יעילות השירותים הציבוריים בישראל - השוואה בינלאומית | טיוטה

טיוטה

חומר רקע למושב אתגרי השירות הציבורי בישראל בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה 2024

מסמך זה הינו טיוטה לדיון, גרסה סופית של המחקר תפורסם בקרוב

שירותים חברתיים רבים שהציבור נזקק להם, כגון שירותי בריאות, חינוך, רווחה ושירותים מוניציפליים, מסופקים על ידי גופים ציבוריים באופן בלעדי או עיקרי. הדבר נכון בעתות שגרה, והביקוש והתלות לשירותים אלו רק גוברים בשעת משבר. המוטיבציה לסקירה זו נולדה מסקר שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה בשתי נקודות זמן — אוגוסט 2023 (לפני המלחמה) ודצמבר 2023 (בעיצומה של המלחמה) שהצביע על ירידה מתמשכת בשביעות הרצון של האזרחים מהשירותים הציבוריים שהוא מקבל מהממשלה.

בסקירה זו בחנו את תפקודו של השירות הציבורי, טיב השירותים ושביעות הרצון של האזרחים מנגישות לשירותים חברתיים — בישראל ביחס למדינות ה־OECD. הממצאים מצביעים על חולשת מנגנונים, על ירידה בטיב השירותים החברתיים ותוצאות ירודות בתחומים שונים — כגון חינוך, רווחה ואפילו שימוש והנגשה של דאטה. שירותים ירודים לבסוף מתורגמים לשביעות רצון נמוכה של ישראלים לגבי גישה לשירותים חברתיים ביחס למקביליהם במדינות OECD ולרווחה נמוכה בקרב האזרחים (being well).

מאורעות 7 באוקטובר ואוזלת היד של השירות הציבורי שהתגלו בעקבות המשבר המתמשך, הציבו מראה למציאות העגומה בשטח. הסקירה מבקשת להציג נתונים ומגמות לגבי תפקוד השירות הציבורי והיכולת שלו לספק שירותים ומענים בזמן אמת לאזרחים.