יישום רפורמות בשירות הציבורי - שינוי מערכתי | טיוטה

טיוטה

חומר רקע למושב אתגרי השירות הציבורי בישראל בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה 2024

מסמך זה הינו טיוטה לדיון, גרסה סופית של המחקר תפורסם בקרוב

מחקר מדיניות זה נכתב על רקע הטבח של השבעה באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל שפרצה מיד אחריו. השיח הציבורי הרחב איננו אדיש כתמול שלשום למתרחש במגזר הציבורי ונראה כי קיים סנטימנט ציבורי רחב לצורך לשקם, לשפר ולטייב את עבודת השירות הציבורי "ביום שאחרי". ואולם אף שהשיח הציבורי בעניין בולט כיום הרבה יותר מאשר בעבר, הרי שמשבר השירות הציבורי לא התחיל באוקטובר האחרון, והוא תולדה של אתגרים מערכתיים מורכבים (גולשטיין־גלפרין וזכר־פלג, מיועד לפרסום 2024) שהלכו והתעצמו במשך כמה עשורים.

המחקר מבקש לבחון את ההיסטוריה של ניסיונות לרפורמות במגזר הציבורי. במסגרת מחקר מדיניות זה ביקשנו לחבר, הלכה למעשה, בין הכתיבה התיאורטית על מאפיינים, חסמים והזדמנויות לרפורמות במגזר הציבורי בראייה מערכתית, לבין ניתוח אמפירי של שורה ארוכה של החלטות ממשלה, ועדות ציבוריות וניסיונות לרפורמות לאורך שלושת העשורים האחרונים במדינת ישראל.

במחקר הזה בחרנו למפות ולסקור את כלל ההחלטות וניסיונות הרפורמה בישראל באופן נרחב (מקרו), ובמקביל לצלול לפירוט של כלל ההמלצות בשש רפורמות נבחרות (מיקרו), בניסיון למצוא מאפיינים משותפים באמצעות בחינת ההמלצות וההחלטות שיושמו בפועל לעומת כאלה שלא. השאלות המרכזיות שהובילו אותנו כללו חיפוש אחר המאפיינים של החלטות שמיושמות בקלות, לעומת חלקים אחרים שלא הוטמעו, גם אם אומצו בהחלטות ממשלה, זיהוי החסמים בדרך, וזאת מתוך שאיפה לתאר מנגנונים תומכים לשינוי ושיקום מוצלח של המערכת "ביום שאחרי".