השפעת משבר האקלים על שוק העבודה הישראלי
יו"ר המושב: דפנה אבירם-ניצן
דפנה אבירם ניצן, מנהלת המרכז לממשל וכלכלה, המכון הישראלי לדמוקרטיה:
שיתוף הפעולה של המכון הישראלי לדמוקרטיה עם המשרד להגנת הסביבה החל בספטמבר 2019. במהלך תקופה זו גובשו 12 צוות עבודה, והמכון ביצע מספר רב של מחקרי עומק בתחום של מדיניות סביבתית. כמו כן, מאז 2019 הקדשנו מושב בכנס לנושא הזה במסגרתו הוצגו המחקרים, ההישגים והאתגרים הקיימים. במהלך השנים האחרונות היו לא מעט הצלחות - גיבוש יעדים לאומיים להפחתת פליטות ומספר החלטות ממשלה שעוסקות במעבר לכלכלה דלת פחמן. עם זאת, אתגרים רבים עוד לפנינו, כאשר הבולט ביניהם הוא הצורך להטלת מס פחמן. בשנה החולפת, בחר המשרד להגנת הסביבה להתמקד בהובלת מהלך להבטחת מעבר צודק לתעסוקה ירוקה, תוך שימת דגש על בחינת ההשפעות הצפויות של הטלת מס פחמן על שוק העבודה.
בשנה האחרונה המכון ביצע מחקר מעמיק ורציני בכל הקשור למעבר לתעסוקה ירוקה. בנוסף, הקמנו יחד עם המשרד להגנת הסביבה צוות עבודה רב מגזרי שעסק במעבר צודק לתעסוקה ירוקה. הצוות הוקם במטרה לגבש סט של המלצות שמחוברות למציאות ולוקחות בחשבון את התובנות שעולות מהשטח. אני רוצה להודות לכל אחד מחברי הצוות, סיפקתם ידע חשוב מהשטח וסייעתם ברתימת השותפים להבטחת מעבר צודק לתעסוקה ירוקה. ברצוני להודות לעמיתיי מהמשרד להגנת הסביבה על העבודה המשותפת, וכמובן תודה לחוקרים שסייעו לאורך כל התהליך.
ההשלכות של משבר האקלים, כמו עלייה בתדירות של גלי חום, שיטפונות ובצורות, צפויים להשפיע באופן ישיר על עובדים רבים. כמו כן, הן צעדי מדיניות הסתגלות למשבר האקלים (אדפטציה) והן צעדי להפחתת פליטות (מיטיגציה) צפויים להשפיע על מבנה שוק העבודה. שאלנו את הציבור בסקר שנעשה לכנס את השאלה "באיזה מידה אתם חוששים שמשבר האקלים יפגע במצבכם התעסוקתי?". 64% העידו שהם לא חוששים כלל, ועוד רגע נציג מסקנות ממחקר שעשינו בנושא.
ד"ר רוסלנה פלטניק, עמיתה אורחת במכון הישראלי לדמוקרטיה, המכללה האקדמית עמק יזרעאל, אוניברסיטת חיפה ו-IIASA:
ביצענו ניתוח של ההשפעה של הטלת מס פחמן על שוק העבודה הישראלי. מס פחמן הוא כלי יעיל להפחתת פליטות ובהיעדרו הייצוא הישראלי יהיה חשוף למיסוי מצד מדינות האיחוד האירופי דרך מכסי פחמן. פיתחנו מודל שבוחן את ההשלכות ברמה הענפית של הטלת מס פחמן, ומאפשר לייצר תחזית של ההשפעה הכוללת של הטלת מס של שוק העבודה. השתמשנו במודל שיווי משקל כללי ממוחשב, כמקובל במחקרים אקדמיים בתחום. אנחנו משתמשים בנתוני אמת של הלמ"ס כדי לבחון תרחישים אשר נבדלים זה מזה בגובה המס ובאופן מחזור תקבולי המס.
תוצאות הניתוח מראות כצפוי שהמס משפיע בעיקר על ענפי ייצור עתירי אנרגיה. עם זאת הענפים האלה מהווים רק 15% מכלל הייצור במשק. הטלת המס צפויה להשפיע יותר על עובדים במיומנות נמוכה. נדרשת תמיכה בעובדים פגיעים ככלל, ובעובדי התעשיות הפגיעות בפרט. בהסתכלות רחבה יותר, הטלת המס צפויה להוביל לירידה של עד כ22 אחוז בפליטות פחמן תוך פגיעה זניחה בתוצר שתגיע עד לחצי אחוז, כתלות בגובה המס ובאופן תקבול ההכנסות. עם זאת, אם לוקחים בחשבון גם את החיסכון בעלויות החיצוניות של פליטות פחמן, ברוב התרחישים התועלת הנטו מהטלת המס היא חיובית.
שי בירן, שותף במשרד הייעוץ "סינרגיה"; חוקר במכון הישראלי לדמוקרטיה:
סקרנו את ההשפעות הצולבות בין צמצום פליטות גזי חממה לבין שוק העבודה ומערכת יחסי העבודה בישראל. ביצענו סקירה בינלאומית, מיפוי של מאפיינים של שוק העבודה הישראלי שמעכבים או מקדמים צמצום פליטות פחמן וניתוח עומק של אחד מאותם גורמים מעכבים. קודם כל, מחקרים של ארגונים וחברות בינלאומיות מלמדים שצמצום פליטות פחמן צפוי להוביל לגידול נטו בכמות המשרות. על אף שהביקוש למשרות במיומנות נמוכה צפוי להיפגע, הביקוש למשרות במיומנות בינונית צפוי לעלות משמעותית, כאשר תמיכה ממשלתית צפוי לחזק את המגמה הזו. ניתוח שבוצע על ידי חברת LinkedIn מצא שמשבר האקלים משפיע על כלל הענפים במשק ושכבר כיום יש גידול בביקוש לכישורים ירוקים.
ישנם שלושה מאפיינים מרכזיים בשוק העבודה הישראלי שמהווים גורמים תומכים במעבר למשק דל פחמן: מיעוט תעסוקה בהפקת דלקי מאובנים, מיעוט תעסוקה בתעשייה עתירת אנרגיה וקיומו של סקטור הייטק גדול ומגוון שאינו תלוי בדלקים מזהמים ומסייע בפיתוח פתרונות ירוקים. מנגד, הגורמים המעכבים כוללים שיעור גבוהה של עסקים קטנים ובינוניים שצפויים להתקשות לבצע את המעבר לתעסוקה בכוחות עצמם. מבחינת מערכת יחסי העבודה בישראל, קיומם ארגוני מעסיקים ועובדים גדולים ורגולטור מרכזי על מערכת יחסי עבודה במגזר הציבורי צפויים לסייע בתהליך המעבר לתעסוקה ירוקה. מנגד, קיומם של הסדרי נסיעה המעודדים בעלות ושימוש ברכב פרטי עשויים לעכב את התהליך.
נדב פורת הירש, חוקר במרכז לממשל וכלכלה, המכון הישראלי לדמוקרטיה:
ביצענו ניתוח של מתווה מס הפחמן שהוצע במסגרת דיוני התקציב ל2024-2025. המס נועד לסייע לממשלה להתמודד עם הגידול המסיבי בהוצאותיה לאור המלחמה. המס היה אמור להיכנס לפועל בשנת 2025 ולעלות בצורה הדרגתית עד 2030. לצד המס, הממשלה תכננה גם מתווה סיוע לתעשייה ולאוכלוסיות מוחלשות. הניתוח שביצענו מבוסס על המתווה המוצע, נתוני צריכת דלקים בעבר ותחזיות הנוגעות לצריכת חשמל עתידית. לפני שנתחיל, שני מושגים שיש להבהיר – עלות חיצונית מתייחסת לשווי הנזק שנגרם לציבור כתוצאה מפליטות גזי חממה ושיעור הפנמה מוגדר בתור היחס בין גובה המס לעלות החיצונית. כמובן שמס אופטימלי הוא מס עם שיעור הפנמה של 100%.
לפי המתווה הנוכחי המס צפוי להיות מוטל על שישה דלקים, בחמישה מתוכם שיעור ההפנמה עומד 100% ומעלה, אך בגז טבעי הוא עומד על 31% בלבד. עם זאת, מכיוון שב2030 מרבית החשמל צפוי להיות מיוצר מגז טבעי, הפער בין העלות החיצונית לבין תקבולי המס יעמוד על 5.6 מיליון ש"ח ושיעור ההפנמה המשוקלל יעמוד על 33% בלבד. כמו כן, מתווה הסיוע לתעשייה צפוי לקזז כמעט לחלוטין את ההשפעה של המס כאשר התמיכה לא מותנה בצעדי התייעלות. אנחנו כמובן תומכים בסיוע לתעשייה אך חושבים שהיא כן צריכה להיות מותנית בצעדי התייעלות. על אף שמס הפחמן המוצע צפוי לפטור את התעשייה מהמכסים באירופה, מתווה הסיוע הנוכחי עשוי למנוע את הפטור. נקודה אחרונה קשורה להשפעת המס על משקי הבית – המס צפוי להעלות את מחירי החשמל ב-5%, כלומר עלייה של כ-15-20 שקלים בחודש. עבור שני העשירונים התחתונים מדובר בגידול של כ-0.2%-0.3% מההכנסה ואנחנו תומכים בהצעה שהועלתה במסגרת דיוני התקציב לפיה משקי הבית האלו יזכו לסבסוד של צעדי התייעלות אנרגטית.
ד"ר פלטניק:
כעת נסכם בקצרה את המסקנות מהמחקרים. נתחיל מלהגיד שאנחנו תומכים בהצעה להטיל מס פחמן. יחד עם זאת, מהצד האקדמי אנחנו חייבים להתריע על הפערים בין המס האופטימלי לבין המתווה שכרגע עומד על הפרק. המס חייב להיות מוטל על כל מקורות האנרגיה ויש להשתמש בהכנסות לתקצוב אימוץ של טכנולוגיות ירוקות. כמו כן, גובה המס, שגם כך לא גבוה מספיק, מבוסס על הערכה ישנה של הנזק הצפוי בעקבות שינוי האקלים. לפי הערכה עדכנית הנזק יהיה גבוה פי 4 מההערכה שעליה מבוסס המס. יודגש גם שהמס המתוכנן צפוי להיות נמוך מהמס האירופאי ויצואנים עדיין יחויבו לשלם את ההפרש במסגרת מס הגבולות האירופאי.
דפנה אבירם-ניצן:
מלבד מה שנאמר עד כה, במסגרת העבודה על הדו"ח הזה גיבשנו מספר המלצות נוספות. להלן פירוט של אותן ההמלצות:
- מיסוד שולחן עגול לשיתוף בעלי העניין בשוק העבודה - נציגי ממשלה, נציגי עובדים ונציגי מעסיקים
- מינוי גורם מתכלל מטעם הממשלה לניהול תהליכי מעבר צודק לעסוקה ירוקה
- מינוי "נאמני סביבה" במשרדי הממשלה להקלת התיאום הבין-משרדי
- מערך איסוף מידע וגיבוש תחזיות (מקצועות ומיומנויות נדרשים, ענפים חדשים ועוד)
- גיבוש מערך הכשרות ותוכניות לימוד למקצועות הירוקים
- התאמת הסדרי העבודה לעידוד צמצום השימוש ברכבים פרטיים
- עידוד עבודה מרחוק בסקטור הציבורי והעסקי
- התאמת האסדרה למקצועות החשופים לחומרים מזיקים ולפגעי מזג האוויר (בטיחות ושעות עבודה ומנוחה)
- פיתוח בר קיימא בחבל תקומה
ד"ר דב חנין, יו"ר פורום האקלים הישראלי של בית הנשיא:
קודם כל ברכות למכון הישראלי לדמוקרטיה על סדרת המחקרים שעשיתם בתחום, אני ממליץ לכולם לקרוא. שאלת המעבר הצודק והתעסוקה היא שאלה מאוד מרכזית בכל הנוגע לשינויי האקלים. אני אדבר על היום על שלושה היבטים חשובים. הראשון הוא מעבר צודק במובן הצר, כלומר מה עושים עם אנשים שעובדים היום בענפים ותעשיות מזהמות שניאלץ לסגור. העובדים הללו הם לא אלה שהרוויחו מהזיהום ואסור שהם יהיו אלה שיצטרכו לשלם על המעבר. המענה לשאלת המעבר הצודק במובן הצר יצטרך להיות מענה מורכב שיכלול היבטים כלכליים, חברתיים, פסיכולוגיים ועוד. מעבר להיבט הערכי, לסוגייה הזו ישנה גם חשיבות אסטרטגית – אם לא נדאג לאנשים האלה הם יתנגדו לתהליך ועשויים אף לסכל אותו. ברמה המקומית, אתגר גדול שעומד לפתחנו הוא גיבוש מענה לעובדים במפעלים המזהמים במפרץ חיפה שהממשלה מקדמת בצדק את סגירתם. הנושא השני הוא עידוד תעסוקה ירוקה במובן הרחב, כלומר לא רק פאנלים סולאריים, אלא קידום של מקצועות הטיפול שכוללים בין היתר עובדות סוציאליות, פסיכולוגיות, עובדי מערכת החינוך וכדומה. אלה מקצועות שבאופן מסורתי השכר בהם נמוך ותנאי העבודה בהם לא מוצלחים. תעסוקה ירוקה במובן הרחב עוסקת בכל המקצועות שאינם מזהמים. עלינו לברר איך אנחנו משנים את עולם התעסוקה כך שהמקצועות האלה יתועדפו ועובדיהם יזכו לתנאים ראויים. התחום השלישי הוא עידוד מעבר לתעסוקה ירוקה. יש צורך לייצר מנגנונים שיתמרצו אנשים להיכנס לעבוד בענפים ירוקים בהם יש לנו צורך.
עפרה חן, מנכ"לית נגב מינרליים תעשייתיים בע"מ:
ראשית אני רוצה להתייחס לדברים שאמר ד"ר דב חנין. אני לא מסכימה עם הטענה שצריך לסגור תעשיות מזהמות, התעשיות מייצרות מוצרים הכרחיים ואי אפשר לשפוך את התינוק עם המים. כמובן שיש צורך להפחית פליטות והתעשיות צריכות לקחת חלק בזה, אבל אין צורך לסגור אותן. סגירת תעשיות תייצר תלות בגורמים חיצוניים ואנחנו חייב לשמור על עצמאות אנרגטית, בטח לאור הסביבה העוינת בה אנו מצויים. עם זאת, אני מסכימה לחלוטין עם כל שנאמר בנוגע לסיוע לעובדים.
אנחנו בתעשייה הישראלית מבינים את הצורך להתגייס למאבק במשבר האקלים. חברות רבות כבר נוקטות בצעדים סביבתיים ומצליחות כבר היום להביא להפחתה משמעותית בפליטות. כדי שנוכל לעמוד ביעד הפחתת הפליטות שהמדינה הציבה לעצמה נדרשים שנויים משמעותיים בכל המגזרים ומעבר לשימוש במקורות אנרגיה שמובילים לפחות פליטות. לצערנו ניסיון העבר מלמד שבמקרים רבים הממשלה לא מצליחה לעמוד ביעדים שהיא מציבה לעצמה. הממשלה לא יודעת לייצר את הפתרונות בעצמה וגם לא מספקת סביבה עסקית ליישומם על ידי המגזר הפרטי. זה בא לידי ביטוי למשל בחוסר הצלחה של הממשלה בחיבור תעשיינים לגז טבעי ואנרגיות מתחדשות, או בהיעדר יכולת להפחית הטמנת פסולת. לדוגמא, אחד המפעלים שלנו, שמייצר מוצרים חיוניים לתעשייה הישראלית, לא מחובר לחשמל ולגז ואנחנו מסתמכים על גנרטורים מזהמים בלית ברירה. אנחנו צריכים שהמדינה תספק תשתיות כדי שנוכל להתחבר לאנרגיות ירוקות. כמו כן, לצד תמחור פחמן יש צורך בגיבוש של מנגנוני פיצוי וסיוע לתעשייה במעבר לייצור דל פליטות, כמו גם קביעת מס על ייבוא מוצרים ממדינות בהן לא מוטל מס פחמן במטרה לשמור על התחרותיות של היצרנים הישראלים.
רן כהן, סגן מפקח עבודה ראשי, משרד העבודה:
הבנו במשרד שמשבר האקלים הופך לאיום משמעותי על בטיחות עובדים. התפלאנו לגלות שאין מידע או כלים רגולטוריים שמכווינים איך נכון להתמודד עם האיום הזה. מיפוי שנעשה בארץ לאחרונה בדק מי הן האוכלוסיות הרגישות ביותר לשינויי האקלים ולצערנו הוא לא התייחס כלל לעובדים. לכן, החלטנו לבצע מחקר יחד עם הלמ"ס והשירות המטאורולוגי שבחן את הקשר בין עומסי חום ותאונות עבודה. השתמשנו בנתונים על 230 יישובים במישור החוף שסיפקו לנו מידע על תנאי מזג אוויר ושכיחות של תאונות עבודה. תוצאות המחקר לא הראו על מתאם סטטיסטי בין עומסי חום לתאונות עבודה. בנוסף, מבדיקה שערכנו לא מצאנו מקומות אחרים בעולם בהם נעשתה עבודת רגולציה בנושא. בכל אופן אנחנו מקדמים חקיקה בנושא, מכשירים מנהלי עבודה ועובדים זרים בנוגע לסיכונים הטמונים בשינויי האקלים ואפשרנו לדווח על תאונות עבודה בשל עומסי חום.
איליה כץ, סגן הממונה על התקציבים, משרד האוצר:
תודה רבה לעורכי המחקר, אני אשמח להתייחס לדברים שנאמרו כאן. קודם כל אנחנו מודים לכם על התמיכה בהטלת מס פחמן ועל המספרים שמצדיקים הטלת של מס שכזה. אשמח להתעכב על כמה נקודות מחלוקת. ראשית, אני לא מסכים עם הטענה שחלוקת מענקי הסתגלות לתעשייה שאינם מותנים בהתייעלות אנרגטית פוגעת בהפנמה של המס. אני אמחיש מדוע אני חולק על הטענה הזו באמצעות דוגמה – נניח מצב בו ביד אחת המדינה מעלה את מחירי הדלק וביד שנייה מעבירה למשקי הבית מענק ששקול בגודלו לעלייה בהוצאה על דלק ואינו תלוי בהיקף השימוש בדלק. האם במצב כזה אנשים יחליטו לעבור להשתמש באמצעי תחבורה חסכוניים בדלק? בוודאי שכן. אותו העקרון תקף גם במקרה של מס הפחמן ומתווה הסיוע המוצע. שנית, בנוגע לעניין מחזור הכנסות המס לטובת צרכים ירוקים, כמובן שאין לנו התנגדות עקרונית. עם זאת, יש הבדל בין צד ההכנסה, שבו מטילים את המיסים שרואים לנכון, לבין צד ההוצאה, שם ברגע שהכסף נכנס לקופת המדינה צריך לתעדף את ההוצאות בהתאם לצרכים הכי חשובים באותו רגע, וכידוע כרגע אנחנו במלחמה. הייתי שמח להתייחס גם לשיעור ההפנמה ולאנרגיות מתחדשות אך לצערי אין לי זמן. אני כן אגיד שצריך להעביר את מס הפחמן ממש בקרוב כי אם לא נעשה זאת נפספס שנה שלמה.
יובל חיו, משרד מבקר המדינה:
קודם כל אני מברך על המחקרים החשובים שנעשו כאן. ישנם שני דו"חות ביקורת גדולים שפורסמו לאחרונה שעוסקים בהיערכות הישראלית למשבר האקלים. היום בפאנל אנחנו מדברים על היערכות שוק העבודה, אך חשוב לזכור שמדובר על תחום שעומד לצד עשרות תחומים נוספים שמצריכים עבודה ממשלתית אינטגרטיבית מאומצת. אם נתמקד בתחום של תעסוקה, הדו"חות האחרונים שפרסמנו לא מציגים תמונה אופטימית. הזכירו פה היום מגוון פעולות שנדרש לבצע: קידום הכשרות ופיתוח מיומנות, מתן מענה לאוכלוסיות מוחלשות, הסטת עובדים לתעסוקה ירוקה וסיוע לתעשייה, תיקון של מערכת יחסי העבודה ועוד. נשאלת השאלה איך הממשלה כיום עומדת אל מול מכלול המשימות המורכב הזה. לצערי אין היום תיעדוף לאומי, אין גוף ממשלתי שאחראי על קידום הפעולות האלה ואנחנו לא מצליחים אפילו לקדם חוק אקלים מוגבל שיספק תמיכה כלשהי לפעולה ממשלתית. בנוסף, לא קיימות תוכניות עבודה בין משרדיות, למשרדים עצמם אין תוכניות פנים משרדיות ושיעור יישום החלטות הממשלה שיצאו בתחום האקלים עומד על פחות מ20%. כדי לקדם את כל הסעיפים שהוצגו היום יש צורך דחוף להעביר את הרעיונות שהוצגו מהשולחן העיוני-אקדמי לשולחן המעשי של מקבלי ההחלטות. לסיום אתייחס בקצרה למס הפחמן שנמצא כרגע על הפרק – איך קרה שהחוק הזה עלה לסדר היום? האם זה קרה לאור תיעדוף לאומי או שאם לא היינו נקלעים למשבר הנוכחי זה לה היה קורה? מאחורי כל צעד שקשור במשבר האקלים צריכה לעמוד מערכת ממשלתית שמסוגלת לספק תמיכה היקפית.
השרה עידית סילמן, המשרד להגנת הסביבה:
ראשית אגיד שאנחנו עובדים עם משרד המבקר בצורה טובה ובשיתוף פעולה צמוד. האתגר הסביבתי הכי גדול של ישראל היום זה שיקום הדרום והצפון. כחלק מזה, אנחנו מעבירים כספים לארגוני סביבה שמסייעים בשיקום של האזורים האלו. בהקשר רחב יותר, האחריות על משבר האקלים היא עולמית. אנחנו מדינה קטנה והשפעה שלנו על הזיהום העולמי היא קטנה, אבל לכישורי החשיבה והיצירה שלנו יש השפעה על כל העולם. הכלכלה ברחבי עולם הופכת להיות דלת פחמן ומעגלית ועל כן המנגנונים שמארגנים את הכלכלה צריכים להשתנות בהתאם. ספציפית בנוגע לאנרגיות מתחדשות, אמנם עשינו לא מעט בתחום אבל עוד הרבה עשייה לפנינו בנושא זה. צריך גם לזכור שאנחנו חיים באזור שבו ההשפעה של משבר האקלים תהיה גדולה במיוחד, וזאת בנוסף לייחוד הגיאופוליטי של האזור.
בשנה האחרונה פעלנו ביתר שאת לקדם חקיקה ורגולציה סביבתית, דבר שבא לידי ביטוי בגיבוש חוק אקלים משופר עם יעדים גבוהים, קידום מס פחמן, העברת רפורמה ברישוי המשולב, חוק פסולת בניין ועוד. חקיקת חוק אקלים יצרף אותנו לשורה של מדינות מפותחות שהעבירו חוקים דומים ויחזק את החוסן האקלימי. בנוגע למס פחמן, אנחנו חושבים שצריך להשלים את החקיקה של המס, אין סיבה שמדינת ישראל תשלם מיסי פחמן בגבולות. רפורמת הרישוי המשולב צפויה להיפטר מרגולציה מיותרת, לייעל את התעשייה ולחסוך כסף רב. חוק פסולת בנייה יעזור לנו להפוך את פסולת הבניין שמזהמת את השטחים הפתוחים במדינה לחומר גלם שישמש את התעשייה בהתאם לעקרונות של כלכלה מעגלית. אנחנו מקימים עוד מתקנים לטיפול בפסולת מסוגים שונים כדי להימנע עד כמה שאפשר מהטמנה מיותרת של פסולת, פרקטיקה שכידוע מוביל לפליטה של גזי חממה וזיהום מי תהום. השאיפה שלנו היא לצמצם את זיהום הפסולת ולהתקדם לכיוון כלכלה מעגלית שצפויה לייצר לא מעט משרות.
בנוסף לכל אלה אנחנו גם מקימים מרכז Desert-Tech בדרום, בו נפתח טכנולוגיות שיעזרו למזרח התיכון ולאזורים מדבריים ברחבי העולם להתמודד עם משבר האקלים. אנחנו בעיצומם של תהליכי קביעת מדיניות, דבר שבא לידי ביטוי ביצירה של מפות סיכוני האקלים לשלטון המקומי האזורי, תמיכה ברשויות החינוך בתחום של חינוך סביבתי וכמובן בתוכנית הלאומית שלנו להיערכות לשינויי האקלים.
גיא סמט, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה:
אני רוצה להדגים את היכולת של כלכלה מעגלית לייצר משרות חדשות. נעבור על מגוון סוגי הפסולת ונראה מה פוטנציאל התרומה של כל אחת מהן לשוק התעסוקה. בפסולת העירונית, המדינה מתכננת להשקיע 6 מיליון שקלים לטובת אתרי מיון וטיפול. ישנם 29 מתקנים כאלו שנמצאים כרגע בקידום סטטוטורי - חלק דרך מכרזים, חלק ביוזמות פרטיות וחלק ביוזמות של הרשויות במקומיות. הטיפול בפסולת עירונית צפוי לייצר 2,500 משרות באופן ישיר. זאת נוסף על הפחתה של פליטות גזי חממה, מפגעי ריח ועוד. בתחום של פסולת בנייה, אנחנו שואפים שכל פסולת הבנייה שהיום מושלכת ברחבי הארץ תשמש כחומר גלם לייצור של חומרי בנייה חדשים. אנחנו תומכים כבר היום במתקנים שממחזרים פסולת בנייה וזה צפוי להוביל לגידול של 800 משרות נוספות. בנוגע לפסולת חקלאית, מוצגת כאן דוגמה אחת לפרויקט שאנחנו עובדים עליו בעוטף עזה יחד עם אשכול הנגב המערבי. הוצאנו מכרז להקמה של מתקן לטיפול בפסולת חקלאית באזור ואנחנו צופים שזה יוביל ליצירה של מאות משרות נוספות. אני אגיד שנכון להיום פסולת חקלאית כמעט לא מטופלת ורובה המוחלט פשוט נשרף, תהליך שמוביל לפליטה של גזי חממה וזיהום אוויר.
אדם בלומנברג, סמנכ"ל כלכלה ומדיניות, ההסתדרות:
אין ספק שישראל נמצאת בפיגור משמעותי מבחינת עמידה ביעדי פליטות פחמן. הפיגור הזה לא ייחודי רק לסיפור של פליטות פחמן ומדיניות סביבה, המצב דומה גם בסקטור התחבורה, שילוב חרדים וערבים בשוק התעסוקה, ניהול הסכסוך הישראלי-פלסטיני ועוד. פעם אחר פעם אנחנו נאלצים להתמודד עם סיטואציה רק כאשר היא מתפוצצת לנו בפרצוף ומרחב אפשרויות התגובה כבר מצומצם מאוד. הסיבות לכך מגוונות: היעדר מדיניות ארוכת טווח, היעדר משילות, הימנעות מהגדרת יעדים ומדדים, שליטה לא פרופורציונלית של אגף תקציבים במשרד האוצר בגיבוש תוכניות והיעדר שיתוף פעולה בין משרדי. הממשלה טובה בעיקר בלקבוע יעדים לצמצום פליטות אבל הם לא מלווים בתקצוב הולם או תכנית מעשית. הדרך הנכונה היא לייצר שיח אמיתי באמצעות שולחנות עגולים שמבוססים על שיתוף, שיקוף ובניית אמון. אנחנו צריכים להעמיד תקציבים ארוכי טווח לטובת פריסת רשת ביטחון סוציאלי למפוטרים, סבסוד הכשרות והסבות מקצועיות, עידוד מעבר לייצור דל פחמן ועוד. במקרה של מס פחמן, תקבולי המס צריכים לשמש להכשרות ירוקות, סיוע לעובדים פגיעים, עידוד מעבר לתעסוקה ירוקה, אספקת ציוד מגן מפני תנאי מזג אוויר קשים וכדומה. מדובר בהשקעה שצפויה לתרום לפריון לאורך זמן וגם כזאת שתחזיר את עצמה.
אנחנו צריכים גם לדבר על איך נכון להתמודד עם סגירה וצמצום פעילות של מפעלים. נתקלנו בזה כמה פעמים בשנים האחרונות, למשל במקרה של בז"ן או רותם אמפרט. הניסיון לקדם החלטות חד צדדיות מוביל להתנגדות עזה ולעיכוב התהליך. צריך לקדם מעבר צודק בדומה למה שקורה בארה"ב ובאיחוד האירופי. צריך לשאול מה יקרה עם העובדים האלה מחר בבוקר? האם הם יקבלו הכשרה למקצוע אחר? האם מסתכלים לא רק על המעגל הראשון של עובדים פגיעים אלא גם מעגל שני ושלישי? אני אומר לכם היום, ההסתדרות לא תיתן שהעובדים יהפכו להיות נזק משני של המדיניות להפחתת פליטות. גם בנוגע להשפעות של המשבר עצמו, יש לנו לא מעט עובדים שפועלים בחוץ וחשופים ברמה גבוהה לשינויי האקלים. אנחנו פועלים לייצר הסכמים קיבוצים לאספקת ציוד מגן ולהתאמת שעות העבודה. אני אסיים בלומר שההשלכות של המשבר כבר מורגשות, על הממשלה לקחת את המושכות ולהוביל את ההתמודדות עם המשבר תוך התחשבות בעובדים שהם חלק מהותי מהתהליך.
דיון פתוח:
נתנאל היימן, ראש אגף כלכלה, התאחדות התעשיינים:
כמה הערות בנוגע לקונצנזוס שמס פחמן הוא טוב לישראל, דבר שבעיניי הוא לא מובן מאליו. מס פחמן הוא מס גלובלי וההשפעה של ישראל עליו היא שולית. מדברים הרבה על מס פחמן כי זה הפתרון הכי קל, הרבה יותר קשה להקים תשתיות הכרחיות או לקדם חדשנות. כמו כן, בנוגע לטענה שהמס יסייע לתעשיינים להימנע מהמס האירופאי. צריך להדגיש שרוב הייצוא הישראלי הוא לא לאירופה אלא למדינות שאין בהן מס פחמן. גם בתוך האיחוד האירופי, מדובר על מספר בודד של מוצרים שמשפיעים על הייצוא הישראלי, כך שלא מדובר על איום אמיתי על הייצוא הישראלי בטווח הבינוני או הארוך.
ששי שדה, ההסתדרות הלאומית:
אני רוצה להתייחס לדברי השרה ולדבריו של איליה בנוגע להצעות החוק המבורכות. איליה העלה לדוגמה את הסוגייה של העלאת המיסוי על דלק. אני הייתי מצפה שתהיה כאן גם התייחסות למיסוי הנסועה של רכבים חשמליים. אני חושב שאם המדינה רוצה להפחית נסועה ברכבים מזהמים, היא לא יכולה ביד השנייה להטיל מס נסועה על רכבים חשמליים. המדינה צריכה להוריד את המיסוי הזה מוקדם ככל האפשר.
יריב בכר, Startup Nation Central, VP strategic alliances ב-#כנסהורביץ2024:
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 22, 2024
"המציאות בישראל השתנתה בשנה האחרונה, אך נקודת המוצא דווקא התחזקה והפכה לחשובה יותר - שיתוף פעולה אזורי המבוסס על יזמות וחדשנות שישראל מביאה לשולחן נמצא בלבו של עתידה של ישראל באזור."
@yarivbach
לצפיה… pic.twitter.com/NEn4ZHUc43
ד"ר ג'סי פרס, סגן נשיא לאסטרטגיה, המכון הישראלי לדמוקרטיה ב-#כנסהורביץ2024:
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 22, 2024
"אחת ממטרות איראן ושלוחותיה בשבעה באוקטובר הייתה לערער את ההשתלבות של ישראל במרחב ולפגוע בשיתופי הפעולה שהיא בונה עם שכנותיה. אני מקווה ומאמין שמאמציהם יהיו לשווא."
לצפיה בכנס >> https://t.co/koU8O4csp4… pic.twitter.com/qxLMbfWNfj
ח"כ יאיר לפיד, יו"ר יש עתיד ויו"ר האופוזיציה ב-#כנסהורביץ2024:
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 22, 2024
"הבעיות הגדולות אינן ניתנות עוד לדחייה: הסכסוך הפלסטיני, גיוס החרדים ויוקר המחיה. יש להתמודד עם הנושאים שהתחמקנו מהם שנים רבות. הממשלה הקיצונית הנוכחית אינה מסוגלת או רוצה לטפל בהם. כולם יודעים שעם הממשלה הזו זה לא… pic.twitter.com/DBdffEuEG6
השרה עידית סילמן, המשרד להגנת הסביבה ב-#כנסהורביץ2024:
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 22, 2024
"נקודת המוצא במשרד היא שהאינטרס הישראלי נמצא ויהיה תמיד מעל הכל, גם מעל כל גוף בינלאומי, והאתגר הגדול ביותר של ישראל כיום הוא הטיפול בשיקום הדרום והצפון ולהיות אור לעצמה. בתקופת המלחמה, התמיכה בתעשייה ובכלכלה צריכה להיות… pic.twitter.com/DpgDjOgXp7
מיכל פרנק, יועצת בכירה למנהלת תקומה לשעבר מנכ״לית משרד התחבורה ב-#כנסהורביץ2024:
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 22, 2024
״חוסן תעסוקתי הוא יסוד לשיקום האדם, המשפחה והקהילה. השקעותינו מתמקדות לפני הכל בשיקום מסוגלות תעסוקתית ושדרוג הפרודוקטיביות של העובדים והעסקים בחבל תקומה; השקעות אלו הן כאין וכאפס ביחס לעלות… pic.twitter.com/tVaUPHeWTV
חבר הכנסת לשעבר ויו"ר פורום האקלים הישראלי של בית הנשיא, דב חנין, ב-#כנסהורביץ2024:
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 22, 2024
"הממשלה מקדמת מהלך נכון וראוי של סגירת המפעלים המזהמים במפרץ חיפה, אך האם אנחנו חושבים על מה קורה עם העובדים במקומות האלה? אנו לא רוצים לפגוע באנשים החלשים ביותר שיצטרכו לשלם את המחיר על המעבר… pic.twitter.com/f9qBU1ihIp
חוקר המכון הישראלי לדמוקרטיה, פרופ' יותם מרגלית בנושא "מיומנויות העתיד" ב- ב-#כנסהורביץ2024:
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 22, 2024
"שוק העבודה עובר שינוי גם בהרכב המקצועות עצמם, המשמעות היא שמיומנויות העובדים ישתנו מאוד בעתיד הקרוב. חייבים שישראל תהיה חלק מהכלכלה הגלובלית והבינלאומית, כל אלו עומדים בסתירה עם הממשלה… pic.twitter.com/ZznrOU8iVd
ח"כ גילה גמליאל, שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה ב-#כנסהורביץ2024:
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 22, 2024
"מהפכת הבינה המלאכותית תשנה את שוק העבודה הישראלי ולא תפסח על אף אזרח ישראלי. כבר עכשיו, היא מייעלת את יעילות המגזר הממשלתי והציבורי. אנחנו חייבים לשמר את ההובלה הישראלית בתחום, שכבר קיימת היום, ואת ריכוז ההון… pic.twitter.com/lD7hJ2kekE
עידן טנדלר, יזם הייטק ויזם חברתי ב-#כנסהורביץ2024:
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 22, 2024
מדינת ישראל במשבר מאוד מאוד גדול אבל אין לי ספק שנצא מזה כי אני רואה אנשים שגרים במקומות שונים מתעשיות שונות אבל כולנו עובדים ביחד ואני בטוח שנרים את הראש. הייטק הוא ענף מרכזי וחשוב בתקומה שלנו. הגיע הזמן שיהיה גם הייטק בצפון… pic.twitter.com/ZF2xU6Go7f
כרמל ברדוגו שצקי, מנהלת תחום תעסוקה, אשכול נגב מערבי ב-#כנסהורביץ2024:
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 22, 2024
"אנחנו מסתכלים על שני פרמטרים: חזרה לבית וחזרה לעבודה. אבל מעבר לכך, יש את הטראומה, אשר פגעה ישירות או בעקיפין בעובדים ובמעסיקים. היינו רוצים שמקומות העבודה ייצרו חוסן כדי לייצר רציפות תפקודית בזמן המלחמה.… pic.twitter.com/AkSluSxpRN
רני דודאי, מנכ"ל ג'וינט-תבת ב-#כנסהורביץ2024:
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 22, 2024
"המלחמה גורמת לי לחשוב על מה עוברים האנשים בקצה. למשל, מנכ''לית מפעל מוביל בשדרות סיפרה שאמנם המענקים והכסף שהם מקבלים מהמדינה הם חשובים ועוזרים, אבל היא העלתה שהאתגר זה העובדים, האתגר זה התעסוקה: 50% מהעובדים שלהם עזבו מאז המלחמה… pic.twitter.com/6dfNGdnkPw
כיצד משיגים תקומה כלכלית ותעסוקתית לאזורי הצפון והדרום? דפנה אבירם-ניצן, מנהלת המרכז לממשל וכלכלה, המכון הישראלי לדמוקרטיה #כנסהורביץ2024: "המציאות הישראלית עלתה על כל דימיון, בן לילה עשרות אלפי ישראלים מצאו את עצמם רחוק מביתם, וגם ממקום עבודתם. מקומות עבודה נסגרו בדרום ובצפון,… pic.twitter.com/xUgVx6BCA4
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 22, 2024
ארנון בר דוד, יו"ר ההסתדרות ב-#כנסהורביץ2024:
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 22, 2024
"זה לא פשוט לנהל משק בזמן מלחמה. כולם עבדו תחת אש וכמובן מד"א, כיבוי אש ובתי החולים תיפקדו באופן יוצא מן הכלל. אנחנו יכולים לראות שגם שכשהיו טילים, המערכות עבדו והמשק נע – כולל המפעלים בשדרות ויתר תעשיית המזון שעבדו מסביב לשעון מאז… pic.twitter.com/ycVwiKcazg
פרופ' עופר מרין, מנכ"ל המרכז הרפואי שערי צדק ב-#כנסהורביץ2024:
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 22, 2024
"13 אנשי צוות איבדו אנשים מקרבה ראשונה אצלנו בשערי צדק במהלך המלחמה. האתגר שלהם לחזור לעבודה הוא גם אתגר של מאות אנשים שקרוביהם מגויסים או נפצעו – כמעסיק אתה חייב להבין את זה. אני חושב שהמענה הרפואי בעזה לכוחות… pic.twitter.com/Q0bBUdIulS
סוזן חסן, משנה למנכ"ל ג'וינט-תבת ב- #כנסהורביץ2024:
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 22, 2024
"כדי לשמר רציפות תפקודית ארגונית וחברתית במשק, בארגונים, אנחנו חייבים למצות את הפוטנציאל בהעסקת אוכלוסיות מגוונות. צריך לעבור מתעסוקה לתעסוקה איכותית – המתחים האלה משפיעים הכי הרבה במקצועות בהם הערבים משולבים, שלרוב הם מקצועות… pic.twitter.com/etUMA8Wbwy
עמית בן צור, מנכ"ל פורום ארלוזורוב ב-#כנסהורביץ2024:
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 22, 2024
"קונפליקטים בין מקומות עבודה משותפים יכולים לקבל משמעות הרבה יותר עמוקה ועוצמתית מבדרך כלל. הם נובעים מההפרדה והחשדנות ברמה הלאומית. אבל אנחנו רואים בקונפליקטים הזדמנות – למרות שהם יכול להיות אינטנסיביים והרסניים למקום העבודה,… pic.twitter.com/KkFIOTRuzJ
כפיר בטט, סגן הממונה על התקציבים, משרד האוצר, ב- #כנסהורביץ2024:
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 22, 2024
"יש לנו בעיה מאקרו כלכלית שהייתה קיימת מלפני המלחמה אבל במידה רבה המלחמה מאיצה אותה – השינויים הדמוגרפיים הצפויים. אני מדבר על סוגיית השתלבותה של החברה החרדית בשוק התעסוקה. כתוצאה מחוסר ההשתלבות החרדי, גובר הנטל… pic.twitter.com/uul9OZhszo
מיכל פרנק, יועצת בכירה למנהלת תקומה לשעבר מנכ״לית משרד התחבורה ב-#כנסהורביץ2024:
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 22, 2024
״חוסן תעסוקתי הוא יסוד לשיקום האדם, המשפחה והקהילה. השקעותינו מתמקדות לפני הכל בשיקום מסוגלות תעסוקתית ושדרוג הפרודוקטיביות של העובדים והעסקים בחבל תקומה; השקעות אלו הן כאין וכאפס ביחס לעלות… pic.twitter.com/MJ270rfPo4
נוא ג'השאן בטשון, מנכ"לית קו־אימפקט ב-#כנסהורביץ2024:
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 22, 2024
"אני קוראת לכל המשרדים הממשלתיים ולמנהיגי המגזר העסקי להשאיר את החברה הערבית על סדר היום.
כדי להמשיך לקדם את השתלבות החברה הערבית נדרשים שני מהלכים: מניעת פגיעה בטווח הקצר ושיפור האינטגרציה. לפריצת הדרך בתעסוקה של החברה… pic.twitter.com/NEqf7OVCq5
טלי ניר, מנכ"לית עמותת 121 ב- #כנסהורביץ2024:
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 22, 2024
ההשקעה בתעסוקה ובהשכלה בישראל מהנמוכות בעולם המערבי. צריך לשנות קונספציה – המדינה צריכה לתקצב הרבה יותר בנדיבות, למדוד תוצאות, ולהכווין את עולם התעסוקה הישראלי. אני חושבת שכלי מדיניות לתעסוקה יכולים להיות מפתח לשיפור לאומי ולחזרה… pic.twitter.com/b49iDuoY8Y
רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים, ב-#כנסהורביץ2024:
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 22, 2024
“משר אוצר שאכפת לו רק ממשיח או רפיח – לא יצמח כלום. לא שמענו ממנו מילה אחת כלכלית ואולי בצדק כי הוא לא מבין בכלכלה. זה מה שאומרים בכירי האוצר – לא אני. במדינה כזו עם מציאות כזו, של רכבת הרים, של גלי צונאמי נונסטופ בצורת מלחמות… pic.twitter.com/T7Vdcs8uSq
עמית יפרח, מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאגדות חקלאי ישראל ב-#כנסהורביץ2024:
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 22, 2024
"בערך כ-10,000 עובדים זרים עזבו בעקבות מלחמת חרבות ברזל – והם הגורם הכמעט עיקרי שעליו החקלאות נשענת עליו. רק בזכות המתנדבים שבאו והתגייסו ועזרו לחקלאים להמשיך ולתפקד הצלחנו להמשיך לפעול למען אזרחי ישראל.… pic.twitter.com/2EinzbGMwM
ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ב- #כנסהורביץ2024:
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 22, 2024
''הגירעון לא גדל רק בגלל המלחמה – הוא גדל גם בגלל היעדר הכנסות של ענף הבנייה, ענף כ''כ מרכזי שההשפעה שלו היא דרמטית על הכלכלה והאוצר לא עושה די. אין מעורבות של האוצר, אין מנהיגות כלכלית בישראל, שר האוצר סמוטריץ נכשל… pic.twitter.com/oFxr9rSUxU
אבי בן אסאייג, מנכ"ל קבוצת אסם־נסטלה; יו"ר ועדת הכלכלה בהתאחדות התעשיינים ב-#כנסהורביץ2024:
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 22, 2024
"אין ויכוח על חיוניות תעשיית המזון בישראל, לכלכלת ישראל ולביטחון הלאומי שלנו. חשוב שנזכור את זה גם בעתות רגיעה ושלום כשאנחנו מדברים על התעשייה במדינת ישראל. לצערי תעשיית המזון סובלת… pic.twitter.com/GrgeGwSxw7
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, ב-#כנסהורביץ2024:
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 22, 2024
"בשנים האחרונות פרסם משרד מבקר המדינה דוחות בנושאים שונים ובהם משבר האקלים וההיערכות לשוק העבודה העתידי. הליקוי העיקרי שעולה מהדוחות הוא שלא קיימת בישראל אסטרטגיה לאומית ארוכת טווח! הממשלה משקיעה סכומים משמעותיים בטווח הקצר ומתוך… pic.twitter.com/w7ZfHYS0xY
צפו ביומו הראשון של #כנסהורביץ2024 והצטרפו אלינו ליומו השני מחר החל מ-9:30: https://t.co/koU8O4csp4 https://t.co/YllNioCpoP
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
היום הראשון של כנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה הסתיים #כנסהורביץ2024. מחר נתכנס ליום נוסף של דיונים, בין היתר על השפעות המלחמה על שוק העבודה הישראלי, כיצד משיגים תקומה כלכלית ותעסוקתית לאזורי הצפון והדרום, המגמות העולמיות והשפעתן על שוק העבודה הישראלי, השפעת משבר האקלים על שוק העבודה… pic.twitter.com/q5dlZEO79y
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
יוסי שלי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה @IsraeliPM_heb, ב- #כנסהורביץ2024 : "למרות הביקורות, הממשלה תפקדה ומתפקדת, חוקקנו מאות החלטות בכדי לממש הסרת חסמים. יש את השיקום המיידי שאנו מטפלים בו. מהצפון יש קרוב ל- 60,000 מפונים, בדרום חזרו ונשארו קרוב ל- 7,000 מפונים ואנו פועלים בכדי להחזיק… pic.twitter.com/we99fMgePP
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
רענן דינור שכיהן כמנכ"ל משרד ראש הממשלה בתקופת אהוד אולמרט ב #כנסהורביץ2024 : "בתחומים רבים צריך לשנות את הפרדיגמה והתפיסה לגבי היעד המדיד הנוגעת לעובדי השירות הציבורי. צריך להחזיר את הממלכתיות לשירות הציבורי ללא משוא פנים. השירות הציבורי ידע היטב לפעול במלחמת לבנון השנייה, בין…
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
אלי גרונר שכיהן כמנכ"ל משרד ראש הממשלה בשנים 2018-2015, ב #כנסהורביץ2024: "צריך לקחת את מנהלת תקומה ולהחזיר את משרד ראש הממשלה כגוף שמתכלל את הצרכים ועושה את מה שגוף מטה צריך לעשות. הגענו למצוקה הכי קשה בתולדות ישראל ולכן צריך לעשות שיקום רחב, הממשלה צריכה להתחיל לתפקד. אפשר… pic.twitter.com/1hgqvg6CfY
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
יוסי קוצ'יק שכיהן כמנכ"ל משרד ראש הממשלה בתקופת כהונתו של אהוד ברק, ב #כנסהורביץ2024 : "המערכות שלנו עברו שני ניסיונות - ההפיכה המשטרית שקרעה אותנו, איימה עלינו, איימה על הדמוקרטיה הישראלית - ואז נחת עלינו השבעה באוקטובר, אסון נוראי, קריסת מערכות טוטאלי של המערכת המדינית, הצבאית,… pic.twitter.com/SNCfgNCs4I
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
עו"ד עדנה הראל פישר, ראשת התוכנית לאתיקה שלטונית ומאבק בשחיתות, המכון הישראלי לדמוקרטיה #כנסהורביץ2024 : "בהקשר אתגרי השירות הציבורי בישראל - יש לעגן חוקתית את עקרון הנאמנות לציבור. זאת אבן הראשה וממנה נגזרים הערכים מקצועיות, הגינות, ענייניות, סבירות, שוויון, טוהר מידות, שקיפות;…
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
ד"ר אסף שפירא, ראש התוכנית לרפורמות פוליטיות, המרכז לממשל וכלכלה, המכון הישראלי לדמוקרטיה #כנסהורביץ2024 : "דמות נציב שירות המדינה ותפקידו יהיו חשובים במיוחד בשנים הקרובות. עד כה, הליך המינוי לא מוסדר בצורה מספקת, הממשלה נוקבת בשם המועמד וועדת המינויים מאשרת את המינוי - אין בהליך…
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
סיגל מורן, יועצת אסטרטגית, לשעבר מנכ"לית משרד הרווחה והביטחון החברתי #כנסהורביץ2024 : "ההקמה של מנהלת תקומה והתקציבים שהוקצו לדרום היו החלטות ראויות - אבל ייקח הרבה מאוד שנים לשקם את הנזקים של התקופה הזאת, והדבר הקל לשקם - זה הנזקים הפיזיים".
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
לצפיה בכנס >> https://t.co/koU8O4csp4… pic.twitter.com/sNYVvcV1G8
אביחי שטרן @AvihayShteren, ראש עיריית קריית שמונה #כנסהורביץ2024 : "מתחילת המלחמה עד היום, מי שבעיקר נשא בנטל היו ראשי הרשויות יחד עם המגזר הפילנתרופי כי המדינה לא הייתה שם וזאת מציאות עגומה מאוד. המדינה לא יכולה להישען על תורמים. אם היו שואלים אותי לפני המלחמה אם אנחנו מסוגלים… pic.twitter.com/7DCJmSSirj
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
ח"כ אביגדור ליברמן @AvigdorLiberman על אתגרי השירות הציבורי בישראל #כנסהורביץ2024 : "פעם קורס צוערים למשרד החוץ היה המבוקש בישראל, היום כבר אין ביקוש כי כולם מבינים שהדרך של שירות ציבורי זה טיסה לשום מקום. אין סיבה שתהיה גם נציבות שירות המדינה וגם ממונה על השכר. התופעה המטרידה… pic.twitter.com/eAUwPu5V8y
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
עו"ד אברהם יוסטמן, סמנכ"ל קרן קמח #כנסהורביץ2024 : "שאלת הגיוס או אי הגיוס במדינת ישראל תרמה למצב המורכב שבו אנחנו נמצאים אין אדם חרדי שלא מרגיש בו בנוח - השאלה היא איך אנחנו פותרים את הסוגיה החברתית הכבדה הזו, מתוך הבנה שלימוד התורה הוא ערך עליון מבחינה דתית. תחום אחד שבו כן… pic.twitter.com/VyeCPWL3xA
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
פרופ' איתי אטר @ateritai, עמית בכיר, המרכז לממשל וכלכלה, המכון הישראלי לדמוקרטיה #כנסהורביץ2024 : "כלכלה מתפקדת אינה יכולה להתקיים במציאות שבה עובדים רבים נעדרים חודשים רבים מדי שנה, עסקים קטנים יפשטו את הרגל, משרתי מילואים לא ימצאו עבודה ואיכות השירות הציבורי תידרדר. איזו חברת… pic.twitter.com/Itykg2n1dH
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
נעם זוסמן, חוקר ראשי, חטיבת המחקר בבנק ישראל #כנסהורביץ2024 : "הורדת גיל הפטור תוביל בטווח הרחוק שינויים מבניים כמו הורדת מספר הנפשות במשפחה. כשליש ממי שלמד בתלמוד תורה לא הגיע בכלל לישיבה. יש בישראל אוכלוסיה רחבה שאין סיבה שלא תתגייס. ההצעה שנמיר שירות צבאי בשירות אזרחי תפגע… pic.twitter.com/m8NTIbnpYI
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
איל נוה, ממובילי "אחים לנשק" @ahimlaneshek1 #כנסהורביץ2024 : "החרדים לא איתנו בסיפור! אנחנו עגלה ריקה ואם נבין את זה, זה לא יהיה דיון תיאורטי של מה יהיה ב- 2050 אלא דיון חירום. אם לא נתחיל עכשיו לעבוד, גם בעוד 30 שנה נהיה באותו מצב. חוק הגיוס פקע באוגוסט ומאז לא מגייסים - יש… pic.twitter.com/6qTbRPj9Yx
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
אלופה (במיל') אורנה ברביבאי @OrnaBarbivay, לשעבר ראש אכ"א ושרת הכלכלה והתעשייה #כנסהורביץ2024 : "אין סתירה בין תורה, שירות ועבודה. הצורך שעלה בשבעה באוקטובר אומר לכולנו שאי אפשר להמשיך עם אותו המודל. המשמעות היא גם לגבי הגיוס, גם לגבי שוק העבודה וגם ברמה הערכית. איזו חברת מופת… pic.twitter.com/MpZ5HZF48x
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
הצטרפו בשידור חי ל #כנסאליהורביץ2024: https://t.co/koU8O4csp4 https://t.co/zj8fBpS26N
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
מה המשמעות הכלכלית של המגמות הדמוגרפיות? ד"ר גלעד מלאך @Gilad_Malach, ראש תוכנית החברה החרדית בישראל #כנסהורביץ2024 : "המציאות שאנחנו נמצאים בה אחרי השבעה באוקטובר דורשת מאיתנו למצות מכל הקבוצות ובדגש על הקבוצה החרדית, ולכן הצורך בשילוב החרדים בולט יותר. שנת 2050 היא שנת היעד -… pic.twitter.com/QAH5BtPUUz
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
שגריר ארה"ב בישראל @usembassyjlm ושר האוצר לשעבר של ארה"ב, ג'ק לו #כנסהורביץ2024 : "נורמליזציה של היחסים בין ישראל וסעודיה תהיה מהפך אזורי אדיר שיבטיח את עתידה ארוך הטווח של ישראל. ראינו לפני כמה שבועות מה ההשלכות של קיום בריתות - במהלך המתקפה של איראן, ישראל לא הגיבה לבדה.… pic.twitter.com/jIK17WpsCV
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
מה המחיר של היעדר שוויון בנטל השירות בצבא? עו"ד שלומית רביצקי טור-פז, מנהלת מרכז ג'ואן וארווין ג'ייקובס לחברה משותפת #כנסהורביץ2024 : "חשוב שהציבור יקבל החלטות על חייו , רגילים להאשים את החרדים הבעיה אינה החרדים אלא המדינה - שלא תובעת יותר מדי, וכך משאירה את החרדים להיקלט בשוק… pic.twitter.com/mksmcvYeez
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
השר לשעבר מאיר שטרית #כנסהורביץ2024 : "הממשלה לא רוצה לסיים את המלחמה. אנחנו נקבל ניצחון מוחלש ולא ניצחון מוחלט. הניצחון האמיתי על חמאס הוא שמישהו אחר ינהל את רצועת עזה, לא אנחנו ולא חמאס. אנחנו צריכים לעשות שינוי כיוון, ואני מקווה שהממשלה תעשה זאת. ועוד מילה אחת על כלכלה - אני… pic.twitter.com/wcJsEnp6yR
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
אבנר חדד, מנכ''ל הפניקס בית השקעות וקסם קרנות ב #כנסהורביץ2024 : "ראינו איך בעולם באופן קבוע, קברניטי המשק מתייחסים להון, רואים בו משאב ופועלים בהתאם. בישראל לא שמענו התייחסות משמעותית לחשיבות שוק ההון ולא ראינו פעולה ממשלית שתכליתה חיזוק שוק ההון - ופה טמונה הבעיה. בישראל אין את… pic.twitter.com/W4R9BfohBE
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
יורם נווה, מנכ"ל כלל ביטוח ופיננסים ב #כנסהורביץ2024 : "המטרה העיקרית שלנו היא להביא תשואה ראויה לחוסכים שלנו - השוק הישראלי צריך להיות אטרקטיבי לא פחות למשקיעים המוסדיים. אנחנו מאמינים שהתקופה הקרובה מאתגרת, אבל האוצר יכול לרתום את המוסדיים לטובת פתרון האתגרים על בסיס כדאיות… pic.twitter.com/jCrItRr9nE
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
הצטרפו אלינו בשידור חי ל #כנסהורביץ2024: https://t.co/koU8O4csp4 https://t.co/84X5RgLNRL
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
אילן רביב, מנכ"ל מיטב בית השקעות ב #כנסהורביץ2024 : "אנחנו מנהלים מקצועיים של מכשירי ההשקעה של הציבור, ואנחנו אמונים להביא פנסיה כמה שיותר בטוחה מבחינת ניהול סיכונים. עם זאת, אנחנו אזרחים של מדינת ישראל ועם עין פקוחה על מה שקורה במדינה - וכשאנחנו עומדים לבחור בין פרויקט תשתיות…
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
עמית גל, מ"מ הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון ב #כנסהורביץ2024 : "פיתוח הבורסה מבחינת היקף הנסחרים בה יביא להגדלת היקף ההשקעה בשוק המקומי. יש לנו שוק הון חזק, יעיל ומתקדם שיכול להוות מכפיל הון ויחד עלינו לתמוך ביכולות שלו לעשות את זה".
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
לצפיה בכנס >> https://t.co/koU8O4csp4
הצטרפו אלינו בשידור חי ל #כנסהורביץ2024: https://t.co/koU8O4csp4 https://t.co/UJcG3uB77Q
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
ספי זינגר, יו"ר רשות ניירות ערך @SecuritiesIL במושב שוק ההון כמקור למימון השיקום והצמיחה ב #כנסהורביץ2024 : "המשק הישראלי מפגין חוסן יוצא דופן. אנחנו לא מכירים דוגמה לזה בעולם ואני לא בטוח שיש הרבה מדינות שהיו עומדות בזה. אבל כיום אנחנו מבינים שהאתגר שעשוי לעמוד בפנינו הוא לא רק… pic.twitter.com/bKtSwuUhU9
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
הצטרפו בשידור חי ל #כנסהורביץ2024: https://t.co/koU8O4csp4 https://t.co/ZZZmORHsMy
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
ערן יעקב, לשעבר מנהל רשות המיסים והממונה על השכר באוצר ב #כנסהורביץ2024 : "כנראה שנצטרך לחשוב על פתרונות יצירתיים שיממנו את ההוצאות, גם מתוך עולמות המיסים. כשמדברים על עולם התוכן של בסיס המס, צריך לעשות את זה כך שלא יפגע בצמיחה. העלאת המע"מ מאפשרת גידול משמעותי בהכנסות המדינה…
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
אלן פלד, שותף מייסד, קרן וינטג'; מייסד "Power in Diversity ישראל" ב #כנסהורביץ2024 : "סיפרנו לעולם את הסיפור על סטארטאפ ניישן שלנו, אבל העולם חלף על פנינו במהירות. אנחנו ממשיכים ללמד את ילדינו איך לשנן במקום לחשוב - חשיבה ביקורתית הופכת לחשובה עוד יותר בעולם של בינה מלאכותית.… pic.twitter.com/j5lLpb1N8s
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
תא"ל (במיל') נדב צפריר, מייסד @team8group; לשעבר מפקד יחידת 8200 ב #כנסהורביץ2024 : "אל מול האסון שקרה לנו והאתגר הביטחוני שנמצא מולנו, אנחנו מצד אחד עושים את זה בצורה מרשימה, אבל מצד שני הפכנו להיות קורבן של העולם: פיתחנו תחביב של "לכעוס על כולם", לכעוס על הסטודנטים המפגינים, על… pic.twitter.com/SZaGEypBn2
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
שחר תורג'מן @ShacharTurjeman, נשיא איגוד לשכות המסחר ויו"ר דירקטוריון קבוצת בריל ב #כנסהורביץ2024 : "בכל משבר יש הזדמנות. אנחנו לקראת צונאמי כלכלי שנכפה עלינו, ולקראת זה חייבים לשתף פעולה בין כלל מרכיבי המשק, צריך לייצר מנגנוני צמיחה, צריך לבטל במהירות את הנטל הרגולטורי והעומס… pic.twitter.com/FXUMKsbcWi
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
ד"ר רון תומר, יו"ר נשיאות העסקים והמעסיקים ונשיא התאחדות התעשיינים @Industry_il ב #כנסהורביץ2024 : "שבירת הקונספציה הכלכלית בישראל היא להפנים את מה ששאר מדינות העולם כבר הבינו: ייצור מחדש של מפת הסחר העולמי כבר מתרחש, איתנו או בלעדינו. בישראל רק יצרנו תלות במדינות זרות - חלק…
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
אל"מ (במיל') דובי אמיתי @AmitayDubi, יו"ר נשיאות המגזר העסקי ויו"ר התאחדות האיכרים ב #כנסהורביץ2024 : "חייבים לחשוב איך להגדיל את הצמיחה. אני דורש בצורה חד-משמעית וברורה: מפתח התקצוב לתוכניות חייב להיות שקוף וברור, ואני מצפה מהממשלה ליצור תוכנית רב-שנתית עם מדדי הצלחה - ולראות…
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
שי אהרונוביץ, מנהל רשות המיסים @Rashuthamisim ב #כנסהורביץ2024 : "אנו מביאים צעדי חקיקה נרחבים במלחמה נגד ההון השחור. כמו כן, אנו יוצאים במהלך של גילוי מרצון, אנשים שיש להם הון מחוץ למדינה תוך הקלות כאלו ואחרות בכל הנוגע לקנסות וללא הליך פלילי, דבר שיהיה מיועד גם למחזיקי קריפטו -…
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
תא"ל (במיל') מהרן פרוזנפר, לשעבר היועץ הכספי לרמטכ"ל וראש אגף התקציבים של משרד הביטחון ב #כנסהורביץ2024 : "הטעות הגדולה ביותר שתהיה היא להגדיל את תקציב הביטחון בלי תוכנית מסודרת. צריך לבנות תוכנית רב-שנתית שמתאימה לתרחיש הייחוס המחמיר, ואסור לחזור לסינדרום יום הכיפורים: צריך…
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות @InnovationAut ב #כנסהורביץ2024 : "אנחנו צריכים להפנים שאנחנו צריכים להמשיך להשקיע בחזית ההייטק - תוכנית של מיליארדי שקלים לחיזוק והתעצמות ההייטק "במירוץ החימוש" הגלובלי. צריך להגביר את ההשקעות סביב הבינה המלאכותית, לטפל בהון האנושי שהוא המחצב הבסיסי…
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
ד"ר שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי, משרד האוצר @Israel_MOF ב #כנסהורביץ2024: "למרות האופטימיות במשק, אנחנו צריכים להזכיר לעצמנו שהדרך להתאוששות דורשת החלטות מושכלות וקשות. מערכת המס מטילה נטל משמעותי על האוכלוסיה בעלת השכר הבינוני והגבוה. אין דרך לרבע את המעגל, נצטרך לחשוב מה לעשות…
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
יוגב גרדוס, הממונה על התקציבים במשרד האוצר @Israel_MOF ב #כנסהורביץ2024 : "שבעה באוקטובר הוא קו פרשת מים לכלכלה הישראלית. המגזר הציבורי עשה דיאטה משמעותית בעשרים השנים האחרונות, אבל כעת הוא צריך לסחוב לא רק את המגזר הציבורי אלא גם את האתגרים הביטחוניים. הפתרון חייב להגיע מתוך…
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
עוד מדבריו של שלומי הייזלר, מנכ"ל משרד האוצר @Israel_MOF ב #כנסהורביץ2024 : "הנושא של שוויון בנטל מציב שאלות כבדות משקל לחברה הישראלית. ישראל צריכה צבא גדול וחזק, נידרש לעוד חיילים ולוחמים בכדי להגן על המדינה. אם לא תגדל מכסת חיילי החובה, הנטל על צה"ל ובעיקר חיילי המילואים יגדל.…
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
שלומי הייזלר, מנכ"ל משרד האוצר @Israel_MOF ב #כנסהורביץ2024 : "עיקר הקשב עד כה היה לצרכים המידיים שנובעים מהמלחמה, ביטחוניים ואזרחיים כאחד, אולי כעת מתוך ראייה ארוכת טווח קיים הכרח להפניית המאמצים גם לייצוב המשק, ויצירת תנאים לצמיחה. המגזר הציבורי אינו שמן כפי שחושבים, יש שיגידו…
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
פרופ' מנואל טרכטנברג בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה: "הכלכלה הישראלית בעשור האחרון נחשבת לסיפור הצלחה, ומה שאיפשר את זה הוא ירידת אחוז ההוצאה הביטחונית בתוצר וירידה באחוז חוב-תוצר, אלא ששתי המגמות מתהפכות - מה שמהווה סכנה לעתיד הכלכלי. מעבר להוצאות המלחמה ב- 2024-2025, השאלה…
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
הצטרפו אלינו בשידור חי ל #כנסהורביץ2024: https://t.co/koU8O4d0eC https://t.co/882IdCKiR7
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
פרופ' קרנית פלוג, סגנית נשיא למחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה על מסגרות התקציב וסדרי העדיפויות הרצויים בתקציב המדינה: "נדרש שינוי עמוק בסדר העדיפויות בתקציב. אנחנו רואים מנעד רחב של תחזיות הצמיחה, אך מרבית התחזיות מדברות על התאוששות בשנה הבאה, בהינתן שלא תהיה מלחמה של ממש בצפון… pic.twitter.com/zBlZhWwu5i
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
הצטרפו אלינו בשידור חי ל #כנסהורביץ2024: https://t.co/koU8O4d0eC https://t.co/IiJ19Qj4ls
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024
יוחנן פלסנר@yplesner, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה בפתיחת #כנסהורביץ2024 : "המשימה המרכזית שלנו במפגש הזה היא לסייע בהחזרת האמון של הציבור ביכולתה של המדינה לצאת מהמשבר, לטפל בבעיות היסוד ולגבש רעיונות טובים ומבוססים - ובכך אנחנו עוסקים מאז השבעה באוקטובר. מונחים כאן תוצרים… pic.twitter.com/x9KqeFcOaU
— המכון הישראלי לדמוקרטיה (@DemocracyIL) May 21, 2024