מבוך המשילות - אתגרים מערכתיים של השירות הציבורי בישראל | טיוטה

טיוטה

חומר רקע למושב אתגרי השירות הציבורי בישראל בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה 2024

מסמך זה הינו טיוטה לדיון, גרסה סופית של המחקר תפורסם בקרוב

משילות הוא מונח גג המתייחס ליכולת של הממשלה (דרג נבחר ודרג מקצועי כאחד) לקבל החלטות ולהביא לביצוען (2016 ,Dickinson; 2017 .,al at Tonelli; 2013 .,al et Almquist). בעוד יש הרבה מנופים ליצירת שינוי ושיפור אפקטיביות המשילות, עיקר השיח הציבורי בישראל מתייחס להיבט צר של המונח – אופן מינויי בכירים וחלוקת ג'ובים, במקום להתמקד בשאלה המהותית: כיצs משפרים את אופן התפקוד של השירות הציבורי וטיוב אספקת השירותים לאזרח? נייר זה מבקש להחזיר עטרה ליושנה, ולמסגר מחדש את שיח המשילות (reclaiming) — כך שיעסוק באתגרים מערכתיים וחסמים ליעילות ומועילות השירות הציבורי.

נייר זה מתבסס על היוועצות בפורום מנכ"לים לשעבר של המכון הישראלי לדמוקרטיה, והוא מבקש למפות 10 אתגרים מערכתיים מרכזיים באפקטיביות עבודת הממשלה והשירות הציבורי. אין במסמך פתרונות או הצעות מדיניות לפעולה, אלא הפניית זרקור על מרחב הבעיה.

הנייר מסודר לפי שלושה פרקים: (1) אתגרים חיצוניים – תמורות רחבות בחברה ופוליטיקה שמשפיעות על השירות הציבורי והאקו־סיסטם בתוכה הוא פועל; (2) אתגרים מבניים – הסדרי המערכת, גבולות הגזרה והממשקים; ו-(3) אתגרים פנימיים בתוך השירות הציבורי.