מושב יוקר המחייה בישראל

ליחצו כאן להורדת סיכום המושב 

 

ח"כ אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו, אמר: "אני בעד רפורמה משפטית, אבל אני לא רואה רפורמה משפטית אלא הפיכה משטרית וחקיקה פרסונלית. אי הוודאות פוגעת בכלכלה. כל ניסיון לדחות ולמרוח פוגעת בכלכלה. הממשלה הזאת ייצרה תמריצים שליליים ליציאה לעבודה: כשמעלים קצבה לאברכים, כשמכפילים את תקציב הישיבות, כשמורידים כמעט לאפס את תעריפי התחבורה הציבורית למגזר החרדי - אז למה לצאת לעבוד? כשאתה מאבד את אמון המשקיעים, כשאין ודאות וכשנותנים תמריצים שליליים ליציאה לעבודה - לא תהיה תוצאה אחרת. כל הסביבה הכלכלית בישראל שלילית. סדר העדיפויות של הממשלה משדר כישלון". לדבריו, "יוקר המחייה הוא לא דבר שעומד לבד. הוא לא נוצר מעצמו, כשאין מדיניות אחידה וניהול וכל גוף רץ למקום אחר, לא יכולה להיות תוצאה אחרת. כשאין ניהול, שום דבר לא יקרה".

 

שחר תורג'מן, יו"ר התאגדות רשתות המסחר, אמר: "ממשלות ישראל אשמות ביוקר המחייה. באופן נבזי, הממשלות מפנות את האשמה על המגזר העסקי למרות שהן יודעות שהאשמה מוטלת על פתחן. הממשלה קובעת את מחירי המים, הגז, החשמל. המדינה גובה מע"מ, בעוד שבעולם הוא דיפרנציאלי". לדבריו, "יש 216 רגולטורים בישראל. כמה בהולנד? 12 בלבד. באוסטרליה – 80. רגולציה זה ניהול סיכונים. הכי קל לרגולטור לקחת מקדם ביטחון בשביל ששום דבר לא יקרה במשמרת שלו...במקום סטארט-אפ ניישן, אנחנו רגוליישן ניישן".

 

עו"ד לינור דויטש, שותפה מייסדת ומנכ"לית לובי 99: "המחירים הולכים ועולים. למה? כי מסתירים את העובדה שחמשת המונופולים הגדולים שלא רוצים שתדברו עליהם פה מחזיקים יחד 40% משוק המזון בישראל. בעיית הריכוזיות היא תוצר של מחדל רב-שנים ועד שהיא לא תטופל באומץ - כל השאר דיבורים. ברגע שהרשתות תלויות ב-5-4 מגה מונופולים שמחזיקים באיברים אסטרטגיים את הרשתות, אז בטווח הארוך כולם יישרו קו ויעלו מחירים". לדבריה, "משבר יוקר המחייה הוא לא רק בעיה כלכלית, זה משבר אמון של הציבור במוסדות שמעלו בתפקידם. במקום להטיל עיצומים, צריך לחייב את המנכ"לים והיו"רים להוציא מהכיס שלהם. כל עוד הקנסות מגוחכים ומגולגלים על הציבור, ימשיכו להיות הפרות של חוק ההגבלים העסקיים. יש מעטפת שלמה של מקבלי החלטות שמייצרת משבר אמון במוסדות".

פרופ' מנואל טרכטנברג, ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS: "המדיניות התקציבית של ממשלת ישראל היא האחראית על הנטל על משפחות צעירות. בעיית יוקר המחיה לא הולכת להיפתר באפיק הנראה לעין כי בתקציב הזה אין כלום ולא יהיה כלום - כי הפילוסופיה הכלכלית של הממשלה הזאת ושל שר האוצר הזה היא נגד נקיטת אמצעים שיורידו את יוקר המחיה. זו המציאות וצריך להתעמת איתה".

 

ליחצו כאן להורדת סיכום המושב