מסבירון

מכתבי האזהרה ששלחה ועדת החקירה הממלכתית לפרשת הצוללות | שאלות ותשובות

| מאת:

הוועדה פרסמה מכתבי אזהרה ביחס לחמישה נחקרים, ובהם רה"מ נתניהו ושר הביטחון לשעבר יעלון. הם רשאים להופיע בפניה ולהגיב לאזהרות, כך שהתמונה הסופית לגביהם עשויה להשתנות.

Photo by Olivier Fitoussi/Flash90

מהם תחומי פעולתה של הוועדה?

ועדת החקירה הממלכתית לעניין כלי השיט הוקמה בהחלטת ממשלה מיום 23.1.22, והוטל עליה לבדוק את תהליכי קבלת ההחלטות בדרג המקצועי והמדיני בין השנים 2009-2016 בהקשר של רכישת כלי שיט. יש לציין שהוועדה, בהתאם להחלטת הממשלה, לא בדקה את ההיבטים הקשורים להתנהלותם של הנאשמים בעבירות פליליות.

ההחלטה שפורסמה היום, 24 ביוני 2024

ההחלטה כוללת קביעות לכאוריות באשר להתנהלותם של חלק מהנחקרים על ידי הוועדה, על סמך הליך ארוך של גביית עדויות ומסמכים וניתוחם על ידי חברי הוועדה, ביניהם שני שופטי בית המשפט העליון לשעבר.

הקביעה הכללית של הוועדה היא ש"מהתמונה הלכאורית המצטיירת בשלב זה עולה כי בנושאים הנחקרים על ידי הוועדה חל שיבוש עמוק בתהליכי עבודה ובמנגנוני קבלת ההחלטות בשורה של סוגיות רגישות. זאת תוך יצירת סיכון לביטחון המדינה ופגיעה ביחסי החוץ ובאינטרסים הכלכליים של מדינת ישראל".

משום שישנם גורמים שעלולים להיפגע מההחלטה, פורסמו מכתבי אזהרה כלפי חמישה נחקרים: הוועדה הזהירה את ראש הממשלה בנימין נתניהו, לגביו קבעה כי התנהלותו "הובילה לשיבוש עמוק ושיטתי בתהליכי עבודה ובניין הכוח ולפגיעה במנגנוני קבלת ההחלטות בשורה של סוגיות רגישות. בכך סיכן את הבטחון המדינה ופגע ביחסי החוץ ובאינטרסים כלכליים של מדינת ישראל".

הוועדה הזהירה גם את שר הביטחון לשעבר משה (בוגי יעלון), ראש המוסד לשעבר יוסי כהן, מפקד חיל הים לשעבר רם רוטברג וכן עובד המל"ל לשעבר, אבנר שמחוני.

מכוח איזו סמכות שולחת ועדת חקירה מכתבי אזהרה?

לאחר שוועדת חקירה ממלכתית שומעת ראיות בנושא שאותו היא מוסמכת לחקור, וככל שהיא רואה שאדם ספציפי עלול להיפגע מהחקירה או תוצאותיה (סעיף 15 לחוק ועדות חקירה) עליה להזהיר את הנפגע הפוטנציאלי. במצורף למכתב האזהרה הוועדה גם אמורה לצרף את חומר הראיות הנוגע לאותה פגיעה ונמצא בידי הוועדה.

האם יש משמעות משפטית לשליחת מכתבי אזהרה?

המשמעות היא שמי שקיבל מכתב אזהרה רשאי להופיע בפני הוועדה, להביא ראיות ולהשמיע את תשובתו לאזהרה. הוא יכול (בעצמו או באמצעות עורך דין) לחקור עדים, אפילו אם הופיעו כבר בפני הוועדה.

למעשה, לאחר האזהרה המוזהר מקבל אפשרות לממש את זכות הטיעון שלו, שכן עלולות להיות כנגדו מסקנות אישיות בוועדת החקירה.

האם מסקנות הוועדה הן סופיות?

יש להדגיש, וכך גם עשתה הוועדה במפורש, שהתמונה המצטיירת היא תמונה לכאורית בלבד, שיכולה להשתנות לאחר שיסתיים השלב שלאחר מתן האזהרות.