטוס קוו, יש הליכה לקראת סיפוח. כבר היום יש כאן הקלה במערך הבירוקרטי. אם ימשך המצב הקיים, ימשכו נסיונות כמו חוק הלאום, לבנות את האפשרות להשתלט על כל המרחב בין הים לירדן ולהשתמט מהתוצאות הכרוכות בכך מבחינת ההשתתפות הדמוקרטית של הפלסטינים בשלטון הישראלי למשל בדמות חוק אזרחות שיקבע צורך להישבע אמונים למדינת ישראל היהודית. ניהול המטרות המדיניות האלו, יצריך החלשה של כל המוסדות הדמוקרטים האחרים".

ד"ר ענת קורץ, חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS): "אם ימשך המצב הקיים, יגבר המתח בין הפת"ח לחמאס ותהיה תחושת חידלון. מה שנראה היה כתנופה בתקופה של תהליך מדיני, יביא לאכזבה ולאדי דלק שיכולים להתלקח. בנוסף, המשך המצב הנוכחי יכול גם להביא להגירה של אוכלוסייה חזקה של אינטלקטואלים ואנשים מבוססים, דבר שיהפוך את השטח לחסר תקווה".

פרופ' ידידיה שטרן, סגן נשיא במכון הישראלי לדמוקרטיה: "כל מה שהצגנו היום אפשר היה להציג גם ב-1997 וגם אז היינו חושבים שיהיה יותר גרוע. היום המצב הוא שהשרידות הפיסית מובטחת, הביטחון העצמי של הישראלים גדול יותר מאשר לפני 50 שנה והכלכלה במצב מצוין. אבל את המחיר הגדול ביותר אנחנו משלמים בכך שהחברה הישראלית חיה במחלוקת תוך שתיקה בנושאים אחרים. הרוב מצביעים בבחירות לפי הנושא המדיני, כולם ממקמים את עצמם לפי זה בין ימין ושמאל וקשה לדמיין מציאות אלטרנטיבית. מי יזכור פה בעוד 20 שנה שפעם היתה לנו הסכמה על גבולות 48?".

פרופ' יורם פרי, עמית מחקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי: "אם ישאר המצב הנוכחי, תהיה טרנספורמציה בחברה. ישראל לא תיהרס אבל היא תעבור קריסה פנימית בגלל תהליכים חברתיים. הסכנה היא לא ביטחונית, אלא של שינוי פנימי מהותי. התהליכים הפנימיים בתוך החברה יביאו אותנו למחוזות שאנחנו לא רוצים להגיע אליהם כמו שקרה בצרפת ואלג'יר. יהיה כאן משטר ממין אחר, ישראל לא תהיה דמוקרטיה או לכל הפחות לא דמוקרטיה ליברלית".

פרופ' מרדכי קרמניצר, סגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה: "אי אפשר להבין את הדיבורים על אוטונומיה או חצי מדינה שלא מתוך התפיסה שלנו הישראלים מגיע משהו שלצד השני לא מגיע. זה שאין ישראלים שאומרים מאסנו בדמוקרטיה זה לא מנחם, יש ישראלים שאומרים שלערבים אזרחי ישראל אין מקום בקבלת החלטות בנושאים מסוימים ושרוצים להתנות השתתפות בקבלת החלטות בהבעת אמון למדינה יהודית. לכן, יש השלכות חמורות להמשך הסטטוס-קוו".

ב-24.5 נערך דיון שולחן עגול של המכון למחקרי ביטחון לאומי והמכון הישראלי לדמוקרטיה בנושא התרחישים האפשריים לעתיד ישראל. בדיון הונחו על השולחן שניים מתוך שלושה תרחישים אפשריים שידונו בשני המכונים בתקופה הקרובה- תרחיש שתי המדינות ותרחיש המדינה האחת.

להלן עיקרי הדברים:
רא"ל (מיל') משה (בוגי) יעלון, שר הביטחון לשעבר: "הפער ביננו לבין הפלסטינים עצום ולכן לא נגיע להסכם בטווח הנראה לעין. לכן צריך לפעול לפי האינטרסים שלנו - היפרדות ולא מדינה דו- לאומית. כשרבין הביא את אוסלו לאישור הכנסת הוא שרטט חזון מדיני לכיוון ישות פלסטינית שתהיה פחות ממדינה. אין חזרה לקווי 67'- כי אינם ברי הגנה. אנחנו צריכים כוח ישראלי על גשרי הירדן, שליטה ביטחונית ישראלית מלאה בבקעת הירדן - בפירוש הרחב, שליטה ביטחונית ישראלית על הכניסות והיציאות מארץ ישראל (יבשה, ים, אוויר), החלת הריבונות הישראלית על גושי ההתיישבות וירושלים המאוחדת.
אם יש הישג מאוסלו הוא ההיפרדות הפוליטית מהפלסטינים להם יש פרלמנט ולכן הם לא צריכים להצביע לכנסת. השלב הבא הוא גם היפרדות טריטוריאלית - לכן אני לא מסכים לגישה של להתנחל על כל גבעה, אלא בהתאם לאינטרס ישראלי ובהתאם לחוק. צריך גם לאפשר לפלסטינים רציפות טריטוריאלית ולאפשר לעזתים בעזה לחיות. כשמקבלים החלטות, צריך לקבל החלטות שמשרתות את ההיפרדות ושאינן סותמות את הגולל על המשך תהליך ההיפרדות. בעתיד הייתי שואף להסכם שבו לא מזיזים לא יהודים ולא ערבים ואני יכול גם להציג מפה כזו. צריך לומר, שברור שלמצב הנוכחי יש השלכות על החברה והדמוקרטיה במדינת ישראל - תג מחיר וטרור יהודי. לכן, אחד ממבחני המנהיגות של ישראל היום הוא שמירה על חוט השדרה המוסרית ויסודות הדמוקרטיה במציאות מורכבת".

ח"כ סתיו שפיר, המחנה הציוני: "השיח צריך לעבור לשיח של אינטרסים. במקרה שלנו הישראלים - שימור של מדינה דמוקרטית, עם רוב יהודי, שמירה על ביטחון לאומי ושמירה על הבריתות של ישראל בעולם ועל ישראל כמדינה מוסרית וצודקת ולכן יש לנו אינטרס להיפרדות אחרת לא נהיה מדינה דמוקרטית או מדינה עם רוב יהודי. הבעיה היא שהשאלה היחידה שבה עוסקת המערכת הפוליטית היא התנחלויות כן או לא, ואיך להימנע מפינוי נוסף. המערכת כולה מונעת היום מהלחצים שמפעילה ההנהגה המתנחלית החל משאלה של חלוקת משאבים ועד שאלות ביטחוניות. היום הלובי המתנחלי שולט בימין ובליכוד באופן מוחלט וכך במערכת הפוליטית כולה".

 צילום: חן גלילי

תא"ל (מיל.) אודי דקל, מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי: "הדיון עוסק במצבי סיום ולא בתהליך שמוביל אליהם. התרחיש היציב ביותר הוא פתרון שתי מדינות בהסכם כולל. גם בתרחיש זה וגם בתרחיש של כינון מדינה פלסטינית בגבולות זמניים (לא הסדר קבע) נדרשת יישות פלסטינית אחראית, יציבה, משתפת פעולה ומתפקדת. זה אינטרס ישראלי לסייע לפלסטינים, יחד עם המערכת הערבית והבינלאומית, בבניית הבסיס הראוי למשילות אפקטיבית. עלה בסדנה באופן מדאיג שאנו יכולים לגלוש למציאות של מדינה אחת בשל מנהיגות הנרתעת מקבלת החלטות קשות. מצב זה עדיף בראיית קבוצה של מחנה הימין, הדור הפלסטיני הצעיר, ואף ערביי ישראל, מתוך הנחה שהמדינה האחת תאופיין כ'מדינת כל אזרחיה'. ככל שיורדים לפרטים מבינים שזו מציאות בלתי יציבה שתעורר שורה של בעיות, חוסר יכולת להגיע להסכמות, שמירת הזהות הלאומית והדתית של שתי החברות, ועד לכדי התפרצות מלחמת אזרחים. לפיכך, עלינו לשנות כוון מגלישה למצב של מדינה אחת, שבה שתי חברות שונות בזהות ובזכויות, לבניית התנאים להיפרדות ועיצוב מציאות של שתי מדינות".

יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה: "חוסר היכולת לקבל החלטות קשות בצד הפלסטיני ובמערכת הפוליטית הישראלית, גורמים לכך שלמרות שאין לכך תמיכה רבה בציבור, אנו בפועל צועדים לקראת מציאות של מדינה אחת בין הירדן והים. ב-1967 סיפחנו את מזרח ירושלים והכרזנו על הכוונה לממש חזון של עיר מאוחדת. מי שמכיר את המציאות בשטח יודע שהכוונה לא מומשה. ג'אבל מוכבר ושעפאט אינם בפועל חלק מירושלים המאוחדת. לאחר שנכשלנו ביישום בפועל של איחוד העיר, אין שום היתכנות לכך שנצליח ליישם תרחיש של איחוד ברמה הלאומית. כלומר, המציאות מלמדת שלא נוכל לקיים מדינה יהודית, דמוקרטית ושוויונית במציאות של מדינה אחת שלכיוונה אנו גולשים, גם אם לא נתקבלה החלטה מודעת על כך".

עודד רביבי, ראש מועצת אפרת: "אני מבין שאם הולכים למדינה אחת, אנחנו נותנים זכויות שוות ועלול להיות שר ביטחון ערבי. אני לא חושב שכל אזרחי ישראל מבינים את זה. אבל הלוואי שזו תהיה המציאות, שאנחנו יכולים לסמוך על הערבים כדי לחיות איתם ביחד. ביהודה ושומרון המתנחלים הצליחו ליצור מציאות של דו קיום. ההתנחלויות הן לא מכשול לשלום, אזורי התעשייה המשותפים ביו"ש הם אי של שלום".

דאליה חלאבי מנכ"לית דיראסאת, מרכז ערבי למשפט ומדיניות: "התגובה הישראלית שיכולה לקרות עקב התכווצות המדינה לקווי 1967 היא חזרה לחיזוק האלמנטים היהודים והזהותיים. זה עלול להביא להתפתחות גישות לאומיות רדיקליות עד לכדי רעיונות של טרנספר והסתכלות על המיעוט הפלסטיני הישראלי כשעיר לעזאזאל. לכן, צריך קודם כל לחשוב על הרעיון של פיוס".

ג'ודי בארט, ראש המחלקה המדינית בלשכת שליח האו"ם לתהליך השלום במזה"ת: "הקהילה הבינלאומית מאז אוסלו הגיעה למסקנה שפתרון שתי המדינות הוא האפשרות היחידה להשיג שלום ובטחון ולענות על צרכי שני הצדדים. בתרחיש של מציאות שתי מדינות שלא במסגרת הסכם - זה הרבה יותר מורכב לקהילה הבינלאומית, אלא אם המצב יוגדר כשלב בדרך להסדר קבע כולל. מדינה שלא שולטת בגבולותיה היא אנומליה ויהיה קשה לקהילה לקבל את זה כל עוד לא מדובר בשלב בדרך לפתרון קבע".

ד"ר עו"ד היבא חוסייני: "אנחנו הפלסטינים לא מאמינים שמדינה אחת היא פתרון בר קיימא, והסטטוס קוו הוא בעייתי כי הוא פוגע ביכולת הפיוס, בלגיטימיות ההנהגה וביכולת להגיע להסכם. אני יודעת שיש ספקות באשר ליכולת של ההנהגה שלנו להוביל להסכם וליישמו. אך, לכל אלו שטוענים כי אין הנהגה לגיטימית פלסטינית ואין פרטנר, שלא יתבלבלו, המצב הביטחוני הרגוע יחסי מתקיים כי ההנהגה הפלסטינית דואגת לשקט".

פרופ' מרדכי קרמניצר, סגן נשיא למחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה: "גם אם יהיה פינוי אפשר למסגר את ההתנחלויות כהישג אדיר למדינת ישראל- גם ששוברים לאנשים אידיאל, אנשים צריכים לצאת לא מובסים אלא בראש מורם. יש יתרונות עצומים להסכם- סילוק הבעיה המוסרית של שליטה על חייו של עם אחר, גם אם יש לו פרלמנט. כך נסלק את הצורך לעשות דמוניזציה של האחר ומלאכיזציה של עצמנו כמו שקיים בכל סכסוך בין שנים עמים וזו תהיה גם הזדמנות בשביל ישראל לעשות מהלכים גדולים כמו לקבוע חוקה ולהביא המערכת הפוליטית הישראלית למציאות נורמלית של דיון סביב שאלות חברתיות-כלכליות".

במכון הישראלי לדמוקרטיה, פינסקר 4, ירושלים
10:00-12:30 תרחיש הסטטוס קוו

מנחים: אל"מ (מיל.) גבי סיבוני ויאיר שלג

משתתפים:
דן שפירו, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל, המכון למחקרי ביטחון לאומי
פרופ' ידידיה שטרן, המכון הישראלי לדמוקרטיה
עדי מינץ, לשעבר מנכ"ל מועצת יש"ע
קאסם חטיב
ד"ר ענת קורץ, המכון למחקרי בטחון לאומי
בן דרור ימיני, ידיעות אחרונות
צביה גרינפילד, לשעבר ח"כ מטעם מרצ
אלוף (מיל.) גרשון הכהן, עמית מחקר במרכז בגין סאדאת למחקרים אסטרטגיים
פרופ' יורם פרי, ראש המכון ללימודי ישראל, אוניברסיטת מרילנד

13:30-15:00 סיכום
ב-INSS, חיים לבנון 40, תל אביב יפו
10:00-12:30 | תרחיש שתי המדינות

מנחים: תא"ל (מיל.) אודי דקל, פרופ' יובל שני

משתתפים:
רא"ל (מיל.) משה (בוגי) יעלון, שר הביטחון לשעבר, המכון למחקרי ביטחון לאומי
ח"כ סתיו שפיר, המחנה הציוני
עודד רביבי, ראש מועצת אפרת
ג'ודי בארט, ראש המחלקה המדינית בלשכת שליח האו"ם לתהליך השלום במזה"ת
ד"ר עו"ד היבא חוסייני
ד"ר יהודה בן מאיר, המכון למחקרי ביטחון לאומי
דאליה חלאבי, מנכ״לית דיראסאת, מרכז ערבי למשפט ומדיניות
פרופ' מרדכי קרמניצר, המכון הישראלי לדמוקרטיה

16:00-13:30 | תרחיש המדינה האחת

מנחים: אל"מ (מיל.) עו"ד פנינה שרביט ברוך, פרופ' עמיחי כהן

משתתפים:
ניקולאי מלדנוב, שליח האו"ם למזרח התיכון
יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה
פרי גולן, לשעבר ראש האגף הערבי בשב"כ
ד"ר ציפי ישראלי, המכון למחקרי ביטחון לאומי
חאדר סואד, המכון למחקרי ביטחון לאומי
עודד רביבי, ראש מועצת אפרת
אברהים סלאמה, מנכל משרד הפנים של מחוז ירושלים ברש"פ