מאמר דעה

שכנים כלבבם

| מאת:

בעוד שאזרחי ישראל הזדעזעו מקמפיין הסרוגים בפרויקט כרמי גת, ממשיכה המדינה לתת גושפנקא לוועדות הקבלה שהם בגדר גזענות בחסות המדינה

התמונה באדיבות Shuttertstock

בצדק סוערת הארץ על הסרטון הגזעני של חברת "באמונה" המשווקת את פרויקט "כרמי גת" בקריית גת ומיועד לאנשי הציונות הדתית. הסרטון נוטף שנאה בוטה כלפי מזרחים, מציג אותם כנלעגים ובורים ומסתיים במשפט המחץ "גם אתם חולמים על בית משלכם? רוצים שכנים כלבבכם? לסרוגים יש בית חדש". הסרטון עורר גל של גינויים, כולל מצד החברה עצמה שניסתה להתנער מאחריותה לסרטון והורידה אותו מהרשת, ואף גל של האשמות כוללניות כלפי הציבור הדתי-לאומי כציבור גזעני ומתנשא.

אך יש לומר את האמת – תופעת הגזענות בישראל איננה נחלתו של הציבור הדתי-לאומי בלבד. גזענים ומתנשאים יש בכל המגזרים, כולל המגזר החילוני. הבעיה המשתקפת מהסרטון עמוקה הרבה יותר. הוא למעשה שיקוף אותנטי של רצונם של אזרחים לחיות בקהילה הומוגנית ולקבל סמכות להדיר אוכלוסיות שלא נאות בעיניהם אל מחוץ לגדרות היישוב.

בעוד שהגזענות שחשף התשדיר, שבאמצעותה ביקשה "באמונה" למכור דירות בכרמי גת זכתה לגל של לעג וקלון, הגזענות וההדרה שנעשות בקריצה בוועדות קבלה ביישובים קטנים קיבלו, לעומת זאת, גושפנקא של חוק. מטרתו של חוק ועדות הקבלה שעבר בשנת 2011, וכולל אפשרות לגיטימית לסרב לקבל מועמד ליישוב קטן על בסיס חוסר התאמה "למרקם החברתי-תרבותי של היישוב" היתה בדיוק זו שעמדה במוחם של יוצרי הסרטון – לאפשר לאנשים לבחור להם שכנים "כלבבם" – ולהדיר את מי שלא נאה בעיניהם: ערבים, עולים חדשים, משפחות חד הוריות ועוד אוכלוסיות לא רצויות בעיני ועדת הקבלה.

הגזענות שיצאה לאור בסרטון חושפת את המנגנון המשחית שיוצר הכח שמקבל אדם לבחור את שכניו, בבחינת פרצה הקוראת לגנב: גם אם אין הוא גזען כלל, גם אם הוא רואה עצמו כאדם נאור, ליברל ומקבל את האחר, באורח פלא, ייבחרו במקרים רבים רק מועמדים הדומים לו ושייכים לאותה קבוצה לה הוא שייך. החוק אם כן לא רק נותן גושפנקא להדרה ולגזענות – הוא מלבה אותה ומעודד אותה – וזאת על אף שמובן שלא כל ועדות הקבלה הקיימות כיום חוטאות בכך.

יש לקוות כי הכנסת היא שתמצא לנכון לבטל את חוק ועדות הקבלה, או לכל הפחות את העילות בו שמאפשרות הדרה של אזרחים על בסיס "אי ההתאמה" למרקם החברתי-תרבותי של היישוב. באותה מידה שלכל אדם ביישוב (כגון קריית גת) שאינו כפוף לחוק ועדות הקבלה אין זכות לבחור לו "שכנים כלבבו", וטוב שאין לו כזאת – גם ביישובים קטנים אין לאפשר זאת, משום הפגיעה האנושה בכבוד האדם של מי שנדחה בשל שיוכו הקבוצתי. זאת בנוסף לפגיעה בזכות לפרטיות של המועמד שנפגעת מהחיטוט בנבכי נפשו במהלך המיון, וכוללת ויתור על סודיות רפואית וחשיפת כל סיפור חייו ואישיותו בפני שכניו לעתיד.

כנסת שרוצה לשדר מסר של מלחמה בהדרה ובגזענות חייבת לשקול שוב את ביטול החוק. כל עוד אין היא עושה זאת, אל נתפלא על תופעות דומות לזו שנחשפה לאחרונה, כמו גם תופעות דומות בעבר, כמו למשל חשיפת חוזים שנועדו למנוע השכרת דירות ליוצאי אתיופיה, או "מכתב הרבנים" שאסר על השכרת דירות לערבים בצפת. התקוממות על גזענות כלפי מזרחים ב"כרמי גת" ושתיקה על אפלייה במגורים בחסות חוק ועדות הקבלה אינה אלא צביעות.

המאמר פורסם לראשונה בעיתון "הארץ"