ההכשרות המקצועיות בישראל: תמונת מצב

ליחצו כאן להורדת סיכום המושב 

 

דפנה אבירם ניצן, מנהלת המרכז לממשל וכלכלה, המכון הישראלי לדמוקרטיה: "החלטנו ליישם את ההמלצות של הארגונים הבינלאומיים, OECD ו-ILO. בינואר 2021 קמה מנהלת המעסיקים, וכך ממצב שבו ישראל הייתה בקיצון, התחלנו להתקדם לכיוון הנכון לעבר המדינות שאנחנו רוצים להידמות אליהן פועלות. אפשר לראות זינוק דרמטי שלא היה כמותו בעשור לפני כן בהכשרות המקצועיות. רוב ההכשרות, הן הכשרה של המעסיק בתוך מקום העבודה מה שמבטיח התאמה לצורכי שוק העבודה".

פרופ' קרנית פלוג, סגנית נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה: "הצורך לחבר בין המעסיקים לבין ההכשרה המקצועית, משרד ממשלתי וארגוני העובדים היה מהלך מורכב. המנהלת עושה את העבודה של החיבור של המעסיקים שעוזרים לעצב את התכנים הרלוונטיים לשוק העבודה. לא סתם הכשרה מקצועית נחשבה בעבר ללא כ"כ אפקטיבית, כאשר הביקוש לעובדים לא תתחבר עם תכני ההכשרה זה כנראה לא אפקטיבי. אחד הדברים החשובים עליהם המלצנו הוא צורך למסד את צורת העבודה של המנהלת. לחדד מטרות, יעדים וצורת פעולה, את כל הדבר הזה הייתי רוצה לעגן בחקיקה. כשלא ברור מה חלוקת העבודה בין המשרדים ודברים נופלים בין הכיסאות - זה דבר שהיינו רוצים למנוע. מיסוד וחקיקה יכול לעזור לפעילות המנהלת להימשך ולהתעצב ברוח השיפורים שהצענו".

עינת זינגר דן, מנכ"לית BR ISRAEL והפורום הכלכלי חברתי: "בכל שנה פרופ' קרנית פלוג ודפנה אבירם-ניצן שמות לנו את היעד לשנה הבאה ואלה שיעורי בית. זוכרת שבישיבות הפנימיות שלנו ב-2019 הפורום שאל איך מזיזים את מחט הפריון. מה שעמד לנגד עינינו כשיצאנו לדרך היה תיקון חברתי. השלכות הכלכליות של אי צדק זה פגיעה בפריון. ראינו הזדמנויות ליצירת רציפות של השכלה, תעסוקה והתאמת כוח העבודה העתידי לצרכי המעסיקים. אחד הדברים שעמד לנגד עינינו היה לנסות לשנות את הפרדיגמה - לייצר דיאלוג מצד אחד עם העובדים ומצד שני עם המעסיקים, והממשלה כמי שמובילה את המהלך. התשלום עבור ההכשרות המקצועיות קורה בפעימות. פעימה מרכזית חצי שנה אחרי השמה ויכולת לראות תלוש שכר ונתונים דרמטיים".

 

המושב המלא:

 

ליחצו כאן להורדת סיכום המושב