מאמר דעה

ממשלת ישראל הורסת את המקצועיות של המשטרה. אנחנו משלמים על כך בדם

בשעה שהפשיעה משתוללת, סבב המינויים האחרון במשטרה התבצע ללא שקיפות מספקת ובלי לתעדף את החשיבות של ניסיון וותק לעבודת משטרה יעילה. באקלים ארגוני שבו לחצי השר מחלחלים מטה לפיקוד, סכנת הפגיעה בממלכתיות ובמקצועיות של המשטרה גוברת וכתוצאה מכך תיתכן פגיעה בחיי האזרחים.

Photo by Yonatan Sindel/Flash90

לצד האתגרים הביטחוניים החמורים בביטחון החוץ שעמם מתמודדת מדינת ישראל בימים אלה, אנחנו מתמודדים גם עם פגיעה חריפה וחסרת תקדים בביטחון האישי שלנו. אזרחים ישראלים, יהודים וערבים, נרצחים ונפצעים בהיקף ובאופן שלא נרשמו כמותם בעבר: ירי, רימונים, ומטענים מתפוצצים במרכזי הערים והדם נשפך ברחובות. מספר מקרי הרצח ב-2023 הוא הגבוה ביותר אי-פעם ואם לא ייבלם קצב הפשיעה הנוכחי מיד, צפוי שב-2024 יישבר גם השיא הטרגי הזה. זהו משבר ביטחון הפנים החמור בתולדות מדינת ישראל.

ומה עושים הממשלה והשר לביטחון לאומי, המופקד מטעמה על המשטרה? במקום לחזק את המשטרה, לשמור על מעמדה הממלכתי ולתת לה כלים ומשאבים מקצועיים כדי שתוכל לשמור באופן אפקטיבי על הביטחון שלנו, הם מחלישים אותה ושוחקים את הלגיטימיות הציבורית שלה.

יש השלכות ארוכות טווח לאופן שבו נערך סבב המינויים האחרון במשטרת ישראל, אשר נחתם הבוקר במסגרת טקס הענקת דרגות ומינויים, בשעה שעתירה בדבר חוקיות המינויים תלויה ועומדת בפני בג"ץ וממתינה לתגובת המדינה ולעמדת היועצת המשפטית לממשלה. כשנדרשים יותר מתמיד מפקדים מנוסים כדי להילחם בפשיעה המשתוללת התבשרנו על מינוי מספר נרחב של מפקדים לתפקידים בכירים בדרגת ניצב, ללא אמות מידה ברורות ומשיקולים בלתי-ידועים, חלקם ללא הוותק והניסיון הנדרשים לתפקיד. בעקבות זאת, מפקדים ותיקים ומנוסים נדחקים החוצה ופורשים. שוטרים וקצינים רבים אחרים עלולים להתקשות להמשיך לשרת באקלים ארגוני כזה.

מבקר המדינה מתח בעבר ביקורת על תהליך מינוי הניצבים במשטרה, כשקבע בשנת 2018 כי התהליך מתבסס על תשתית כללים חסרה, כשהמינויים נסגרים בארבע עיניים בין המפכ"ל לשר. המבקר הדגיש כי מינוי שלא על-פי תהליך סדור עלול לפתוח פתח לאישור לא מיטבי ואף למינויים משיקולים לא-מקצועיים לתפקידים הבכירים והמשפיעים ביותר על המשרתים במשטרה ועל הציבור בכלל. לפיכך, המבקר סבר כי ראוי שקצין ימונה לתפקיד ניצב רק לאחר שפורום מתאים יבחן היבטים של כשירותו והתאמתו לתפקיד, בין היתר לאור הכללים הנהוגים בשירות המדינה למינוי עובדים בדרגים הבכירים ביותר. המפכ"ל דאז, רב-ניצב רוני אלשיך, הסכים כי ראוי לחשוב על שיפור הליך המינוי לתפקידי ניצב, ייתכן שתוך הסתייעות בגורם חיצוני, כדי ליצור הליך מאוזן שיבטיח נטרול של השפעה פוליטית פוטנציאלית.

בתוך כך, מבקר המדינה הדגיש כי על המשטרה והמשרד לביטחון פנים (כתוארו אז) להקפיד לתעד באופן מלא את כל שלבי תהליך המינוי ולנמק את החלטותיהם לצורך בקרה על השיקולים לקבלת ההחלטות. גם ועדת קראדי, שמונתה על-ידי השר לביטחון פנים הקודם בר-לב, המליצה בדוח שפרסמה ב-2022 כי ייכתב פרוטוקול לדיון מינוי ושיבוץ קצינים בדרגות ניצב, ושמה דגש על צמצום השפעות פוליטיות בלתי תקינות על הליך המינוי.

ואולם, כפי שנוכחנו עתה, סבב המינויים הנוכחי בוצע בעת שהמפכ"ל רק נכנס לתפקידו, ללא השקיפות הנדרשת לביסוס אמון הציבור במשטרה ולבחינת השיקולים שעמדו בבסיס ההחלטות שהתקבלו, תוך חשש ממשי לפגיעה במקצועיותה של המשטרה לאור קידום לתפקידים בכירים את אלה ששירתו רק זמן קצר בדרגתם הקודמת, ומבלי שכיהנו במגוון תפקידים מספק. גם אם מדובר בקצינים מקצועיים ומוכשרים, אין תחליף לניסיון בעבודת משטרה. יש גם סכנה ממשית לחוסן הארגוני הפנימי וללגיטימיות הציבורית של המשטרה, כאשר תהליכי הקידום אינם שקופים והוגנים.

במקביל, אנו עדים לכך שהדרג הפוליטי הנוכחי – השר לביטחון לאומי – בוחר לגבות את אלו שהתנהגותם אינה עומדת בערכי המשטרה הבסיסיים, ואף לקדם במקרים מסוימים את מי שנתפס כמפר אותם. דבר זה מפעיל לחץ חסר תקדים על שאר השוטרים והקצינים "להתיישר" לפי המדיניות הפוליטית הקיימת. במצב הנוכחי, חיוני שקציני ושוטרי משטרת ישראל יונחו לפעול אך ורק על-ידי ערכי הליבה של הארגון: שלטון החוק, מקצועיות, עצמאות וממלכתיות.

בשבוע שעבר סיימה את תפקידה ראשת אגף המבצעים במשטרה, ניצב סיגל בר-צבי. בנאום הפרישה שלה היא הדגישה את החשיבות של החלטות ענייניות ומבוססות של בעלי תפקידים במוקדי כוח, שיש להם השפעה על חיי הציבור, ויצאה נגד החלטות "נגועות בבורות, באינטרסים פוליטיים או באינטרסים אישיים". בכל מה שנוגע למשטרה, אסור שתהיה אפילו מראית עין של החלטות לא מקצועיות, כדי שהמשטרה לא תאבד את הלגיטימיות שלה ותצליח לבצע את תפקידה בתקופה של משבר אמיתי בביטחון הפנים. חוסן ומקצועיות הכרחיים להצלחת המאבק בפשיעה ואסור שהדרג הפוליטי יקבל החלטות שפוגעות בהם.

אין לנו משטרה אחרת, ואין לנו דמוקרטיה ללא משטרה ממלכתית, מקצועית ומנוסה שתבטיח באופן שוויוני את הזכויות הבסיסיות של כל אחת ואחד מאיתנו – לביטחון ולשלמות החיים והגוף, וגם לחירויות אזרחיות, כולל חופש ביטוי והמחאה. פעולות הממשלה להחלשה מקצועית ולפוליטיזציה של המשטרה פוגעות בכולנו, ואנחנו כבר משלמים על כך בדם.