פתיחת הכנס

שר האוצר אביגדור ליברמן: "היינו בטוחים במערכות בחירות האחרונות, לא זגזגנו או מצמצנו עמדנו בכל הלחצים והפיתויים זה בדיוק מה שנעשה גם במערכת הבחירות הזו. מחר מעבירים את החוק לפיזור הכנסת ואני מקווה שנוכל היום יחד עם החוק לפיזור הכנסת להעביר גם את חוק נאשם בפלילים על מנת למנוע ממי שמואשם בפלילים להיות בשלטון, ואני מקווה שלחוק יימצא רוב".

שר האוצר אביגדור ליברמן אשר דיבר בפתיחת כנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה הבוקר בירושלים, התייחס לאירועים הפוליטיים האחרונים. "מטבע הדברים במקום לדבר על הכלכלה אצטרך להתייחס לפוליטיקה ושיהיה ברור - הבחירות של היום הם תוצאה של תככים ושקרים של איש אחד - בנימין נתניהו כמו כל מערכות הבחירות האחרות. חוסר היציבות הפוליטית זה בעוכרנו, פוגע בחברה, בכלכלה, בביטחון ורק ביומיים האחרונים הוספנו לתקציב הביטחון לקראת התר"ש שעכשיו אי אפשר לבנות רק לשנה אחת, עוד פעם נעצר. כבר חמש שנים מערכת הביטחון מתנהלת ללא תר"ש ואני כבר לא מדבר על כל ההיבטים האחרים".

"ברור שחייבים לשנות את השיטה, אבל ספק אם יש רוב לזה בכנסת. תמיד בסוף השוליים הקטנים, פועלים לנטרל כל יוזמה שתבטיח יציבות פוליטית. מאז הקמת הממשלה ניסיתי לשדר אופטימיות כי הממשל תחזיק 3 או 4 שנים, לא הייתי בטוח בזה אבל חשוב לשדר זאת. כלכלה זה גם פסיכולוגיה. גם אחרי בחירות הבאות אם תקום ממשלה חייבים לשדר את האופטימיות ולהסביר כי היציבות היא קריטית בכל הנושאים הכלכליים. זה הגורם העיקרי שגורר אותנו למערכת בחירות נוספת - בצורה הכי ברורה".

"מטרתה של ישראל ביתנו בבחירות הקרובות היא למנוע מנתניהו לחזור לשלטון. היינו בטוחים במערכות בחירות האחרונות, לא זגזגנו או מצמצנו עמדנו בכל הלחצים והפיתויים זה בדיוק מה שנעשה גם במערכת הבחירות הזו. מחר מעבירים את החוק לפיזור הכנסת ואני מקווה שנוכל היום יחד עם החוק לפיזור הכנסת להעביר גם את חוק נאשם בפלילים על מנת למנוע ממי שמואשם בפלילים להיות בשלטון, ואני מקווה שלחוק יימצא רוב".

מטרתה של ישראל ביתנו בבחירות הקרובות היא למנוע מנתניהו לחזור לשלטון אביגדור ליברמן, שר האוצר

"אני לא רואה אלטרנטיבה לממשלה אחרת. אני לא מזהה את זה. לו היינו רוצים לחסוך מערכת בחירות נוספת לו נתניהו היה מוותר על ראשות הממשלה, בזמן שהוא מנהל הליכים משפטיים. באותו הרגע הליכוד היה מרכיב תוך שבועיים ממשלה יציבה ולהרבה זמן. כמובן האיש דואג כל הזמן לעצמו ולמשפחתו, שאר האינטרסים פשוט לא רלוונטיים. היכולת כל הזמן לשק במצח נחושה".

"כל מבצע שומר החומות האיש יושב עם מנסור עבאס 4 פעמים בבלפור והתחנן על נפשו להקים ממשלה עם מנסור עבאס שולח את עבאס לרב דרוקמן שיכשיר אותו. אחר כך הוא מספר שהוא לא ישב עם עבאס. הוא מבטיח ממשלה חזקה אבל על שמו רשום הכניעה לטרור. לפני שנה נכנע לאולטימטום של הג'אהד האסלאמי, שינה את מתווה המצעד וחטפנו רקטות בירושלים, מתחיל שומר החומות, ובאותן המהומות בתוך הערים המעורבות, שבהן לעולם לא פגעו ביהודים בצורה הזו כמו במשמרת שלו, כולל לינץ עכו וביפו. גם האסון הכי גדול, מירון .אסור שהאיש יחזור, ואנחנו נעשה הכל כדי שזה לא יקרה, וכמה שיותר מהר להקים ממשלה שתוכל לפעול למען אזרחי ישראל.

"אם נסכם את השנה הזו, צריך להבין שבזכות הממשלה ההתייקרות היא פחות מחצי מנה שראינו  בעולם המערבי ואנחנו עושים השוואה מול ארה"ב גרמניה ובריטניה, מצבנו הרבה יותר טוב. הטענה כי הכל הרבה יותר יקר ממה שיש במערב - לא נכונה ומי שרוצה שיסתכל על מחיר קילוואט החשמל, בגרמניה פי שלושה יותר יקר. תוך שנה הגענו לבלימה ולהתייצבות במחירים לו היינו ממשיכים עוד שנה ברור שהיינו מורידים את המחיר. מעבר לכל הפטנטים והתמריצים זה כמובן להגדיל את ההיצע ואנחנו כל הזמן עובדים".

אנחנו אכן בכיוון הנכון אבל כדי לממש תוכניות אתה חייב לפחות שנתיים של עבודה, ואת שוק הדיור - אי אפשר לשנות בחודש או חודשיים אביגדור ליברמן, שר האוצר

 

את כנס אלי הורביץ פתח נשיא המדינה יצחק הרצוג אשר בירך על הכנס. "אלי הורביץ עליו השלום, שעל שמו כנס וזכיתי להכירו היטב ולאהוב אותו מאד, כיהן כיו"ר הועדה הציבורית שפרסמה ב-2008 את מסמך החזון האסטרטגי ישראל 2028. הייתי אז חבר הממשלה, שר הרווחה והשירותים החברתיים ולא אשכח את הסקירה המרתקת של אלי הורביץ. כבר עברנו שני שלישים מהתקופה שהציבו לנו אלי וחבריו, ביחס ליעדי התוצר לנפש לצד מדד ג'יני לאי שוויון."

"מאז 2008 התוצר לנפש בישראל גדל בכמעט 50% ועלינו מהמקום ה-39 ל-19, כפסע מהמקום ה-15 שהוגדר כיעד אסטרטגי. באותן השנים אי השוויון אמנם הצטמצם אבל גם כיום עדיין גבוה ביחס לממוצע ב-OECD כך שאנחנו טובים בהגדלת עוגת העושר במדינה אכבל עלינו להשתפר באופן חלוקתה כי שכל הישראליות והישראלים ייהנו מפירות ההצלחה".

 

נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה יוחנן פלסנר: "הכנס הזה הוא נקודת שיא בתהליך הכנה ארוך. לצערי, אני נאלץ, מסיבות ברורות, להתמקד בגורם המרכזי שמערער את היציבות – הקלות הבלתי נסבלת שבה ניתן לפזר את הכנסת. אנחנו גולשים לתוך מערכת בחירות חמישית בתוך שלוש שנים! עוד לפני המשבר הנוכחי ישראל הייתה בצמרת העולמית בכל הנוגע לקצב תחלופת השרים. כאשר שרים מתחלפים וממשלות נופלות, כמעט בלתי אפשרי לקבל החלטות. ודאי לא החלטות שלוקחות בחשבון את הטווח הרחוק ודורשות התמדה ביישום. ההליכה לבחירות לא תקדם אף אחד מהנושאים הללו! ולא תייצר רעיונות חדשים. במקרה הטוב, ישראל תמתין לפחות חצי שנה עד להקמתה של  ממשלה יציבה".

במקרה הפחות טוב, נגלוש גם למערכת בחירות שישית או שביעית. לכן, טוב שאנחנו פה! יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה

"משימתנו – להכין כמה שיותר תכניות מעמיקות ומעשיות שיהיו זמינות למימוש ברגע שתהיה ממשלה יציבה. אני מבקש להדגיש, אין טעם בהליכה חוזרת לבחירות – מבלי שנשנה את השיטה הפוליטית. השיטה הנוכחית מאפשרת לחברי כנסת חסרי אחריות לקחת אותנו פעם אחר פעם לבחירות. אזרחים שמתלבטים אם לקנות עכשיו דירה, משפחות שנאנקות תחת יוקר מחיה, עובדי ציבור שממתינים להכרעה ביחס להסכמי שכר – כל אלה לא מתעניינים בתסכולים של ניר אורבך או בכאבי הבטן של עידית סילמן ורינאווי זועבי. הם ציפו לראות ממשלה שעובדת עבורם. ולא להשקיף על כנסת שמתבוססת בעיסוק בעצמה. לרגע היה נראה כאילו הממשלה שהוקמה הביאה לקצו את המשבר הפוליטי. אבל מסתבר שבישראל המפולגת קל מדי לפזר את הכנסת. ולחברי הכנסת המתחבטים בספסלים האחוריים של המליאה יש הרבה יותר מדי כוח לערער את יציבותה של המדינה".