מיומנויות העובדים בישראל: תמונת רוחב וניתוח הפערים | טיוטה

טיוטה

חומר רקע למושב השפעת הבינה המלאכותית על שוק העבודה ומערכת החינוך בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה 2024

מסמך זה הינו טיוטה לדיון, גרסה סופית של המחקר תפורסם בקרוב

השילוב של פיתוחים טכנולוגיים, גלובליזציה מואצת ושינויים במבנה המשק הביאו בעשורים האחרונים לתמורות גדולות בביקוש לעובדים ובמשימות הנדרשות מהם, כמו גם במאפייני ההכשרות וההתמחויות שהעובדים עוברים. כתוצאה מכך, שוק העבודה אמנם מהווה מפגש בין ביקוש למיומנויות מצד המעסיקים להיצע מצד העובדים, אך אין זה שיווי משקל יציב: המשימות שהעובדים נדרשים להן משתנות באופן תכוף בעוד המערכות האמונות על ההכשרה של העובדים לצרכי השוק רחוקות מלעמוד בקצב. כפועל יוצא, שוק העבודה מתאפיין בפערים בולטים בין סט המיומנויות הנחוץ למעסיקים לזה שיש לעובדים להציע.

כדי להתמודד עם בעיה זו, נדרש אבחון של המצב: מהן המיומנויות הנחוצות ביותר בשוק העבודה ומהן הנחוצות פחות? היכן נמצאים הפערים הגדולים ביותר בין כישורי העובדים לדרישות בפועל במקומות העבודה? האם ובאיזו מידה המיומנויות הנדרשות דומות בין קבוצות האוכלוסיה השונות, למשל אלו המאופיינות על פי גיל, מגדר, זרם חינוך או מגזר?

שאלות אלה הן במוקד מחקר זה. כדי לספק תשובות השתמשנו במגוון נתונים עשיר וביצענו שני סוגים שונים של ניתוחים: (1) בחנו את חשיבות המיומנויות בהיבט המשקי באמצעות נתונים פרטניים לגבי משלחי היד השונים בשילוב עם נתוני תעסוקה; (2) ניתחנו את המיומנויות הנדרשות מנקודת מבטם של העובדים ואת הפערים שהם מזהים באמצעות סקר עובדים ייעודי.