פרויקט מיוחד

צפו בדיוני בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג בתביעת דרום אפריקה נגד ישראל לנוכח הפעולה ברפיח

במאי 2024 פנתה דרום אפריקה לבית הדין בדרישה להורות לישראל להפסיק מידית את הפעולה ברפיח ולאפשר העברה מלאה של סיוע הומניטרי לרצועת עזה. צפו בדיונים שבהם נשמעו עמדות הצדדים.

ב-16 וב-17 במאי 2024 מקיים בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ה-ICJ) דיון פומבי דחוף בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוצאת צווי ביניים נוספים, במסגרת תביעת הג'נוסייד שהגישה נגד מדינת ישראל, לרבות צווים שיורו על הפסקת המבצע ברפיח ועל הסגת כוחות צה"ל מרפיח וממעבר רפיח.

בית הדין הורה על דיון דחוף בבקשת דרום אפריקה והזמין את הצדדים להציג את טענותיהם. ב-16 במאי 2024, בשעות 18:00-16:00 (שעון ישראל) תציג דרום אפריקה את טיעוניה, וב-17 במאי בשעות 13:00-11:00 (שעון ישראל) מתוכננים נציגי ישראל להופיע בפני בית הדין.

לצפייה בדיון הראשון | יום חמישי | 16 במאי 2024 | 18:00-16:00 שעון ישראל

לצפייה בדיון השני | יום שישי | 17 במאי 2024 | 13:00-11:00 שעון ישראל


לצפייה בהקראת ההחלטה | 
יום שישי | 24 במאי 2024 | 17:00-16:00 שעון ישראל


תקציר המהלכים הקודמים

בסוף דצמבר 2023 הגישה דרום אפריקה תביעה נגד מדינת ישראל בטענה שברצועת עזה מתרחש פשע השמדת עם נגד הפלסטינים.

בינואר 2024 קבע בית הדין כי יש לו סמכות לדון בתביעה, ונענה באופן חלקי לבקשה של דרום אפריקה להוציא צווים זמניים, לרבות צווים המורים לישראל לאפשר העברת סיוע הומניטרי לאזרחים ברצועת עזה ולפעול נגד ביטויי הסתה לג'נוסייד. הבקשה של דרום אפריקה להוצאת צו שיורה לישראל על הפסקת הלחימה ברצועת עזה נדחתה.

מאז פנתה דרום אפריקה עוד פעמיים לבית הדין בבקשות חדשות להוציא צווי ביניים, לאור טענתה לשינוי נסיבות (על רקע הטענות להרעבה והחשש מפעולה ברפיח). בקשות אלה נענו באופן חלקי, ובית הדין הורה לישראל על הגברת הסיוע ההומניטרי. בקשה נוספת להורות על הפסקת הלחימה נדחתה, אך מיעוט גדול של שבעה שופטים (מתוך 16) תמך בה.

מדינת ישראל הגישה בחודשים האחרונים מספר דוחות לבית הדין, חלקם חסויים, המדווחים על הפעולות הנעשות מצדה על מנת להקל על המצוקה הומניטרית ברצועת עזה.

מדינות נוספות, ובהן קולומביה ולוב, הגישו לבית הדין בקשות להצטרף כצד להליך. דווח כי גם מצרים ותורכיה מתכננות להגיש בקשות דומות. בית הדין טרם אישר ההצטרפות של מדינות אלה.

ב-10 במאי 2024, לאחר תחילת הפעולה ברפיח פנתה דרום אפריקה שוב לבית הדין בטענה כי הפעולה ברפיח מהווה שינוי נסיבות משמעותי, וכי ישראל אינה מקיימת את צווי בית הדין הקודמים בנוגע להעברת הסיוע ההומניטרי. דרום אפריקה ביקשה מבית הדין להורות לישראל להפסיק באופן מיידי את הפעולה ברפיח, ולאפשר העברה מלאה של סיוע הומניטרי ושל צוותים הומניטריים וצוותי ארגונים בינלאומיים.