המצרפים הפיסקליים וסדר עדיפויות תקציבי חדש לישראל

מבט לאחור ולשנים הבאות

חומר רקע למושב המאקרו בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה 2024

במאי 2023 אישרה כנסת ישראל את תקציב המדינה לשנים 2023–2024, במסגרת חוק תקציב דו־שנתי. לאחר פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" והאירועים הנלווים בצפון המדינה, הרכב התקציב, כריות הביטחון, ובעיקר סדרי העדיפות המשתקפים בו, אינם תואמים עוד את המציאות הכלכלית בישראל ואת המציאות הגאופוליטית.

במרץ 2024 אושר תקציב מתוקן לשנת 2024, ובו פעלה הממשלה לתקצוב ותעדוף הוצאות המלחמה וההוצאות הנלוות לשיקום המשק. ישנה תמימות דעים רחבה בין כלכלנים שהתיקונים שתוקנו בתקציב 2024 המתוקן הם חלקיים, שהם אינם מתמודדים עם בעיות היסוד של המשק, ושהתקציב המעודכן אינו משקף סדר עדיפות עדכני ורלוונטי.

לפיכך, במסמך זה נצביע על הכשלים בסדר העדיפות בתקציב 2024 שאושר בכנסת, ובעיקר נציע רעיון מסדר לשינוי סדר עדיפות ארוך טווח ונעמיד בפני מקבלי ההחלטות והציבור ניתוח של הדרוש שינוי ותיקון.

חשוב להדגיש כבר בראשית הדברים שהמציאות משתנה במהירות, ולכן הניתוח הכמותי הן ביחס לתחזיות (צמיחה, גירעון וכדומה), והן לגבי המדיניות מתבסס על המציאות כפי שנראתה בחודש אפריל, עת סיימנו את כתיבת הנייר. עם זאת, ברור כי העקרונות המוצעים תקפים גם עבור מהמציאות המשתנה.

המסמך נכתב בשיתוף פעולה בין המכון הישראלי לדמוקרטיה לבין המכון
למחקרי ביטחון לאומי (INSS), וביוזמת ותמיכת ״בונים מחדש" — מכון למדיניות
יישומית.