מאמר דעה

שעתה הגדולה של המועצה הישראלית לקולנוע

| מאת:

למרות התנהלות השר, על חברי המועצה לממש את אחריותם הציבורית ולגבש עמדה מקצועית וציבורית עצמאית שתבטיח את עידוד תחום הקולנוע, חופש הביטוי האמנותי ומגוון היצירה.

Photo by Tomer Neuberg/Flash90

שר התרבות מיקי זוהר מבקש לקדם שינוי יסודי של מודל התמיכה בתחום היצירה הקולנועית בישראל - כך הצהיר בשבוע שעבר בצורה ברורה. לפי הצעתו, מעתה יוקצו כספי הציבור לסיוע לסרטים המצליחים בעיקר לפי מידת הצלחתם המסחרית. לא עוד עידוד לסרטי איכות, לא עוד עידוד לדירוג גבוה בסטנדרטים בינלאומיים כמו פסטיבלים. הלאה הלקטורים המקצועיים! מדיניותו של השר מבקשת להטות את ספינת היצירה הקולנועית הישראלית ממסלולה הנוכחי. עובדתית, המבחנים הקיימים מעודדים הרחבת קהלים והצלחה מסחרית באיזון עם תמריצים אחרים, ולא מעטים הסרטים אשר בפועל גם הצליחו מסחרית בישראל. גם אם נדחה לעת עתה את הדיון בשאלה אם השינוי המוצע תואם את מטרות חוק הקולנוע ואפשרי משפטית, יש להקדים ולדון ציבורית ומקצועית בשינוי העומק המוצע ובהשלכותיו.

חוק הקולנוע קובע כי המועצה הישראלית לקולנוע תייעץ לשר התרבות בעניין קביעת תבחינים לתמיכה. החוק קובע כי מטרתה של המועצה הישראלית לעודד את הקולנוע הישראלי, להבטיח את מגוון היצירה ואת חופש הביטוי האמנותי. זוהי כעת שעתה הגדולה של המועצה ועליה לפעול למימוש ייעודה, מטרות הקמתה והאחריות המוטלת עליה לשמש הזירה הציבורית והמקצועית של התחום.  ייעוץ המועצה לשר לעניין קביעת מבחני תמיכה הוא הוראת ליבה ועל חבריה לגבש עמדה עצמאית ומקצועית לאחר לימוד הנושא, קבלת כל המידע הדרוש ולאחר ששמעו את העוסקים בתחום.

ואכן, מועצת הקולנוע התכנסה ביום שלישי האחרון (28.5.24) לדיון סוער, שהתארך מעבר למתוכנן. הדיון היה בהמשך לשימוע ציבורי שקיימה בשבוע קודם (22.5.24) למוזמנים מבין המגיבים בכתב לטיוטה שפורסמה להערות הציבור. נציגי קרנות הקולנוע ואיגודי יוצרים הציגו חששות כבדים להשפעות שליליות של הצעת השר ופירטו את העקרונות המרכזיים בתבחינים הקיימים כיום והמבטיחים יצירה מגוונת, תוססת ומצליחה.

בהתאם לכובד המשימה, היות שלא מדובר בתיקונים קלים אלא בשינוי עמוק ומשמעותי, החליטה המועצה בתום הדיון הסוער, להעמיק בבחינת השלכות התבחינים שמציע השר על אופן ההתנהלות הצפוי לתחום וליצירה הקולנועית. המועצה החליטה לקדם מהלך בחינה אינטנסיבי ומוגבל בזמן, תוך שיתוף מוסדות הציבור, ארגוני היוצרים ומומחים. היא הקצתה שלושה חודשים לגיבוש עמדתה, והודיעה על כך לשר.

למרות הודעת המועצה, כינס השר למחרת (יום רביעי 29.5.24) מסיבת עיתונאים והכריז על מטרות ה"רפורמה" המקודמת, תוך התעלמות מהחלטת המועצה ומן ההליך שבחוק המחייב אותו להיוועץ בה ולשקול את הערות הציבור.

ייעוץ המועצה הישראלית לקולנוע הוא בעל משקל משמעותי בהליך. המועצה נועדה לשמש גוף ציבורי מרכזי לדיון המקצועי והציבורי עם מוסדות התרבות והיוצרים, כמו המועצות הציבוריות המקבילות לה. ייחודם של תחומי התרבות ורגישותם הגבוהה לאיומים ולהגבלות על חופש הביטוי התרבותי ולצנזורה עצמית מצדיקים את עקרון הריחוק. לפי עיקרון הריחוק, עיצוב המדיניות השלטונית ומימושה אינו מתבסס על התייעצות השר בגורמי המקצוע במשרדו בלבד אלא הוא מחייב התייעצות בגופי-תווך ציבוריים מסוגה של המועצה, המרחיקים את העוסקים ביצירה התרבותית מן החיכוך הישיר בדרגים הפוליטיים.

המועצה התגייסה מידית לבחינת תגובות הציבור ולמפגש ראשוני עם הגופים. החלטת המועצה להעמיק ולגבש עצתה לשר בתוך שלושה חודשים היתה החלטה ראויה, המכבדת את השר ובה בעת מממשת את האחריות הציבורית הכבדה המוטלת עליה לייעץ באופן מקצועי ומעמיק. ייעוץ כזה מחייב את השר והמשרד לאפשר לחברי המועצה את הזמן הנדרש להם לבחינת הדברים, הערכה וליבון המשמעויות עם הגופים, יוצרים ומומחים, ובמיוחד לאור העובדה שרק לאחר שפורסמה ההצעה התאפשר למועצה לקבל מידע מהציבור ומהגופים. אל לשר לדחוק בחברי המועצה לקצר את לוח הזמנים על חשבון הבחינה ההולמת סוגיות משמעותיות אלה לעתיד תחום הקולנוע. השר מחויב להמתין לעמדת המועצה ולנימוקיה ולשקול לאורם, בלב פתוח ובנפש חפצה, את המדיניות המוצעת על ידו. ככל שמדיניות השר והחלטותיו יסטו מעמדת המועצה יוטל על השר נטל הנמקה מיוחד, לאור מעמדה המקצועי והציבורי של המועצה ולפי הדין.

על חברי המועצה הישראלית לקולנוע מוטלת החובה להמשיך באופן נחוש במילוי תפקידם ולא להסס גם נוכח התנהלות השר. עליהם לדאוג לכך שהמועצה תממש את ייעודה הציבורי הקבוע בחוק להבטיח את עידוד תחום הקולנוע, חופש הביטוי האמנותי ומגוון היצירה. לשם כך עליהם לעמוד על קיומו של הליך מקצועי, יסודי ומעמיק במלוא הזמן והמשאבים הדרושים להם לשם כך, על-מנת שיוכלו להניח בפני שר התרבות ייעוץ אחראי, מנומק וסדור של המועצה בעניין טיוטת התבחינים ושינוי העומק הטמון בה.


המאמר פורסם לראשונה ב-Time Out