מאמר דעה

ניידות הדמה של העירייה

| מאת:

בעיר ראשון לציון פועלות רק 4 ניידות משטרה. כדי להתגבר על המצוקה מפעילה העירייה ניידות פרטיות חסרות סמכות. מומי דהן קורא לבטל את המצב האבסורדי.

קשה להאמין אבל בעיר ראשון לציון, המונה כרבע מיליון תושבים, פועלות בסך הכל ארבע ניידות משטרה. חייבים לחזור על המספר הזה- ארבע ניידות משטרה בלבד. מצב דומה קיים ביישובים רבים. מהו ההסבר למספר הנמוך כל כך של ניידות? האם יתכן שרמת הפשיעה בעיר כה נמוכה ותחושת הביטחון של התושבים היא כה גבוהה עד כי אין הצדקה למספר גדול יותר של ניידות. האם יתכן שתושבי העיר אינם רואים טעם בתשלום מס נוסף כדי לממן עוד ניידות משטרה.

ההיפך הוא הנכון. לפי דבריו של ראש עיריית ראשון לציון, דב צור, העירייה מפעילה מטעמה שמונה ניידות שפועלות 24 שעות ביממה. כלומר, התושבים, באמצעות נבחריהם, הגיעו למסקנה כי ארבע ניידות משטרה אינן מספיקות כדי לענות על צורכי ביטחונם האישי, ומוכנים לממן במיסיהם הרבה יותר ניידות. אבל ניידות הסיור של העירייה נעדרות סמכויות בסיסיות. הן אינן רשאיות אפילו לעכב חשוד עד הגעת המשטרה.

הבעיה איננה נעוצה בסמכויות המוגבלות של פקחי העירייה. הבעיה היא הקצאה בלתי יעילה. זה ברור לגמרי כי ביטחון תושבי ראשון לציון היה משתפר אילו ניתן היה להקטין את מספר הניידות של העירייה, כדי להשתמש בתקציב שהתפנה להגדלת מספר ניידות המשטרה. זהו מצב בלתי יעיל באופן מובהק. הקצאה זו אינה יעילה גם משום שאפקטיביות עבודת המשטרה מותנית בזרימת מידע חופשית בין אזורי הארץ השונים. פעילות עבריינית בראשון לציון מושפעת מאזורים אחרים בישראל. העבריינים אינם משננים לעצמם מדי בוקר את הגבולות המוניציפאליים של העיר.

חייבים להקטין את מספר ניידות הדמה של העיריות ולהגדיל את מספר ניידות המשטרה. פעולה כזו אינה מצריכה תוספת תקציב אבל יש בכוחה לשפר באופן ממשי את הביטחון האישי של תושבי ישראל. 


* שודר בתוכנית הכלכלית של גלי צה"ל ביום רביעי, 22.12.2010

ד"ר מומי דהן הוא מרצה בכיר לכלכלה בבית הספר למדיניות ציבורית באוניברסיטה העברית וחוקר במכון הישראלי לדמוקרטיה.