מינוי הנציב או הנציבה הבאים | טיוטה

טיוטה

חומר רקע למושב אתגרי השירות הציבורי בישראל בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה 2024

מסמך זה הינו טיוטה לדיון, גרסה סופית של המחקר תפורסם בקרוב

נציב שירות המדינה הנוכחי, פרופ' דניאל הרשקוביץ, עתיד לסיים את תפקידו בספטמבר 2024. מינוי נציב או נציבה הוא מהלך אסטרטגי חשוב גם בימי שגרה, אבל הוא מרכזי שבעתיים לנוכח האתגרים שעומדים כיום בפני שירות המדינה.

המשימה העיקרית של הנציב הבא תהיה, בפשטות, שיקום וטיוב של שירות המדינה והאמון הציבורי בו, וכן התאמתו לצרכים, ליכולות ולטכנולוגיות של המאה ה-21. בכך, הנציב עשוי להיות חלק מהותי מהובלת שינוי אסטרטגי בשירות המדינה "ביום שאחרי" — ומכאן החשיבות המכרעת של מינוי נציב ראוי מקצועי ואמין.

במסמך זה נבקש להציע כמה קווים מנחים ועקרונות כללים באשר למינוי נציב שירות המדינה הבא, אשר מטרתם להבטיח כי ימונה נציב ראוי, מקצועי ועצמאי, אשר יוכל למלא בהצלחה את תפקידו. זאת, בין היתר לאור הלקחים משני ההליכים הקודמים למינוי הנציב, ועל רקע האתגרים הניצבים בפני השירות הציבורי כיום ובעתיד.

מטרתנו במסמך זה היא להציף, גם בפני מקבלי ההחלטות, את האתגרים הכבירים שיעמדו בפני נציב שירות המדינה הבא, ולתרום למינוי נציב שנכון למשימה החשוב - כלומר מועמד שמגיע עם ניסיון מקצועי בהובלת רפורמות ותהליכים משמעותיים, שיודע לאתגר הנחות יסוד, שפתוח לאמץ שיטות מתקדמות של ניהול במאה ה-21, ושיוכל להתמודד בהצלחה עם האתגרים שיעמדו בפניו; וכל זאת — במסגרת הליך מינוי תקין וראוי.